«Bloggerne» på TV 2

Bloggdebatten: - Vi får ikke utryddet silikonpupper og restylane

Flere mener sitt om dramaet som har utspilt seg den siste tida.

- KROPP ER KROPP: Bloggerne Jørgine Vasstrand, Kristine Ullebø og Anniken Jørgensen om debatten rundt influenceres påvirkning gjennom sosiale medier. Video: Ingrid Cogorno / Reporter: Ruben Pedersen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): På selveste kvinnedagen klarte to av Norges største influencere, Ulrikke Falch (21) og Kristine Ullebø (21), å skape overskrifter på landsbasis. NRKs «Debatten» kunne ikke ha samlet to mer uenige stemmer da bloggeres makt, påvirkningskraft og rolle som forbilder ble diskutert.

Diskusjonen kom i kjølvannet av den såkalte Vixen-saken, der Falch trakk seg fra en prisutdeling fordi hun mente kåringen nominerte profiler som fremmet et usunt fokus på utseendet, et ekstremt forbruk og lite gjennomtenkte budskap.

De var på hver sin side av spekteret i debatten, og etterspillet har kommet i form av kronikker, videoer og kommentarer i sosiale medier. I midten av mars ble det kjent at Falch hadde slettet sin konto på Instagram som følge av diskusjonen.

- Jeg har planer om å holde ut som aktivist en stund, og da tror jeg det er en god idé å ta seg en pause fra sosiale medier og reflektere over hva man har lyst til å si og hvordan, sa hun til NRK.

I anledning premieren på den kommende sesongen av «Bloggerne» på TV 2, har Dagbladet pratet med flere av influencernes kolleger om hva de mener i debatten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer