OPPGITT: Blogger Martine Halvorsen bruker vanligvis størrelse 40, men får ikke på seg bukser i verken størrelse 42 eller 44 hos kleskjeden Zara. Nå ber hun merket ta affære. Foto: Privat
OPPGITT: Blogger Martine Halvorsen bruker vanligvis størrelse 40, men får ikke på seg bukser i verken størrelse 42 eller 44 hos kleskjeden Zara. Nå ber hun merket ta affære. Foto: PrivatVis mer

Blogger raser mot kleskjeden Zara: - Jeg vil påstå at noe er veldig galt

Martine Halvorsen (19) kan ikke begripe klesstørrelsene butikken opererer med.

(Dagbladet): Det å stå i prøverommet i en klesbutikk og ikke få på seg det plagget man ønsker seg, er noe mange kan kjenne seg igjen i.

Noen bryr seg ikke, finner en annen størrelse eller et annet plagg, eller bare forlater butikken uten å kjøpe noe.

STOP-MOTION: Det tok tre dager og 140 nakne mennesker å lage denne stop-motion-videoen, som har som mål å gjøre deg bevisst på kroppen din. Video: Withings Vis mer

Denne uka fant imidlertid blogger Martine Halvorsen (19) ut at hun hadde fått nok.

I et innlegg på bloggen sin forteller hun om en svært frustrerende opplevelse i prøverommet hos kleskjeden Zara.

«Det passer ikke til tross for at jeg bruker de størrelsene dere i utgangspunktet byr på. Jeg blir lei, jeg blir sint og jeg blir fortvilet (...) Jeg er 180 cm høy og er vanligvis en størrelse 40, av og til en 42, og en sjelden gang en 38. Størrelsesrepertoaret deres går så høyt, men allikevel passer det ikke. Når dere går opp til størrelse 44 i noen plagg, og de fortsatt ikke passer, så vil jeg tørre å påstå at det er noe veldig galt» skriver hun.

- Buksene er sydd som to stilker

I blogginnlegget har hun lagt ved to bilder fra prøverommet, der hun prøver henholdsvis en hvit bukse i størrelse 42 og en rosa bukse i størrelse 44.

Hun får ingen av dem over hoftene, og Halvorsen spør retorisk i blogginnlegget om hvordan kleskjeden skal løse problemet: Er det hun som bør slanke seg, eller bør Zara utvide størrelsesutvalget?

Artikkelen fortsetter under annonsen

VIL HA FORANDRING: Martine Halvorsen synes ikke det er greit at Zara operer med upresise størrelser. Foto: Privat
VIL HA FORANDRING: Martine Halvorsen synes ikke det er greit at Zara operer med upresise størrelser. Foto: Privat Vis mer

19-åringen har også lagt ved bilde av en reklameplakat med påskriften «Love your curves», og overfor Dagbladet påpeker hun ironien i dette:

- Jeg mener oppriktig at Zara har en jobb å gjøre der, med buksene sine. Og så er det jo litt komisk og dobbeltmoralsk, når man ser at de har en reklameplakat det står «Love your curves» på. Jeg har jo kurver, men kommer ikke inn i buksene deres! Så jeg lurer på hva de mener er kurver, da, sier hun.

Allure omtalte for øvrig «Love your curves»-plakatene i mars, og skrev at de fikk hard medfart på sosiale medier. Magasinet kontaktet Zara for en kommentar, og opplyste i artikkelen at den kom til å bli oppdatert med et svar fra kjeden. Det har ennå ikke skjedd.

Martine Halvorsen påpeker at hun synes det er aller vanskeligst å finne bukser som er sydd med god passform hos kjedebutikkene.

Og selv om hun har opplevd noe av det samme på H&M og Bik Bok, mener hun at det er Zara som er en av verstingene når det kommer til å operere med veldig små størrelser.

- Jeg føler egentlig oftest at det skjer på Zara, men også i andre kjedebutikker, og kanskje spesielt med bukser. Buksene er sydd som to stilker, liksom! Jeg var i Stockholm for noen uker siden, og det samme skjedde på Zara der, sier hun til Dagbladet.

Saken fortsetter under bildet.

ALTFOR SMALE: Bloggeren har sett seg lei på at hun ikke får på seg Zara-bukser som i teorien burde passet henne. Hun er vanligvis størrelse 40, noen ganger 42. Disse buksene er i størrelse 42 (t.v.) og 44. Foto: Privat
ALTFOR SMALE: Bloggeren har sett seg lei på at hun ikke får på seg Zara-bukser som i teorien burde passet henne. Hun er vanligvis størrelse 40, noen ganger 42. Disse buksene er i størrelse 42 (t.v.) og 44. Foto: Privat Vis mer

- Ekskluderende og provoserende

Martine Halvorsen har tidligere vært å se i dokumentarserien «Sykt perfekt» på TV 2, og hun var en av deltakerne i den forrige sesongen av «Top Model Skandinavia» på FEM, der produksjonen gikk bort fra de tradisjonelle «modellkravene» for høyde og midjemål.

