Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Isabella Löwengrip:

- Bløffer om tall

Den svenske avisa Expressen har gransket «Blondinbella», og hevder at hun bløffer om suksessen. Flere samarbeidspartnere refser toppbloggerens illojalitet.

BLØFFER: Expressen hevder at toppbloggeren sminker lesertallene. Foto: NTB Scanpix
BLØFFER: Expressen hevder at toppbloggeren sminker lesertallene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Den svenske bloggdronninga og gründerstjerna Isabella Löwengrip (28), også kjent som «Blondinbella», lever åpenlyst et liv de fleste bare kan drømme om.

Hun har blitt utnevnt til næringslivets mektigste kvinne av Veckans Affärer, og fortalte i fjor at selskapet hennes var verdsatt til hele 400 millioner svenske kroner.

Denne høsten ekspanderer hun «imperiet» med en base i New York, der hun skal hjelpe privatfly-industrien med å markedsføre seg mot unge amerikanere. Hun planlegger også å børsnotere selskapet Löwengrip Invest.

Men bak fasaden opererer toppbloggeren med «oppblåste tall», hevder Expressen. Avisa har gransket Löwengrips foretak og snakket med et 40-talls personer med innsyn i selskapene og bloggerens privatliv.

Oppblåste tall

Löwengrip har gjentatte ganger hevdet å ha Skandinavias største blogg, men har aldri sluppet noen offisielle tall som bekrefter dette, skriver avisa, som hevder å ha opplysninger om at de reelle tallene er en tredjedel av hva hun selv oppgir.

Hun skal ha operert med antall sidevisninger, og ikke unike brukere, og på den måten «villedet» annonsører til å betale for en helt annen rekkevidde enn det de i virkeligheten har fått.

I artikkelen går også flere samarbeidspartnere løs på Löwengrips oppdrag for deres merkevarer, og reagerer på at hun promoterer flere konkurrerende merkevarer.

- Man får ha forståelse for at hun til en viss grad løfter fram andre konkurrerende produkter, men det er ikke noe man jubler for, sier markedssjef i Lyko, Kalle Eliasson, til Expressen.

Bare i sommer har hun reklamert for blant annet båter og båtmotorer, tannbleking, kosttilskudd som hevder å minske cellulitter, klesmerker, hudpleie, apper for barn, konferanselokaler, tamponger, mobildeksler, lyd- og e-bøker, reisevesker, apotek, solbriller og smykker på sin Instagram-konto.

Ett innlegg skal koste mellom 120 000 og 150 000 svenske kroner.

Expressen har vært i kontakt med ulike representanter for Löwengrip Invest. De har ikke kommentert påstandene som legges fram.

Oppfordrer unge til å fly privatfly

I tillegg til å bli hyllet for sin forretningssans, har Löwengrip klart å holde seg stadig aktuell med personlige historier og hardslående meninger de siste åra.

Det skapte blant annet furore i sosiale medier da hun annonserte planene om å jobbe med privatfly-industrien og kom med følgende uttalelse i et intervju med Breakit:

- Denne diskusjonen om miljøspørsmål og fly er en veldig svensk diskusjon, den er ikke spesielt global, sa hun, og hevdet at flytrafikken ikke diskuteres på samme måte rundt om i verden.

Hun har også fått stor oppmerksomhet for å være åpen om alt fra bruddet med eksmannen Odd Spångberg, sin egen angst, hvordan kroppen hennes har endret seg etter to svangerskap, hetsen hun fikk mens hun gikk gravid i 2013, og om dramatiske sykehusinnleggelser.

Rundt adventstider i fjor var hun også på «alles» lepper, da hun forlot sin daværende kjæreste og fortalte at kriminelle personer hadde oppsøkt hjemmet hennes.

- Det var en person ved døra mi. Så har det vært biler utenfor og ventet på oss når vi kom hjem, sier hun til Expressen den gang.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media