HEDRET: Kort tid før sin død mottok Thea Steen Kreftforeningens hederspris på bakgrunn av sin åpenhet og engasjement for kreftsaken. Her er hun avbildet sammen med Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel. Foto: Kreftforeningen
HEDRET: Kort tid før sin død mottok Thea Steen Kreftforeningens hederspris på bakgrunn av sin åpenhet og engasjement for kreftsaken. Her er hun avbildet sammen med Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel. Foto: KreftforeningenVis mer

#sjekkdeg-kampanjen:

- At 34 000 flere kvinner har tatt celleprøver, viser viktigheten av å fortsette kampanjearbeidet

Kreftforeningen ber om at politikerne fortsetter å engasjere seg.

(Dagbladet): - Thea Steen skal ha mye av æren for at det for første gang på 20 år er en markant økning i både oppmøte og dekningsgrad i den yngste aldersgruppa 25-29 år. Thea var #sjekkdeg-kampanjens stemme og hjerte. Hun mistet dessverre livet, men hun reddet mange andres, sier Kreftforeningens generalsekretær Anne Lise Ryel til Dagbladet.

Mandag er det ett år siden Thea Steen døde av livmorhalskreft, 26 år gammel. Den tidligere Dagbladet-journalisten fikk kreftdiagnosen våren 2015, og var svært åpen om sitt sykdomsløpbloggen sin.

Bare et halvt år etter at Steen ble diagnostisert, bestemte hun seg høsten 2015 for å gjøre en forskjell. Hun engasjerte seg stort for å øke bevisstheten rundt sykdommen, og startet kampanjen #sjekkdeg sammen med venninne og kollega Sofia Storhaug.

- REDDET LIV: Totalt er det 34 109 flere kvinner som har tatt celleprøve etter to år med #sjekkdeg. Foto: Kreftforeningen
- REDDET LIV: Totalt er det 34 109 flere kvinner som har tatt celleprøve etter to år med #sjekkdeg. Foto: Kreftforeningen Vis mer

- 1400 alvorlige celleforandringer

Kampanjen var et samarbeid med kreftforeningen og magasinet Det Nye. Målet med arbeidet var å fortelle jenter og kvinner hvor viktig det er å sjekke celleforandringer.

- #sjekkdeg-kampanjen har reddet liv og gitt kvinner gode framtidsmuligheter. Etter flere år hvor stadig færre unge møtte opp til celleprøve, er trenden definitivt snudd, forklarer Ryel.

De ferske tallene fra Kreftregisteret viser at oppmøtet øker i alle aldersgrupper. Totalt er det 34 109 flere kvinner som har tatt celleprøve etter to år med #sjekkdeg. Av disse er 1400 alvorlige celleforandringer blitt oppdaget.

- Vi merker en større åpenhet rundt livmorhalskreft, celleforandringer og celleprøver enn vi har sett tidligere. Både på henvendelser vi får her i Kreftforeningen, men også i presse, sosiale medier og på blogger skriver og snakker kvinner åpent om temaet.

VIL FÅ JENTER TIL Å TA CELLEPRØVE: I samarbeid med en rekke kjendiser oppfordrer Kreftforeningen jenter til å ta en celleprøve. Video: Kreftforeningen / Det Nye Vis mer Vis mer Vis mer

- Politikerne må fortsette

Dagbladet har vært i kontakt med flere norske profiler som på ulikt vis har engasjert seg i kampanjen og i Thea Steens historie. Samtlige gir uttrykk for at Steen gjorde livsviktig arbeid, og at kampanjen vil fortsette å redde liv i årene som kommer.

- Kampanjen har skapt engasjement og revet ned tabuer. Thea nådde fram til yngre jenter på en måte vi ikke hadde klart før. Særlig i kanaler som nådde unge kvinner. Hun var en dyktig formidler. Usminket og ærlig.

Etter at kampanjen ble lansert, er det også iverksatt flere tiltak. Blant annet får jenter under 26 år tilbud om gratis HPV-vaksine. Det tilbys også gratis HPV-vaksine for gutter som en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

- Kampanjen har engasjert politikere, som de siste to årene har tatt flere grep slik at det skal bli enklere for kvinner å unngå livmorhalskreft. Det må de fortsette med. Dette redder liv.

- Mange vi ikke når

1. september, på Theas fødselsdag, lanserer Kreftforeningen #sjekkdeg for tredje år på rad. For henne var det viktig at arbeidet med #sjekkdeg fortsatte - også etter sin død.

Saken fortsetter under videoen:

STERKT: Tidligere i år sendte Dokument 2: «Thea - to somre, en vinter» på TV 2. Den tar for seg Thea Steens personlige historie og hvordan hun på ett år gikk fra å følge frilansdrømmen i New York, til å bli kreftpasient. Dokumentaren følger henne og familien gjennom håp, nedturer, glede og sorg. Video: TV 2 Vis mer

- Og at 34.000 flere kvinner har tatt celleprøver på bakgrunn av #sjekkdeg viser viktigheten av å fortsette kampanjearbeidet. Selv om det er økt oppmøte i celleprøvetaking, er det fremdeles mange vi ikke når. Theas kampanje vil fortsette og dermed redde flere fra å få kreft i framtida, sier Ryel.

- Uten Theas engasjement og kontakter hadde vi ikke oppnådd disse resultatene. Sammen har vi lyktes i å forhindre at flere jenter kommer i samme situasjon som Thea. Hun har virkelig satt spor etter seg.