UP advarer mot piggfritt

UP-sjef Harald Moen advarer mot piggfrie dekk. Han er skuffet over dårlig vintervedlikehold av norske veier.

- Jeg forstår dem som føler seg lurt til å kjøpe piggfritt, sier han.

Før jul rykket Norges Automobilforbund ut og advarte mot piggfritt.

I dag gjør sjefen for Utrykningspolitiet, Harald Moen, det samme:

- Mange veier er så glatte at det er uforsvarlig å kjøre med piggfrie dekk. La bilen stå hjemme om du kjører piggfritt og det er glatt, sier Moen.

Han skylder på dårlig vedlikehold:

- Har du piggfrie dekk må du regne med å la bilen stå de dagene det er islagte veier. Vi var lovet bedre vintervedlikehold når flere kjørte med piggfrie dekk. Men jeg kan ikke se at vedlikeholdet er blitt bedre. Tror knapt jeg kan huske en vinter med glattere veier, sier Moen.

Speilblankt

Alle politibiler har piggdekk - mange har spesielt lange og mange pigger i dekkene.

- Den siste uka har jeg pendlet på E6 fra Oslo til Gardermoen. Veien har vært speilblank og lumsk, men de fleste kjører som om det skulle være sommerføre. Jeg skjønner nesten ikke at folk tør, sier Moen.

- Jeg synes det blir dårligere og dårligere vedlikehold. Før brukte man en blanding av salt og sand på veiene, men jeg kan ikke lenger se denne kombinasjonen, påpeker han.

- Nå sier veimyndighetene at hvis det er kaldere enn seks til sju grader er det ingenting de kan gjøre. Men veiene blir bare glattere og glattere. På mange veier må man kjøre i gangfart for i det hele tatt å komme fram. Når flere kjører piggfritt blir veibanen polert. En av fordelene med piggdekk er at isen blir ru.

Selger ikke piggdekk

Dekkforhandlere får daglig besøk av kunder som er forbannet fordi de har fulgt anbefalinger om å kjøpe piggfritt.

Jens Hansen er sjef for Dekkmann på Skøyen. Han forteller at kunder nå har kastet nesten nye piggfrie dekk, og har igjen piggdekk på bilen.

De siste ukene er det nesten ikke solgte piggfrie dekk til dem som kjøper seg ny bil. Nå velger alle piggdekk.

- Det er trist å treffe misfornøyde kunder, sier Hansen til Dagbladet.
- Men det er lite vi kan gjøre. Brukte dekk blir ikke tatt i bytte og må eventuelt selges av kunden. Men vi opplever hver eneste dag kunder som nekter å kjøre piggfritt, og betaler for nye piggdekk slik at de kan kjøre trygt. Og vi har nesten bråstopp i salget av piggfrie dekk, sier Hansen.

Prisen for fire piggdekk ligger på minst 2000 kroner.

Drosjer tør ikke

I Oslo er nå bare 500 av 1700 drosjer ute i trafikken. Eiere med piggfrie dekk på bilen vil ikke ta sjansen på omfattende skader og man kommer ikke fram på alle småveiene.

Viking Redningstjeneste har daglig henvendelser fra bilister som ikke har piggdekk. De sitter fast, og kommer seg verken fram eller tilbake.

Gleder seg gjør landets karosseriverksteder, som har meget stor pågang.

Verksmester Dagfinn Kjellemo i Drammen snakker daglig med bileiere som har vært uheldige.

- Det er helt uforsvarlig å kjøre med piggfrie dekk når det er så glatt, sier Kjellemo.

- Gale

- Vi ser det på skadene, som ofte blir mye større på biler med piggfrie dekk, sier Kjellemo.

Han jobber akkurat nå med en Mitsubishi Carisma som kjørte av veien på piggfrie dekk og skadene er taksert til 190000 kroner.

I Finland og Sverige er det ingen som som nevner «piggfrie dekk».

Der kjører ni av ti med piggdekk.
- Dere er gale, sier svenske motorjournalister som ikke kan begripe at norske myndigheter anbefaler piggfrie dekk.
En test i «Trafikmagasinet» på svensk TV1 konkluderte med at piggdekk er overlegent best på vinterføre.