MOTEPRINSESSE: Kronprinsesse Victorias organisasjon Gen-Pep har inngått samarbeid med klesgiganten H&M. Foto: Suvad Mrkonjic / TT
MOTEPRINSESSE: Kronprinsesse Victorias organisasjon Gen-Pep har inngått samarbeid med klesgiganten H&M. Foto: Suvad Mrkonjic / TTVis mer

Kronprinsesse Victoria og prins Daniel:

Den svenske kronprinsessa lanserer kolleksjon for H&M: - Det handler ikke om fashion

Ikke noe i veien for at de kan samarbeide, mener norsk moteekspert. 

(Dagbladet): Kronprinsesse Victoria (39) og prins Daniel (43) har inngått et samarbeid med H&M og lanserer en kolleksjon med sportsklær, sko og tilbehør, melder Expressen.

Det er nærmere bestemt kronprinsparets organisasjon Gen-Pep - som ble grunnlagt av paret i sommer - som står i spissen.

Organisasjonens visjon er å motivere og oppmuntre barn og unge til å bevege seg mer, noe som gjenspeiles i klærne fra den nye kolleksjonen.

- H&M ble spurt om å ta del i stiftelsen Gen-Pep våren 2016. Vi synes initiativet er inspirerende og viktig, og vi mente vi kunne bidra til prosjektet gjennom H&M Sport, hvor vi leverer moteriktige og funksjonelle produkter til en god pris, sier Kristin Fjeld, PR- og kommunikasjonssjef i H&M Norge.

Plaggene blir lansert i butikkene i nabolandet neste måned. Samtlige plagg inneholder sølv- og refleksdetaljer, og vil ikke koste skjorta.

Fjeld forklarer imidlertid overfor Dagbladet at Victoria og Daniel ikke har vært personlig involvert i designprosessen.

SPORTSKLÆR FOR BARN OG UNGDOM: Her er en smakebit på plaggene fra den nye sportskolleksjonen. Alle klærne er gråfarget med røde og blå detaljer. Foto: H&M
SPORTSKLÆR FOR BARN OG UNGDOM: Her er en smakebit på plaggene fra den nye sportskolleksjonen. Alle klærne er gråfarget med røde og blå detaljer. Foto: H&M Vis mer

- Kolleksjonen er designet av H&Ms in-house designteam. Inspirasjonen til kolleksjonen er hentet fra initiativet Gen-Pep og tanken på barn som fremtidige idrettsstjerner, forklarer hun.

- Ikke noe motegreie

Dette er langt ifra første gang den svenske butikkkjeden inngår samarbeid med kjente personer.

Moteekspert og Vixen-redaktør Ida Elise Einarsdóttir mener det er et lurt trekk fra H&M sin side at kolleksjonen forbindes med kronprinsessas navn - til tross for at dette ikke nevnes aktivt i markedsføringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hun har et sterkt navn. Det er den kommersielle biten. Alle samarbeid som inngås med et formål er jo bra. Kommersielt det òg, men man kan ikke si at det er dumt. Kolleksjonen er enkel og kjedelig. Det handler ikke om fashion. Det skal ikke handle om det, den er til barn og unge. Det blir ikke noe motegreie, men det er heller ikke meningen, sier hun.

Einarsdóttir påpeker viktigheten av at kongelige engasjerer seg i samfunnsmessige saker, spesielt dersom det kan bidra til mer støtte til et viktig formål.

- Skal de klippe bånd eller dra på Gatas Parlament-konsert? Jeg synes ikke at det er noe i veien for at de kan samarbeide. Det kan sette søkelyset på deres stiftelse, få ut meningen og booste det litt.

Skryter av samarbeidet

TV2s kongehusekspert Kjell Arne Totland er også positiv til samarbeidet, og minner om at dette ikke er første gang kronprinsesse Victoria forbindes med den svenske klesgiganten.

- Victoria har i mange år hatt et slags «samarbeid» med H&M, som består av at hun gjerne får kjøpe plagg fra deres kolleksjoner før de kommer i salg, for å slå et slag for svensk konfeksjon. Ja, Victoria kom faktisk i sin bror Carl Philips bryllup i en aftenkjole fra kleskjedens Conscious Collection, sier han.

I BRYLLUP: Kronprinsesse Victoria stilte i rimelig kjole fra H&M under bryllypet til lillebror Carl Philip i fjor sommer. Foto: Robin Utrecht/ABACAPRESS.COM
I BRYLLUP: Kronprinsesse Victoria stilte i rimelig kjole fra H&M under bryllypet til lillebror Carl Philip i fjor sommer. Foto: Robin Utrecht/ABACAPRESS.COM Vis mer

Han mener for øvrig at samarbeidet må ha blitt vurdert svært nøye, ettersom kronprinsparet ellers er forsiktige med å «gi sitt navn» i kommersielle sammenhenger.

- Her bruker de altså bevisst sin rolle og posisjon for å fremme en sak de virkelig brenner for. Selv synes jeg tiltaket er svært positivt og prisverdig - og jeg håper det blir en stor suksess. Jeg synes kanskje det er spesielt flott at dette i utgangspunktet er prins Daniels hjertesak som også er blitt kronprinsesse Victorias hjertesak.

Prins Daniel er nemlig tidligere personlig trener og er innehaver av flere treningssentre i den svenske hovedstaden.

Han skal ha inspirert Victoria til å trene mer, og begge har med tiden blitt opptatt av hva helse og trening betyr for barn og unge.

De to forelsket seg faktisk i hverandre mens Daniel var Victorias trener ved treningssenteret Master Training i Stockholm på tidlig 2000-tallet.