SEXOBJEKT: Sveriges Reklameombudsmann hevder supermodell Gigi Hadid fremstilles som et sexobjekt, og felte reklamekampanjen for kjønnsdiskriminering. Video: Youtube/BMW Vis mer

Denne reklamen ble for drøy for svenskene

- Fremstiller supermodellen som et sexobjekt. 

(Dagbladet): BMW Sverige sin reklamekampanje med supermodell Gigi Hadid er felt for kjønnsdiskriminering. Det var Sveriges Kvinnolobby som anmeldte reklamen, og de får medhold av Reklameombudsmannen i Sverige, skriver Expressen.

Den 21 år gamle supermodellen fronter bilprodusentens modell BMW M2. Sveriges Kvinnelobby meldte inn reklamen for Reklameombudsmannen og hevdet at Gigi Hadid «brukes som blikkfang for å selge produktet deres».

  • Se dem omtale videoen øverst i saken.

I anmeldelsen står det blant annet: «Kvinnens klær kombinert med den innledende kommentaren "Can you keep your eyes on Gigi?", er objektiviserende». Videre skriver de at det er irrelevant for produktet at hun bruker en kort kjole og øye hæler.

Reklameombudsmannen har gitt dem medhold, og har felt kampanjen. I begrunnelsen står det: «Reklameombudsmannen finner at kvinnen på bildene og i filmene, gjennom klærne og måten hun filmes på, fremstilles som et sexobjekt».

Kampanjen «Eyes on Gigi» består av flere bilder og videoer. I videoen over setter Hadid seg inn i en av fem biler mens en dyp, mannlig stemme sier «kan du holde øye med Gigi?».

Ifølge BMW selv inneholder filmen to blikkfang: Hadid og den nye bilmodellen. Hele kampanjen går ut på at du skal kunne følge med på hvilke bil Hadid sitter i.

I sitt svar på anmeldelsen hevder BMW at de alltid har jobbet med aktuelle personer. Målet med å bruke Hadid i kampanjen har vært å nå et ungt publikum, og forklarer at Hadid blant annet har flere millioner følgere på sosiale medier, og er dermed «den perfekte match for kampanjen».