STJERNEILLUSTRATØREN: Tegningene til norske Esra Røise (32) trykkes i alt fra Nylon Magazine til Vogue. Nylig gjorde Oslo-jenta også en jobb for jeansgiganten Levi's. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
STJERNEILLUSTRATØREN: Tegningene til norske Esra Røise (32) trykkes i alt fra Nylon Magazine til Vogue. Nylig gjorde Oslo-jenta også en jobb for jeansgiganten Levi's. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

Alle vil ha strekene til norske Esra

Tegner for giganter som Levi's og Vogue.

(Dagbladet): For de fleste av oss er tegning kun en barnslig hobby. For Esra Røise (32) har det blitt en stjernekarriere.

På få år har den norske illustratøren tegnet for internasjonale giganter som Levi's, Nike, Nylon og Wallpaper. På den faste kundelista står også tungvekteren Vogue China.

- Surrealistisk I tillegg kommer ting som Cala & Jades nye lookbook, en TVNorge-kampanje for kanalen FEM og et eget motefrimerke for Posten Norge, gjort i samarbeid med designer Nina Skarra.

- Det er helt surrealistisk. Jeg er veldig heldig som får lov til å gjøre det jeg synes er aller morsomst i hele verden, og at det betaler husleia og et par sko i ny og ne, sier Røise, som i kveld er å se i «Nasjonalgalleriet» på NRK.

STORJOBB FOR LEVI'S: Esra Røises merkelapper for jeansgiganten Levi's er nå å se på bukser verden over. Foto: Privat
STORJOBB FOR LEVI'S: Esra Røises merkelapper for jeansgiganten Levi's er nå å se på bukser verden over. Foto: Privat Vis mer

At hun har lykkes, kan hun takke det amerikanske stormagasinet Nylon for. For fem år siden fikk Oslo-jenta en e-post hvor de spurte om hun ville tegne for dem. Det har hun gjort siden.

- De hadde sett arbeidene mine på nettet. Jeg husker at jeg fikk femti dollar for den første tegninga jeg gjorde for dem. Som jeg hadde brukt over én uke på, siden jeg var så stressa. Etter det begynte ballen å rulle. Plutselig fikk jeg veldig mye mail, sier Røise, som i dag også frilanser for norske magasiner som Det Nye, Natt & Dag og D2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Esra har en veldig feminin strek, og vi synes hun passer veldig godt til den venninnefølelsen vi prøver å skape. Det at hun også tegner for Vogue er selvfølgelig gigantisk stort, sier Det Nyes sjefredaktør Mari Midtstigen til Dagbladet.

- Ikke rik av Vogue Også Vogue-jobben er det Nylon som skaffet henne.

FOR NYLON: Esra Røises tegninger er som oftest en kombinasjon av tegning for hånd og digitale justeringer. - Jeg prøver så langt det går å opprettholde et analogt utgangspunkt. Hvis ikke føler jeg rett og slett av tegningene mister litt av sjela, sier Røise. Denne tegningen er for amerikanske Nylon Magazine. Foto: Privat
FOR NYLON: Esra Røises tegninger er som oftest en kombinasjon av tegning for hånd og digitale justeringer. - Jeg prøver så langt det går å opprettholde et analogt utgangspunkt. Hvis ikke føler jeg rett og slett av tegningene mister litt av sjela, sier Røise. Denne tegningen er for amerikanske Nylon Magazine. Foto: Privat Vis mer

- Jeg var i New York for noen år tilbake, på en typisk «her er kortet mitt»-fest. Det var helt forferdelig. Men jeg ble kjent med art directoren til Nylon, som skulle begynne i Vogue, og han ville ha med meg på lasset. Det ville jeg jo, sier hun.

Ikke at det er jobbene for Vogue som betaler regningene.

- Man blir ikke rik av å tegne for dem for å si det sånn. Det går ikke an å leve av å gjøre magasiner alene. Men med en gang man gjør reklame, så er det en helt annen verden.

VOGUE: Norske Esra Røise har flere ganger tegnet for den kinesiske utgaven av motetungvekteren Vogue. Foto: Privat
VOGUE: Norske Esra Røise har flere ganger tegnet for den kinesiske utgaven av motetungvekteren Vogue. Foto: Privat Vis mer

Som da hovedkontoret til Levi's ringte og spurte om hun ville illustrere merkelappene for deres nye jeanslinje Curve ID, som for øyeblikket er å se på Levi's-jeans over hele verden.

- Det er klart at det er litt mer penger involvert der. Det å gjøre reklame gjør at jeg også kan jobbe med ting jeg ikke tjener noe på - som ofte er mye morsommere. Det gjelder å finne den balansegangen mellom det kommersielle og det kunstneriske, sier Røise, som tegner opp til fjorten timer hver dag.

- Dette er døden Nitti prosent av tegningene starter Røise for hånd, før hun går over dem digitalt.

- Det er spennende å gjøre ting digitalt, og jeg liker den kombinasjonen, men jeg prøver så langt det går å opprettholde et analogt utgangspunkt. Hvis ikke føler jeg rett og slett av tegningene mister litt av sjela, forklarer Røise.

FØRSTE MOTEFRIMERKE: Esra Røise har illustrert Posten Norges eget motemerke. Klærne som er illustrert er designet av Nina Skarra. Foto: Privat
FØRSTE MOTEFRIMERKE: Esra Røise har illustrert Posten Norges eget motemerke. Klærne som er illustrert er designet av Nina Skarra. Foto: Privat Vis mer

- Har du noen gang vurdert å finne deg en ni til fire-jobb?

- Ja, når jeg har hatt en stille uke får jeg lett panikk og tenker at nå, dette er døden. Nå må jeg få meg en kassajobb, sier hun og ler.

- Alt må valideres Det løser seg imidlertid alltid. Nye henvendelser dumper stadig ned i postkassa. Mest fra det store utland.
 
- Jeg gjør mye mer i utlandet enn hjemme, men nå har det begynt å komme seg i Norge også. Det finnes mange spennende jobber her også, men jeg tror det kommer litt av det at Norge ofte trenger en bekreftelse fra utlandet på at dette er greit, dette er bra.

- At man ikke tør å satse skikkelig?

- Ja, alt må valideres før det er lov å satse på det. Men det gjelder vel egentlig både musikk, design og mange andre kreative bransjer i Norge, sier Røise.

FOR CALA & JADE: Esra Røise har tegnet hele 2013-lookbooken til det norske veskemerket Cala & Jade. Foto: Privat
FOR CALA & JADE: Esra Røise har tegnet hele 2013-lookbooken til det norske veskemerket Cala & Jade. Foto: Privat Vis mer