Styrtrik på din julehandel

Forretningsmannen Atle Brynestad tjener seg søkkrik på julehandelen. Nå har han klart å få over 200 000 nordmenn til å handle julepresangene i store lagerhaller i Norge. I tillegg eier han tradisjonelle julebedrifter som Glasmagasinet og Hadeland Glassverk.

På handel i betonghallen

Atle Brynestad regner med at julehandelen i forretningene hans kommer til å utgjøre rundt 200 millioner kroner i 1999. Det er mye for mannen som begynte å strikke gensere på en låve i Bærum. Brynestad regner med at alle butikkene totalt kommer til å omsette for to milliarder kroner i år.

Dette er Brynestads lukrative handelsimperium:

  • Hadeland Glassverk er den bedriften han er mest stolt av. Den gikk med underskudd ved overtakelse, men går nå med overskudd. Omsetningen er på rundt 150 millioner og har de siste årene hatt et overskudd på nærmere 20 millioner. Bedriften produserer håndblåste glassgjenstander som ofte ligger under juletrærne. Glassverket er landets 8. mest besøkte turistmål.
  • Christiania GlasMagasin omsetter for 300 millioner i året. Salget topper seg rundt jul. Dette har blitt en landsomfattende kjede med 27 butikker i Norge.
  • Duka AB. Kjeden er markedsledende i glass i Skandinavia med over 150 butikker og 800 millioner i omsetning.
  • Stenige Slott er kona, Linn Stokke, ansvarlig for. Det skal utvikles til et nordisk kultursenter og har i disse dager et populært julemarked.
  • Smart Club et medlemsbasert hentelager som foreløpig er etablert i Oslo, Råde i Østfold og Trondheim. Butikkene omsetter for 700 millioner kroner i året.

Bare i Oslo har butikken nesten åtte millioner i kassa hver dag før jul.

Store lager

Dagbladet møtte Atle Brynestad på Smart Club i Oslo.

Han liker å gå rundt i den store lagerbutikken. De ansatte nikker, og en sier:

- Skikkelig trøkk her.

Brynestad smiler og bøyer seg og plukker opp et par sokker som har falt på gulvet. 700- 800 paller med varer blir kjørt inn i butikken hver dag. Brynestad regner med at Smart Club går med et stort overskudd i år. Fem millioner ble det i fjor.

Atle Brynestad har eierinteresser i alle deler av handelen. Han produserer glass og eier butikkene hvor produktene blir solgt. Med andre ord; Brynestad sitter igjen med hele kaka sjøl, men slik har det ikke alltid vært.

Askeladd

På midten av åttitallet hadde han verdier for over en milliard, men børskrakket i 1987 satt en stopper for eventyret. Noen år etter var alt i null. Atle Brynestad mistet alt, bortsett fra viljen til å overleve. Og denne egenskapen har gitt resultater. Brynestad er igjen milliardær. Og har ingen problemer med å få kreditter. Dun & Bradstreets kredittopplysninger gir ikke Brynestad noen kredittprofil. Årsak: Nettoformue er over fem millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå satser han på å få flest mulig til å handle julepresangene på Smart Club. Konseptet er hentet fra USA, men det har vært mange skjær i sjøen.

Politikere som nektet butikken å selge matvarer. Kritikk fra de andre kjedene som mener at han selger merkevarer for billig. Motgangen bare smiler han av.

- Forretningsfolk vil ha konkurranse, men ikke konkurrenter.

Kona er med

Atle Brynetad oppdager kona, Linn Stokke, i butikken. Hun er aktiv med i forretningene. Handlevogna hennes er full av julepresanger fra Smart Club. Hun synes det er greit å handle presangene i egen butikk. Hun er også på aksjonærlista i Smart Club, så pengene blir i familien.

- Jeg er ikke moralens vokter. Folk må få bestemme sjøl hvor mye de be bruker på julehandelen, sier Brynestad.

Selv setter familien Brynestad tradisjonene i sentrum i høytida.

- Juleevangeliet blir alltid lest av Linn eller faren hennes. Jula er høytid og kos. Vi spiser sjømat på julaften, sier Brynestad.

Men hva barna får i julepresang fra Smart Club vil han ikke røpe, ei heller hva som ligger under juletreet til kona, Linn Stokke.

SMART: Atle Brynestad sjekket i går julebutikken Smart Club i Oslo.