Keiser Naruhito:

Avlyser folkefest etter keiserskifte

Japan har offisielt fått ny keiser.

GALLA: Naruhito er kronet som Japans nye keiser i Tokyo tirsdag 22. oktober. Det er ventet at flere av verdens viktigste personer vil være tilstede under gallamiddagen. Video: AP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det begynner å bli en stund siden de japanske kongelige skapte overskrifter internasjonalt. Den tradisjonelle keiserfamilien gjennomgikk i mai en stor endring, da keiser Akihito (85) ble den første av sitt slag til å abdisere på over 200 år.

Også i Japan går kongelige stillinger i arv, og hans 59 år gamle sønn Naruhito ble derfor en naturlig arvtaker. Den 1. mai i år tok han over, etter at flere tradisjonelle ritualer og seremonier ble gjennomført.

Det skulle imidlertid vise seg at de ikke var helt ferdig med den offisielle biten. Tidlig tirsdag morgen norsk tid, ble 59-åringen offisielt innsatt som landets keiser. Med rundt 2000 gjester fra 180 nasjoner, deriblant kronprins Haakon (46) og en rekke andre kongelige, ble den eldgamle seremonien iverksatt mens nordmenn fortsatt sov.

Alt har derimot ikke gått som planlagt, ifølge BBC.

Tradisjonsrikt

Det er en kjent sak at det japanske kongelige må følge et enda mer rigid og gammeldags system enn norske og britiske. Da keiser Akihito takket for seg tidligere i år, måtte han blant annet ha en «audiens» med solguden Amaterasu. Det skyldes at de tror at den omtrent 2600 år gamle keiserslekten stammer fra solguden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer