Bjørn Bruun om hvorfor mote-Norge ikke hevder seg internasjonalt

Bruuns Bazaar-designeren mener Norge har en lang vei å gå for å hevde seg på linje med moteindustrien i nabolandene.

Både Sverige og Danmark ligger milevis foran Norge innen internasjonal moteindustri. Den danske suksessdesigneren Bjørn Bruun mener mangel på utdanning og vilje er grunnen.

Få designerskoler Sammen med sin bror står Bruun bak det suksessfulle designermerket «Bruuns Bazaar» som på få år har blitt et av Skandinavias ledende designermerker.

- Det er ingen tvil om at utdanning er med på å skape fundamentet. I Danmark er det i hvert fall ti designerskoler, sammenliknet med Norge som har to eller tre, sier designeren Bjørn Bruun til Dagbladet.

Han er i Oslo for å bedømme kolleksjonene til avgangselevene ved moteskolen Esmod. 

Grunnleggeren bak Oslo Fashion Week, Pål Vasbotten, sier seg til dels enig med Bruun, men påpeker at det også må sees i en større historisk sammenheng.

- Fashion har ikke stått fremst blant det vi har satset på i Norge. Danmark og Sverige har bygd seg opp over lengre tid, og vi må ikke glemme at Danmark har en tekstilindustri som går mye lengre tilbake enn vår, sier Vasbotten. 

Svensk erobring Mens svenske merker og kjeder, som H&M, Lindex, Tiger of Sweden og Acne, har erobret Norge, har bare et fåtall norske merker gjort det samme i Sverige. Også danskene ligger milevis foran Norge når det kommer til internasjonal designsuksess.
Bjørn Bruun mener han vet hva som skal til for å lykkes.

- Jeg tror dette med å kombinere det kreative og det kommersielle er nøkkelen til suksess. Man må ha en klar ambisjon, en god plan og et godt konsept. Slik jeg ser det er det ikke nødvendigvis den dyktigste som kommer lengst, det er den som vil det mest.

- Det kan være en meget talentull og kreativ designer som ikke lykkes kommersielt fordi de bare ikke får hele kjeden til å henge sammen, forklarer designeren.

Han mener ikke at det er økonomi som bremser den norske moteindustrien.

- Som utgangspunkt kreves det jo noe for å starte opp, det gjør det nesten uansett hva man skal starte opp. Men det er ikke det som bremser moteindustrien i Norge. Hvis man velger denne bransjen må man ville arbeide mer enn fra ni til fem. Det er en livsstil og en konkurransepreget bransje, forklarer Bruun.

- Nivået på norsk design øker I går ble moteskolen Esmods diplomvisning for avgangsklassen 2012 avholdt på Sentrum Scene i Oslo.

«Årets diplomvisning viser kolleksjoner fra morgendagens trendskapere og designere i form av en klassisk motevisning», står det i programmet.

Rundt 40 potensielle nye norske moteskapere har vist publikum hva de har å by på av kommende norske motetrender, og Bruun ser en positiv trend. 

- Jeg synes det er mange spennende designere, jeg har fulgt litt med i Norge i en del år, og jeg kan se at nivået øker og er under utvikling, sier Bruun.

JURYPRESIDENT: Bjørn Bruun vurderer kolleksjonene til avgangselevene ved moteskolen Esmod i Oslo. Foto: Erling Hægeland/ DAGBLADET Vis mer

Han gir følgende råd til unge designerspirer som han møter:

- Start med noen få produktgrupper og bygg på hvis de fungerer. Ikke tro at du kan lage en hel kolleksjon med èn gang, for da må du virkelig ha masse kapital for å få det til å virke.

- Søk råd hos etablerte designere Han anbefaler de kommende moteskaperne å søke råd og veiledning av etablerte designere.

- Dersom man ønsker å starte selvstendig er det en fordel å arbeide for noen andre designere først for å lære litt om bransjen. Det kan være hardt å starte for seg selv uten et slikt grunnlag, sier designeren, som i likhet med mange andre designere har bakgrunn fra både arkitektur og økonomi.  

Selv hadde han helt klare planer da han startet sitt firma i København for 18 år siden.

- Vi var et lite firma i starten, men vi hadde klare ambisjoner om hvor store vi skulle være på ti år, og vi skulle selge i byer i utlandet, forklarer Bruun, som selv har sin bakgrunn fra arkitektur og økonomi.

POSITIV TREND: Emilio Pucci synes nivået i norsk design har blitt høyere de siste årene. Foto: Pål Bergstad / Stella pictures Vis mer