- IKKE SKAPT FOR ALLE: Designer Christina Ledang er denne uka klar for å vise fram sin kommende vårkolleksjon på Oslo Runway. Hun forteller til Dagbladet at dette er en bransje som ikke er skapt for alle, og at det krever flere år for å lykkes. Foto: Alberto Palladino
- IKKE SKAPT FOR ALLE: Designer Christina Ledang er denne uka klar for å vise fram sin kommende vårkolleksjon på Oslo Runway. Hun forteller til Dagbladet at dette er en bransje som ikke er skapt for alle, og at det krever flere år for å lykkes. Foto: Alberto PalladinoVis mer

Å lykkes med mote i Norge: - Det at vi bor her er ikke noe argument

Oslo Runway-aktuelle Christina Ledang snakker om moteproduksjon. 

(Dagbladet): Denne uka ble den «nye» norske moteuka Oslo Runway sparket i gang i hovedstaden, og står denne uka som arena for norske designere som skal vise fram sine kolleksjoner.

Uka har som formål å vise fram klær og tilbehør til bransjen, som konsekvens av Oslo Fashion Weeks «kjendisslakt».

En av dem som sender modeller ned motemoloen denne uka er designer og stylist Christina Ledang (34).

Designeren er kjent for merket sitt C.L.E.A.N og har denne sesongen inngått et nytt samarbeid. Med det norske smykkemerket Hasla har hun for første gang gått i bresjen for å lage smykker, og beskriver samarbeidet som «maksimalisme fra 70- og 80-tallet».

Til Dagbladet sier Ledang, som normalt sett bare lager klær, at det er gøy å hoppe ut i noe nytt.

- Ikke konkurrere

- Målet var å lage noe litt mer skrikende enn den tradisjonelle, skandinaviske minimalismen. Kvinner brukte enorme mengder smykker på tida jeg har hentet inspirasjon fra. Jeg må lage noe eget, det går ikke an å konkurrere med all minimalismen, forteller hun.

Deler av smykkekolleksjonen laget sammen med Hasla skal vises samtidig med 34-åringens kommende vårkolleksjon torsdag. Hun forklarer at hun har latt seg inspirere av den japanske filmen «Hero» og farger fra Afrika.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det blir to sterke stiler sammen, med både jordtoner, svart og grønt. Jeg har hele tiden hatt i bakhodet at det skal være elegant og avslappet, sier Ledang.

- MAKSIMALISME: Designer Christina Ledang har inngått et samarbeid med smykkemerket Hasla om en ny kolleksjon. Ett av smykkene hun har laget er dette halsbåndet. Ledang sier hun har henta inspirasjon fra kvinner på 70- og 80-tallet. Foto: Hasla 
- MAKSIMALISME: Designer Christina Ledang har inngått et samarbeid med smykkemerket Hasla om en ny kolleksjon. Ett av smykkene hun har laget er dette halsbåndet. Ledang sier hun har henta inspirasjon fra kvinner på 70- og 80-tallet. Foto: Hasla  Vis mer

Designeren har holdt på i flere år, og har klær til salgs på en rekke norske butikker.

Hun nevner de tidlige C.L.E.A.N-plaggene som bestselgere, deriblant en collagegenser med logoen i forskjellige farger på. Likevel anerkjenner hun at folk flest kanskje ikke har hørt om henne.

- Hasla og jeg er kjent innenfor visse kretser, men der stopper det. Dette smykkesamarbeidet kan kanskje få folk til å åpne øynene for oss, forteller hun.

Liker å designe i Norge

Debatten rundt klesdesign i Norge har versert i en årrekke. Enkelte har hevdet at det er vanskeligere å få solgt klærne her, mens noen skylder på mangelfull dekning fra internasjonal presse.

Ledang mener at enkelte gir opp for fort.

- Denne bransjen er ikke skapt for alle. Man må investere både år og penger for å klare seg. Jeg tror at utenlandsk presse har begynt å få øynene mer opp, som gjør det litt bedre. Men vi må huske at vi lever i en tid med sosiale medier, et sted hvor det er enkelt å få oppmerksomhet, sier hun og fortsetter:

- Det at vi bor her er ikke noe argument for å ikke lykkes, forklarer hun.

Løfte hverandre opp

Designeren vet selv hvordan det er å være ung og lovende. På spørsmål fra Dagbladet om hvilke andre norske designere hun tror på, kommer hun med en lang liste.

- Jeg føler ikke at norske merker konkurrerer. De fleste er fokuserte og flinke på å løfte opp både hverandre og den norske eksporten, sier hun.

Hun nevner navn som Edda Gimnes, Admir Batlak, Bror August og Beate Godager som lovende navn norske motorinteresserte trolig vil høre mer fra de kommende årene.

Tirsdag arrangerte klesgiganten Bik Bok en designkonkurranse der fem unge designere kjempet om å vinne 100 000 kroner øremerket ny kolleksjon. Juryen besto av noen av Norges fremste moteeksperter. Anne Karine Thorbjørnsen stakk av med seieren.

Ledang mener norske designere jobber hardt. Hun tror også at de vi allerede kjenner til, deriblant By Timo og Holzweiler, vil tåle tidens tann.