Riktig mat bedre enn medisin

Du kan redusere risikoen for hjerteinfarkt med hele 80 prosent ved å gå over til middelhavskost. Hjertepasienter kan redusere risikoen for nytt infarkt med 70 prosent, viser en ny forskningsstudie.

- Dette er helt fantastiske tall. Studien viser at vi kan forhindre dobbelt så mange nye infarkt med mat som med dagens hjertemedisiner, sier overlege Leiv Ose.

Den oppsiktsvekkende hjertestudien, som ble publisert i tidsskriftet Circulation tidligere i høst, viser at pasientgruppa som spiste såkalt standardkost, fikk tre ganger så mange hjerteinfarkt som pasientene som la om til middelhavskost. Denne gruppa hadde også færre tilfeller av angina, slag og hjertesvikt.

Det kom overraskende på forskerne at begge gruppene hadde omtrent like høyt kolesterolnivå og blodtrykk.

- Tenk hva vi kan få til med en kombinasjon av kolesterolsenkende medisiner og middelhavsmat for denne pasientgruppen, sier overlege Leiv Ose ved Lipidklinikken på Rikshospitalet.

16000 nordmenn får hjerteinfarkt hvert år, og vi bruker 600 millioner kroner på kolesterolmedisiner.

- Det er unødvendig å ta medisiner dersom du har moderat forhøyet kolesterol. Franskmenn har ikke spesielt lavt kolesterolnivå. Hos nordmenn som ikke har hjerte-kar-sykdom, kan vi forhindre hele 80 prosent av infarktene hvis vi legger om til middelhavsmat, hevder Ose.

Forskere og leger over hele verden jakter nå på de naturlige hjertehjelperne i middelhavsmaten.

Oljene

Nordmenns forbruk av olivenolje har økt, men vi bruker fortsatt bare en brøkdel av hva som er vanlig i Sør-Europa. I middelhavskosten kommer omtrent 30 prosent av kaloriene fra fett, hvorav hele 18 prosent fra det gode plantefettet. Bare åtte prosent kommer fra det farlige mettede fettet.

Norsk kosthold inneholder 34 prosent fett, og hele 14 prosent kommer fra mettet fett. Søreuropeerne bruker dessuten tre ganger mer omega-3-fett fra planter enn vi gjør. Overlege Leiv Ose gikk helt i spinn blant olivenoljene hos Egem Intermat i Brugata i Oslo.

- Se på dette utvalget! Jeg pleier å dynke litt balsamico-eddik og olivenolje over maten. Tomatene kan gjerne drukne i jomfruolje på gresk vis, smatter Ose mens han handler inn grønnsaker, krydder og olje til måltidet som skal tilberedes for Dagbladet.

Sammen med kollega Caroline S. Bergei har han nylig utgitt kokebok med middelhavsmat tilpasset norske ganer og hjerter.

Rødvin jokeren?

- Et gammelt fransk ordspråk sier at «det er flere gamle fylliker enn gamle leger», ler Ose.

Mange studier tyder på at alkohol, særlig rødvin lagret på eikefat, beskytter mot hjertesykdom. Forskerne mener også måten vi drikker på er avgjørende.

- Ett til to glass rødvin hver dag til maten hindrer det farlige kolesterolet i å feste seg til blodårene, sier Ose.

Han understeker at vi ikke bør samle opp dagsdosene til helga.

- Det norske drikkemønsteret er skadelig. For mye alkohol kan gjøre at blodplatene klumper seg og danner propper, påpeker Ose.

Et av de viktige stoffene i vin er de såkalte flavonoidene, en gruppe plantestoffer som fanger opp farlige molekyler, såkalte frie radikaler, i kroppen. Forskerne har vist at det er opptil 20 ganger mer flavonoider i rødvin enn i hvitvin.

- Hvis du av en eller annen grunn ikke vil drikke vin, er druesaft eller tomatjuice en god erstatning, kommenterer ernæringsfysiolog Bergei.

Grønt øker

For første gang på mange år øker frukt- og grøntsalget i Norge. Omsetningsøkningen i perioden januar til august er på tre prosent for grønnsaker og hele sju prosent for frukt og bær i forhold til samme periode i fjor, ifølge tall fra Opplysningskontoret for frukt og grønt. En gjennomsnittnordmann spiste i 1997 136 kilo frukt og grønt, mens en greker spiste 228 kilo. Forskerne finner stadig flere hjertegode stoffer i grønnsakene. I tillegg til flavonoidene er de opptatt av plantesteroler, fettstoffer som blokkerer opptaket av det farlige kolesterolet i tarmen. Fytoøstrogener er planteøstrogener som også reduserer det farlige kolesterolet. Ose fyller handlekurven med rød og grønn salat, nepe, tomat, aubergine og avokado. En slank rød pepper og en rund paprika får også plass.

- Nå har vi det vi trenger til woken, sier Ose fornøyd.

Og prisen? Vi betaler 138 kroner for alt sammen.

HJERTEMAT: - Jeg drikker alltid ett eller to glass rødvin til maten, sier ernæringsfysiolog Leiv Ose. Kollega Caroline S. Bergei t.h.