Overfor Dagbladet forklarer Halvorsen at hun reagerer kraftig på at alt fra bukser til gensere og kjoler kan være altfor smale til henne, selv om hun prøver «rikitg» størrelse.

- Det er provoserende, særlig når jeg anser meg selv som ganske «vanlig» og gjennomsnittlig. Og det er veldig synd, for jeg liker hele konseptet og mange av plaggene deres veldig godt. Men så passer de meg ikke, og jeg føler det er veldig ekskluderende. Jeg tenker at det må være ganske mange som ikke passer inn i klærne, og da boikotter jo Zara en enormt stor kundegruppe.

- Hvorfor valgte du å skrive dette innlegget akkurat nå?

- Jeg skrev innlegget mest av alt fordi jeg ble oppgitt da jeg sto i prøverommet. Det var sånn: «Igjen? Skjer dette her enda en gang?» Jeg tenkte at jeg måtte poste det på bloggen, at det garantert var noen som kjenner seg igjen, at jeg umulig kunne være den eneste.

- Og det fikk jeg bekreftet av responsen, det var enormt mange som kjenner seg igjen i dette. Jeg tenker at det er noe som er veldig feil når det er mange som opplever dette, legger hun til.

- Vanskelig å komme i kontakt med Zara

Halvorsen har valgt å gi det nevnte blogginnlegget tittelen «Zara, vi må ta en prat». På spørsmål fra Dagbladet om hun har vært i kontakt med kleskjeden om problemet, svarer hun følgende:

- Nei, men jeg har hatt veldig, veldig lyst til å gjøre det. Jeg søkte etter kontaktinfo på Zara.com, men de er veldig anonyme på den fronten. Jeg fant ikke noe relevant kontaktinformasjon, sier hun, og legger til:

- Da jeg kom ut av prøverommet nå sist, spurte en av de som jobbet der om det hadde gått bra. Da var jeg jo ganske oppgitt, så jeg svarte at «nei, det går ikke bra, jeg skjønner ikke at dette skal være størrelse 44!». Men jeg fikk ikke noe svar tilbake.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Zara for en kommentar, men henvendelsen er foreløpig ikke blitt besvart.

Så sent som forrige uke publiserte for øvrig britiske Cosmopolitans mote- og livsstilsredaktør, Jedd Edwards, en reportasje fra et Zara-prøverom.

Hun kunne også dokumentere at størrelsene ikke hang på greip i forhold til hva slags klesstørrelser hun vanligvis bruker. Heller ikke Edwards har lykkes med å få en kommentar fra Zara, ifølge artikkelen.

- Må tilpasse seg

Blant dem som reagerer på blogginnlegget til Halvorsen finner vi moteekspert og Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir. Hun forteller til Dagbladet at hun ved flere tilfeller har hørt om lignende episoder, der klær ikke passer kundene fordi størrelsene ikke matcher det lignende butikker tilbyr.

Hun synes det er uholdbart.

- Det er ikke disse jentene som skal tilpasse seg etter hva butikkene mener, det er butikkene som skal tilpasse seg dem, sier hun og fortsetter:

- Dette er ikke noe nytt, og kjedebutikker har i lang tid fått kritikk for at det er vanskelig å forholde seg til størrelsene. Her er Zara en versting, spesielt med tanke på at de sjeldent uttaler seg om det eller unngår å svare på slikt, forklarer hun.

KRITISK: Moteekspert Ida Elise Eide Einarsdottir mener det er synd at butikkene ikke lager klær i størrelser som passer kundene sine. Hun er redd for at mindre størrelser vil føre til et dårlig selvbilde. Foto: NTB scanpix
KRITISK: Moteekspert Ida Elise Eide Einarsdottir mener det er synd at butikkene ikke lager klær i størrelser som passer kundene sine. Hun er redd for at mindre størrelser vil føre til et dårlig selvbilde. Foto: NTB scanpix Vis mer

Einarsdottir mener at størrelser på klær er noe som forandrer seg hele tida, og ofte varier fra land til land. I USA har de for eksempel forstørret enkelte størrelser fordi befolkningen blir stadig større. I land som Frankrike og Zaras opprinnelsesland Spania er små størrelser normalt, fordi kundene ofte er mindre.

- Man blir jo lurt, for ofte stemmer det ikke overens med virkeligheten. Jeg skjønner godt at folk reagerer på dette, for det er rett og slett ikke greit.

Moteeksperten forteller om et paradigmeskiftet innenfor bransjen, der modeller i alle størrelser, av alle legninger og av alle etnisiteter nå brukes mye mer. Kjeden Weekday har eksempelvis nylig lansert en kolleksjon med badetøy, der modellene er det mange omtaler som «plus size».

- Butikkene må følge forbrukerne, for til slutt har de ikke noe annet valg. Det er et faktum at folk kommer i alle mulige innpakninger. De må respektere at vanlige jenter handler hos dem, og at de kommer til å forsvinne fra kundegruppen om de ikke skjerper seg snart, avslutter moteeksperten.