<strong>REKLAMERTE FOR KOMMUNEN:</strong> Kristin Gjelsvik var blant de 19 influenserne som fikk reklameoppdrag for Bymiljøetaten. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
REKLAMERTE FOR KOMMUNEN: Kristin Gjelsvik var blant de 19 influenserne som fikk reklameoppdrag for Bymiljøetaten. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer

Oslo kommune:

Betalte influensere for corona-reklame

Bymiljøetaten i Oslo har betalt totalt 19 influensere for å gi smitteråd.

Publisert

I et brev fra Marit Kristine Vea (V) er det rettet flere spørsmål til byrådet i Oslo kommune rundt bruken av influensere i corona-tida. Hun ber blant annet om redegjørelse for hvor mye penger som er brukt for å lage reklame rundt smittevern.

I svaret fra Bymiljøetaten kommer det fram at det er benyttet 19 influensere til opplysningskampanjen. Totalt er det brukt 53 000 kroner i løpet av året på dette, hvorav influenser Kristin Gjelsvik (33) har mottatt 5000 kroner.

«Bymiljøetaten opplever at det i parkene, på badeplassene og flere steder i marka er mange mennesker som ikke overholder coronareglene. Mange som bruker disse områdene er barn, ungdom og unge voksne, som ikke nødvendigvis følger med på nyheter og informasjon gjennom tradisjonelle kanaler. Bymiljøetaten har vurdert at influensere kan formidle på en god måte til denne målgruppen at det er viktig å overholde coronareglene».

Videre står det at bestillingen til influenserne var å fortelle hva man savner ved tida før corona og hva de gleder seg til å komme tilbake til. Dette for å inspirere og motivere andre til å overholde smittevernreglene.

Sliter med å nå målgruppa

Blant dem som har fått betalt av kommunen for å snakke om smittevern, er Sigrid Bonde Tusvik, Camilla Loretnzen og fotballtrikser Tobias Becs. De har blant annet snakket om smittevern under emneknaggen #OpplevOsloSmittefritt. Influenserne skal ha fått mellom 1000 og 5000 kroner for oppdraget.

- Jeg synes det er et kjempebra initiativ, og en veldig riktig strategi. Vi når ut til akkurat den målgruppa som er vanskelig å nå for det offentlige. De lytter gjerne til det vi sier, og jeg tror det har større effekt og betydning om ditt superidol oppfordrer deg til å holde avstand, enn en tradisjonell reklame fra Bymiljøetaten, sier Gjelsvik til Dagbladet.

<strong>OPPFORDRING PÅ INSTAGRAM:</strong> Kristin Gjelsvik oppfordret følgerne på Instagrams historiefunksjon om å holde avstand og følge smittevernreglene. Foto: Skjermdump/Instagram
OPPFORDRING PÅ INSTAGRAM: Kristin Gjelsvik oppfordret følgerne på Instagrams historiefunksjon om å holde avstand og følge smittevernreglene. Foto: Skjermdump/Instagram Vis mer

Hun forteller at summen hun fikk var mer symbolsk enn noe hun tjener rått på, og at kampanjen er i tråd med verdiene hun ønsker å fremme.

Kommunikasjonssjef i Bymiljøetaten, Richard Kongsteien, forteller til Dagbladet at kampanjen foregikk i juni.

- Bakgrunnen var at vi i mai/juni så at det var en utfordring at ungdom og unge voksne samlet seg på friområder, strender og i varierende grad overholdt smittevernreglene. Vi hadde et behov for å nå dem, og snakke med dem, og en utfordring er at den gruppa ikke er like lett å nå i tradisjonelle kanaler. Derfor besluttet vi å bruke influensere for å nå ut med budskapet, forklarer han.

Ville ettergå skattepenger

Marit Kristine Vea forklarer til Dagbladet at Venstre i utgangspunktet var nysgjerrig på hvor mye penger kommunen hadde brukt på influensere.

- Det er alltid interessant hvordan skattebetalernes penger anvendes. Det er ikke et avskrekkende beløp som er brukt, men vi er nysgjerrrige på om kommunen mener dette har vært en effektiv kommunikasjonsmetode, sier hun.

- Vi var vel litt usikre på om vi mente det var en god idé, og jeg tror ikke jeg skal komme noen konklusjon på det. Vi får stille oppfølgingsspørsmål om influensere er en god bruk av kommunens penger, sier hun videre.

HARDT UT: Influenser Kristin Gjelsvik reagerer kraftig på at en rekke influensere reklamerer for et kollagenpulver som angivelig skal minske produksjonen av rynker. Produktet har ifølge flere eksperter ingen effekt. Foto/video: Nina Hansen / Dagbladet / Øystein Sæthre / Dagbladet TV Vis mer

Dette er ikke første gang Bymiljøetaten har tatt i bruk influensere i markedsføring, men kommunikasjonssjef Kongsteien understreker at de har et lavt kampanjebudsjett.

- Sånn sett er det ikke så veldig hyppig bruk av influensere, men vi vil bruke den mest effektive kanalen når vi vil ut med et budskap, og da gjør vi noen strategiske valg som innimellom lander på influensere.

Han forteller at de ser på kampanjen som vellykket i den grad at de fikk god spredning og oppmerksomhet av budskapet. Etaten har imidlertid fått flere spørsmål rundt bruken, blant annet fra nevnte Marit Kristine Vea.

- Vi har ikke møtt noen motstand, men det å bruke influensere i offentlig sammenheng er forholdsvis nytt, så jeg skjønner at det reises spørsmål. For oss handler det om å finne den rette kanalen til å nå en målgruppe, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer