Dette kan du se på billettbestillingen din.
Dersom ditt fly er markert med «Vil sannsynligvis bli innstilt» kan du booke om billetten din kostnadsfritt til en annen dato under Mine bestillinger.
Dersom ditt fly er markert med «Innstilt» finner du mer informasjon om hva som gjelder her.
Dersom du har kjøpt billetten din hos et reisebyrå eller en turoperatør må du kontakt dem direkte.
Det skyldes at de flys av egne selskap i SAS-systemet som ikke er i streik. Står det «operated by SAS Link» eller «operated by SAS Connect» på billetten din så går flyturen trolig etter planen.
Under 2 timer
Du har ikke krav på å få dekket mat, drikke. Og du har heller ikke krav på økonomisk kompensasjon.
Inntil tre timer
Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Du kan få «matkupong» ved å henvende deg til flyselskapet. Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Du kan ha krav på opptil 250 euro i kompensasjon.
Inntil fire timer
Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Du kan få «matkupong» ved å henvende deg til flyselskapet. Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Kontakt flyselskapet for nærmere informasjon. Du kan ha krav på opptil 250 euro i kompensasjon.
Inntil fem timer
Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Du kan få «matkupong» ved å henvende deg til flyselskapet.
Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Kontakt flyselskapet for nærmere informasjon. Du kan ha krav på opptil 250 euro i kompensasjon. Du kan velge om du ønsker ny reise eller å få refundert billetten og få returfly til første avgangssted.
Inntil tre timer.
Du har ikke krav på å få dekket mat eller drikke. Du kan heller ikke kreve økonomisk kompensasjon.
Inntil fire timer.
Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Du kan få «matkupong» ved å henvende deg til flyselskapet. Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Du kan ha krav på opptil 400 euro i kompensasjon.
Inntil fem timer.
Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Du kan få «matkupong» ved å henvende deg til flyselskapet. Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Du kan ha krav på opptil 400 euro i kompensasjon.
Over fem timer.
Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Du kan få «matkupong» ved å henvende deg til flyselskapet. Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Kontakt flyselskapet for nærmere informasjon. Du kan ha krav på opptil 400 euro i kompensasjon. Du kan velge om du ønsker ny reise eller å få refundert billetten og få returfly til første avgangssted.
Nei, dersom du krever å få tilbake pengene for billetten, mister du retten til mat, drikke og overnatting. Du kan allikevel ha krav på opptil 250 euro i kompensasjon.
Du skal ha pengene dine tilbake fra flyselskapet innen sju virkedager. Pengene knyttet til EU-kompensasjon tar lengre tid.
Det er flyselskapet ditt som skal hjelpe deg om det blir streik. Reiseforsikringen dekker ikke følger av streik.
Men reiseforsikringen kan hjelpe deg hvis du blir syk og må avbestille. Hvis noe uforutsett skjer på vei til flyplassen, eller hvis du blir syk, skadet eller utsatt for tyveri eller bagasjeproblemer mens du er på tur.
Hvis flyet blir innstilt, uansett tid i forveien, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:
Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.
Du har altså valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting av reisen, uansett årsak til at flyet blir innstilt.
Du kan også ha rett til en kompensasjon (erstatning) samt refusjon av uforutsette utgifter
Dette kan være utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen samt transport til og fra overnattingsstedet osv.
Det enkleste er å legge ut for ekstraordinære utgifter selv. Ta vare på alle kvitteringer og kreve deretter refusjon fra SAS når reisen din er over, eller så snart som mulig etter at SAS har kansellert reisen.
Hvis overnatting blir nødvendig, skal du få dekket innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. Også her kan det være smart å legge ut for overnattingen selv og kreve refusjon i etterkant. Dersom du ikke kan legge ut selv så skal flyselskapet dekke overnattingen.
Du bruker denne nettsida til SAS for å be om penger tilbake for flybilletter og utgifter du har hatt.
For å be om refusjon for en flybillett bestilt gjennom et reisebyrå eller et nettbasert reisebyrå, må du fylle ut dette skjemaet. Du kan også kontakte reisebyrået ditt direkte.
Dersom du vil ha kontakt med SAS kundeservice kan du gjøre det her:
Chatbot Live chat: Mandag–fredag: 07.00–19.00 Lørdag: 09.00–17.00 Søndag: 09.00–18.00.
Chatbot-en (robot) er åpen hele døgnet
Telefonnummeret til kundeservice er 21 89 60 00
Mandag-fredag: 07.00-19.00 Lørdag: 09.00-17.00 Søndag: 09.00-18.00
Du har samme dekning enten du betaler med kredittkort eller debetkort. Men vær klar over at enkelte kort har en egen reiseforsikring innbakt som du kan bruke dersom bagasjen blir borte. Du kan ikke kreve samme gjenstand dekket både av vanlig reiseforsikring og av kredittkortforsikringen.
Flere hundre piloter mistet jobben under pandemien. Da de kom tilbake igjen i jobb, ble de bedt om å søke på jobber i datterselskapene SAS-Link og SAS-Connect istedenfor i SAS. Noe de ikke ønsker. SAS-pilotene er også bedt om å gå kraftig ned i lønn.
Hvis bagasjen er forsinket ved utreise, kan du få erstattet utlegg til for eksempel klær og toalettartikler. Utgiften må skyldes et nødvendig behov, og hvis forsinkelsen bare er på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet. Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem. Ta vare på kvitteringen du får på flyplassen. Ta også vare på kvitteringer for ekstrautgifter som du har.
Du får ikke dekket slike utgifter dersom bagasjen er forsinket på returreise. Årsaken er at regner med at du har det mest nødvendige hjemme.
Senest 21 dager etter at du har fått tilbake bagasjen, må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for utgiftene forsinkelsen har medført. Bagasjen regnes som tapt etter 21 dager, og da kan du kreve erstatning for det du har mistet.
Du har krav på erstatning dersom bagasjen du har sjekket inn blir borte. Hvis flyselskapet mener at bagasjen er mistet, eller om den den ikke har kommet til rette 21 dager etter flygningen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.
Erstatningen vil alltid være begrenset oppad til et maksimumsbeløp. Det varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til.
Innenfor EU/EØS-området og i enkelte flygninger utenfor, er maksimumsgrensen på cirka 11 000 kr. For andre flygninger utenfor EØS, vil maksimumsbeløpet kunne være lavere.
Dersom bagasjen din er blitt skadd på reisen, kan du kreve erstatning fra flyselskapet. Du er selv ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte. Du må reklamere til flyselskapet så snart du kan når du oppdager skade på innsjekket bagasje. Sørg for at du får en bekreftelse fra flyselskapet på at skaden er meldt. Absolutt frist for å klage er sju dager etter at bagasjen er utlevert til deg.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger