Influenser Sophie Elise Isachsen (26) søkte denne måneden om å få registrere varemerkenavnet «Basic Bitch». Patentstyret har imidlertid satt kjepper i hjula for Isachsen ved å nekte henne eneretten til varemerkenavnet.
Det melder VG.

Fikk avslag på coronapenger
Patentstyret har blant annet begrunnet avgjørelsen sin med at ordet «Basic» kan bety blant annet «basis og grunnleggende» og at «Bitch» er et nedsettende ord som kan bety «tispe og drittkjerring».
«Basic Bitch er et slanguttrykk i amerikansk populærkultur som brukes nedsettende for å beskrive kvinner som oppfattes å foretrekke vanlige produkter, trender og/eller musikk», heter det videre i begrunnelsen, ifølge avisa.
Kan klage
Patentstyret mener at de ikke kan registrere et varemerke som støter an mot folks sedelighetsfølelse eller virker krenkende overfor folks etiske og moralske begreper.
Patentstyret viser også til varemerkeloven § |5, først ledd bokstav a, som handler om at et varemerke ikke kan registreres hvis det strider mot lov, offentlig orden eller moral.
Ifølge VG er det imidlertid ikke bare Isachsens navn som står på søknaden, men også navnet Sondre Danielsen Røe.

Varsler bot etter lovbrudd
Ifølge avisa får patentstyret inn 70 000 søknader i året om enerett til varemerkenavn, og av disse blir 80 prosent godkjent. Isachsen skal ha søkt om å få registrert spill, klær og alkohol under varemerket.
Det har hittil ikke lykkes Dagbladet å få en kommentar fra Sophie Elise Isachsen eller hennes advokat Thomas Kobberdal.
Overfor VG forklarer Kobberdal at de skal se om det er grunnlag til å påklage vedtaket. Han mener det er bra at Patentstyret tar vurderinger slik at det ikke er fritt fram å bruke stigmatiserende uttrykk.
Kobberstad mener imidlertid at varemerkenavnet «Basic Bitch» kanskje ikke er så stigmatiserende.
De får nå tre måneder klagefrist, og om de faktisk velger å sende inn en klage, vil saken vurderes på nytt 19. mai.

Deler slående bilder
Vant årets Gullbarbie
Nyheten kommer bare noen uker etter at Sophie Elise Isachsen vant årets Gullbarbie.
Prisen går til den medie- og reklameaktøren som får ungdom til å føle seg verst gjennom bruk av ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering. Det er barn og unge som selv stemmer fram en vinner.
Ifølge Press' pressemelding vant 26-åringen med en overveldende andel av stemmene.
- Barn og unge har gjennom stemmene de har avgitt i årets kampanje sagt tydelig ifra om at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste åra har vært skadelig for barn og unges psykiske helse, var blant det Lea Mariero, leder i Press - Redd Barna Ungdom uttalte i en pressemelding.
Overfor VG beskrev Isachsen det å vinne prisen som ekstremt ubehagelig.
- At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sa hun til avisa.