GJENSKAPER BILDENE: Calvin Klein har det siste året brukt verdens største kjendiser til å vise fram undertøyet sitt, eksempelvis her på Kendall Jenner. Deddeh Howard (27) ønsket å gjenskape bildet, og flere titalls andre motekampanjer, for å vise at motebransjen trenger mer etnisk mangfold. Foto: Calvin Klein / Raffel Dickreuter
GJENSKAPER BILDENE: Calvin Klein har det siste året brukt verdens største kjendiser til å vise fram undertøyet sitt, eksempelvis her på Kendall Jenner. Deddeh Howard (27) ønsket å gjenskape bildet, og flere titalls andre motekampanjer, for å vise at motebransjen trenger mer etnisk mangfold. Foto: Calvin Klein / Raffel DickreuterVis mer

«Black Mirror» går verden rundt:

Deddeh ble fortalt at byråene ikke trengte henne fordi hun var mørk. Nå går oppgjøret hennes verden rundt

Fotoserien der ei mørk jente har gjenskapt noen av verdens mest ikoniske bilder tar av. 

(Dagbladet): Motebransjen har aldri vært mer allsidig, og vi ser stadig at flere forskjellige typer får innpass i en industri som er kjent for å hovedsaklig fronte tynne, hvite modeller.

Det er likevel ikke alle som opplever åpenheten bransjen nå har fått skryt for, deriblant for booking av større modeller og syreangrepoverlevende.

27 år gamle Deddeh Howard er en av dem som lenge har vært kritiske til bransjen. Hun jobber som modell, men hevder å ha blitt fortalt av flere agenturer at de ikke kan ta henne inn. Grunnen? De har allerede ei mørk jente i staben.

GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Louis Vuitton / Raffael Dickreuter
GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Louis Vuitton / Raffael Dickreuter Vis mer

- Blir ikke representert

Howard er oppvokst fra Liberia, men bor nå i Los Angeles sammen med fotografkjæresten Raffael Dickreuter. Sammen har de laget en protest til motebransjen, og den går for øyeblikket verden rundt.

Det var Buzzfeed som først omtalte saken. Fotoserien hun og kjæresten har laget har fått navnet «Black Mirror», og konseptet er som tittelen tilsier.

De har tatt for seg noen av verdens mest ikoniske motereklamer, og gjenskapt dem med Howard selv som modell. Med nærmest nøyaktig lik styling og i samme positur som de hvite modellene, slår hun et slag for likestilling.

- Det finnes så mange fine, mørke modeller og de blir ikke representert på måten de burde, forteller den nå virale modellen til nettstedet og fortsetter:

- Agenturene sa ofte til meg at de likte hvordan jeg så ut, men at de allerede hadde en mørk jente. Det burde ikke være en grense på bare én mørk jente, det kan være mer enn det. Det er som om agenturene er flaue over å representere mangfold, forteller hun åpenhjertig.

GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Gucci / Raffael Dickreuter
GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Gucci / Raffael Dickreuter Vis mer

Møysommelig

Vivara, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton og Victoria's Secret er bare noen av merkene 27-åringen nå går til angrep på med bildeserien. Hun og kjæresten har ikke ligget på latsiden hva det angår gjenskapningen av bildene.

Det tok for eksempel over to måneder å finne en motorsykkel som var lik den Gigi Hadid sitter på i Guess-kampanjen.

GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Guess / Raffael Dickreuter
GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Guess / Raffael Dickreuter Vis mer

Etter at bildene ble lagt ut og omtalt, har responsen vært enorm. Flere av verdens største motemagasiner har omtalt saken, som har høstet inn tusenvis av likes og delinger på sosiale medier.

Twitter-kontoen Models Daily la nylig ut noen av bildene, og har fått nesten 50 000 interaksjoner på meldingen.

Artikkelen på Buzzfeed er også lest nærmere en million ganger på under et døgn.

GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Vivara / Raffael Dickreuter 
GÅR VIRALT: Modell Deddeh Howard har gjenskapt noen av de mest kjente motekampanjene, med seg selv som modell. Det som et stikk mot mangfoldsmangelen i bransjen. Foto: Vivara / Raffael Dickreuter  Vis mer

Utradisjonelle modeller

Uten direkte sammenlikning, er det ikke første gangen motebransjen benytter seg av modeller som er uglesett i visse deler av samfunnet.

I juli i fjor satte verdensmedia sitt fokus på 18 år gamle Madeleine Stuart, modellen med Downs syndrom som sikra seg ikke mindre enn to modellkontrakter.

Hun hadde heller ikke tenkt til å stoppe der.

- Madeline ønsker å være modell for en velkjent merkevare som Forever 21, Versace eller Gucci, fortalte mora hennes.

I 2012 skrev Dagbladet om britiske Del, som den gang var 42 år. Han arbeidet som modell, men ble uglesett fordi han ikke så ut som modeller ofte gjør.

- Når jeg sier til fremmede at jeg er modell, er det ingen som tror meg. Derfor sier jeg heller at jeg er rengjører. Det er lettere, for da tror de meg med en gang, fortalte han til Dagbladet.

Supermodellen Ashley Graham, som det siste året har blitt en av verdens mest anerkjente, hadde også et vanskelig inntog i bransjen. Hun var alltid litt større enn de andre jentene, men har vist fram at det er fult mulig å klare seg som såkalt «plus size»-modell.