«Luksusfellen»:

Advarer mot influenser-reklame

Linda Olstad hadde et overforbruk av klær og sko, og lot seg gjerne inspirere av Instagram. Hun er ikke alene, ifølge økonom Lene Drange.

ENERGIDRIKK: I denne episoden av «Luksusfellen» blir vi vitne til svimlende summer som går til svimlende mengder energidrikk. Vis mer
Publisert

I «Luksusfellen» får man bli med inn i hjemmene og hverdagen til nordmenn som har havnet i økonomisk krise. Felles for de fleste er at forbruket har vært langt over evne, og at det har blitt finansiert med blant annet forbrukslån.

Mange kan nok kjenne seg igjen i noen av deltakerne, selv om det ikke har gått så langt at kontrollen er helt fraværende. Økonom Lene Drange tror at mange vil relatere seg til situasjonen til Linda Olstad (29).

Hun inspireres nemlig mye av influensere på Instagram, og klesskapet bugner av klær og sko som knapt er brukt. Hjemmet fylles opp av nips og pyntegjenstander.

- Jeg følger jo ganske mange kjendiser, og så fort de legger ut tilbud og rabattkoder på klær, blir jeg veldig frista. Det er lett å slå til når det kommer anbefaling på antrekk til 17. mai for eksempel. Men jeg blir ikke like frista som før, nå klarer jeg å sette grenser, og bruke det jeg har, forteller Olstad til Dagbladet.

SJOKK: Linda Olstad fikk mildt sagt sjokk i denne ukas episode av «Luksusfellen». Foto: Skjermdump
SJOKK: Linda Olstad fikk mildt sagt sjokk i denne ukas episode av «Luksusfellen». Foto: Skjermdump Vis mer

I programmet kommer det frem at Olstad har en total gjeld på 785 197 kroner, som inkluderer billån og studielån. Det er imidlertid den usikrede gjelden med forbrukslån, kredittkort og de ubetalte regningene som gir henne en vanskelig situasjon.

Brudd

Hun gikk også gjennom et samlivsbrudd før innspillingen, noe som er tøft for de fleste. Det hjalp ikke på økonomien.

- Hun er et slags «offer» for influensere som har alt mulig. Det er nok mange som ser annonser på Instagram som tenker at det skulle de gjerne hatt, forklarer økonom Lene Drange.

IRRITERT: «Luksusfellen»-ekspert Hallgeir Kvadsheim var nære på å forlate tv-opptaket under onsdagens episode. Video: TV3 Vis mer

Hos de største profilene i Norge bugner det av reklameinnlegg og rabattkoder.

- Det er noe vi ser mer og mer av, spesielt i «Luksusfellen». Det er mange som tenker at det er flaut at de gikk på x antall rabattkoder. Det jeg synes er kult med Linda er at hun er ærlig og står for det. Det er nok mange som kan relatere seg til, sier hun.

Drange forklarer at det nok er mange som lettere lar seg «lure» av influenserne enn tradisjonelle markedsføringskanaler.

- Man er nok litt naiv. Man ligger kanskje i sofaen og scroller, og har guarden nede. Jeg skyter meg selv litt i foten, for jeg driver med det samme, innrømmer hun lattermildt.

SHOPPING-SJOKK: Luksusfellen er tilbake, og i første episode blir vi vitne til et shopping-sjokk. Video: Viaplay Vis mer

- Ha is i magen

Onsdag skrev NTB om en undersøkelse utført av Ipsos. Der kommer det fram at 64 prosent av barn og unge følger influensere. Undersøkelsen fant også at 32 prosent hadde kjøpt et produkt fordi noen de følger har reklamert for det.

Drange kommer med råd til dem som kanskje lar seg falle for fristelsen litt for ofte.

- Vær obs på hva som er business og hva som er ektefølte anbefalinger fra influenserne. Tenk gjennom om du virkelig trenger det. Ha litt is i magen før du legger noe i handlekurven, sier hun.

SJOKK-SUM: Veronika (32) har en forkjærlighet for Red bull, og i «Luksusfellen» får hun vite hvor mye penger hun egentlig bruker på energidrikken. Vis mer

Drange tror også fasadelivet som influenserne presenterer på Instagram bidrar til at mange bruker mer penger i ønsket om å leve liknende, «perfekte» liv. Restauranter, ferier og luksus.

- Jeg kjenner på det selv. Det flashende, polerte livet der alt er velstand - selvfølgelig vil man leve det. Jeg tror alle blir påvirket, og at det skaper økonomisk press. Man blir voldsomt påvirket i alle kanaler, fordi det ser så flott ut.

- Legg bort mobilen

Olstad forteller til Dagbladet at hun ikke har sluttet å følge noen av influenserne, men at hun har blitt mye flinkere til å ignorere tilbudene. Hun har et tips til andre som lett lar seg friste.

- Legg bort telefonen en halvtime hvis du får lyst på noe. Gå heller i klesskapet og se hva du har før du går inn på telefonen igjen, råder hun.

29-åringen forteller også at hun har latt seg inspirere og friste av den luksuriøse hverdagen til influenserne.

HEMMELIG TALENT: Silje Sandmæl er best kjent for sin økonomiske sans, men i ungdommen var det helt andre talenter som sto i fokus. En gang i tiden var hun nemlig tagger, noe hun viser hos «En kveld hos Kloppen». Video: TV 2 Vis mer

- Det er jo bare fint at de koser seg og har det bra. Men for folk som ikke har så god råd hadde det vært fint med tips til ting som ikke koster så mye. Jeg ble mer påvirket før. Jeg har planlagt ferie med dattera mi, og vi gjør det billigst mulig i år, sier hun.

«Luksusfellen»-deltakeren kan også fortelle at hun har god kontroll på økonomien, og at all usunn gjeld blir betalt ned innen juli. Etter innspillingen av serien flyttet hun hjem til mora. Nå håper hun å kunne kjøpe egen bolig snart.

- Jeg har virkelig klart å få det til. Jeg sover bedre og tenker mye ryddigere enn før. Jeg håper at jeg blir en bedre kandidat for Husbanken og boliglån.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer