RESSURSER: De er små, yndige og smiler ofte til pressen. Prinsesse Charlotte er spesielt kjent for å vinke til fotografene, akkurat som onkelen hennes Harry i sin tid var. Selv om de ennå er uskyldige småbarn, har de to derimot en viktig rolle å spille på Storbritannias økonomi. Foto: NTB scanpix
RESSURSER: De er små, yndige og smiler ofte til pressen. Prinsesse Charlotte er spesielt kjent for å vinke til fotografene, akkurat som onkelen hennes Harry i sin tid var. Selv om de ennå er uskyldige småbarn, har de to derimot en viktig rolle å spille på Storbritannias økonomi. Foto: NTB scanpixVis mer

Prinsesse Charlotte og prins George:

Derfor er Charlotte (3) «verdt» elleve milliarder mer enn arveprinsen

Prinsessens økonomiske status kommer ikke helt uten grunn.

Det er ingen hemmelighet at monarkiet i Storbritannia er en stor økonomisk institusjon, med verdier i alt fra eiendom til fond i såkalte skatteparadis.

Den britiske kongefamilien har aldri gått ut med noen offisielle tall på hvor mye penger de faktisk sitter på, men i 2017 anslo Forbes at de samlet sett var verdt rundt 713 milliarder kroner. Dette er verdier de selv har, men spørsmålet om den elskede familiens markedsverdi - og hva de bidrar med til den samlede britiske økonomien - er et helt annet.

Magasinet Readers Digest har valgt å se nærmere på nettopp dette. Store norske leksikon definerer markedsverdi som det en gjenstand, tjeneste eller verdipapir kan selges for i et marked. Magasinet har også sett på reelle verdier, og laget en samlet sum for hver av de kongelige.

Personen som topper lista, er kanskje for mange ganske overraskende:

At lille prinsesse Charlotte på tre år er en av Storbritannias viktigste økonomiske ressurser, kan fort virke uforståelig. Likevel er det en ganske enkel grunn til det hele.

STRÅLTE: Hertuginne Kate og prins William var fornøyde med besøket sitt så langt, og Kate så frem til en dag med mer utendørsaktiviteter. Video: Kine Falch / Reporter: Henriette Eilertsen Vis mer

Mer «verdt» enn storebror

Samlet har magasinet sett på ni medlemmer av den britiske kongefamilien. En skulle kanskje tro at det var dronning Elizabeth II (92) som tronet høyest med samlet verdi, men hun ligger faktisk flere milliarder bak sine oldebarn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Øverst på lista ligger arveprins George (4) og hans lillesøster. Vesle prins Louis, som ble født tidligere i år, er ennå ikke medberegnet i kåringen, men andre kilder tegner ham som en bagatell i skyggen av søsknenes økonomiske bidrag.

Prins George er oppført med en mulig økonomisk påvirkningskraft på 3,6 milliarder dollar, tilsvarende 29,1 milliarder norske kroner. Etter at bestefar prins Charles (69) og hans egen far prins William (36) har gått på og av tronen, er det han som en gang i framtida skal sitte i førersetet for landets monarki.

En skulle kanskje tro at en slik rolle gjorde ham til en viktig ressurs, men det er lillesøster Charlotte som er spådd å bety mest for den britiske økonomien i livet sitt.

«Charlotte-effekten»

Ifølge flere kilder, som CNN og Time, er det allerede regnet på at hun kommer til å bidra med over fem milliarder dollar til hjemlandets økonomiske vekst. Det tilsvarer hele 40 milliarder norske kroner i dagens kurs, og er hele elleve milliarder mer enn storebroren.

- Det er så enkelt som at det er en forskjell på kvinne- og herremote, og med det mener jeg at Charlottes «anbefalinger» kommer til å treffe mye bredere når det gjelder produkter, merker eller forskjellige typer klær, har Robert Haigh, direktør i det verdivurderende selskapet Brand Finance, forklart til Marie Claire.

Allerede da hun var fire måneder gammel ble «Charlotte-effekten» nevnt som en faktor av CNN. Da hadde hun bare vist seg offentlig to ganger - rett etter fødselen, og under sin egen dåp.

Likevel klarte fødselen og opptredende alene å generere mer enn 150 millioner dollar i inntekter rundt om i Storbritannia, noe som tilsvarer 1,2 milliarder norske kroner. I all hovedsak er det motebransjen som nyter godt av den vesle prinsessa.

COMEBACK: Kate Middleton kom sammen med brudepikene til prinsebryllupet i England. Video: AP / Per Ervland/Dagbladet Vis mer

Skaper millionsalg

En gul kardigan hun hadde på seg ble revet vekk på 24 timer en gang, og andre plagg hun har hatt på seg har også sørget for at kunder blir møtt med utsolgt-skilt på nettsider og i vanlige butikker.

Det lille ullteppet prinsessa ble holdt i da foreldrene stolt viste henne fram for første gang, ble også raskt utsolgt.

Da hun ble fotografert på skiferie med foreldrene i 2016, ikledd rosa sko, skal selskapet angivelig ha solgt 259 par kort tid etter at bildene ble publisert. Ifølge britiske Elle var det en økning på 97 prosent.

Artikkelen fortsetter nedenfor.

REVET VEKK: Det lille teppet som prinsesse Charlotte ble vist fram i for første gang ble raskt populært, og den lille bedriften som sto bak, hadde brått tusenvis av bestillinger. Foto: NTB scanpix
REVET VEKK: Det lille teppet som prinsesse Charlotte ble vist fram i for første gang ble raskt populært, og den lille bedriften som sto bak, hadde brått tusenvis av bestillinger. Foto: NTB scanpix Vis mer
ØKNING: De spe, rosa skoene som prinsesse Charlotte hadde på seg på skiferie, ble også en umiddelbar hit. Merket bak rapporterte om en salgsøkning på 97 prosent. Foto: NTB scanpix
ØKNING: De spe, rosa skoene som prinsesse Charlotte hadde på seg på skiferie, ble også en umiddelbar hit. Merket bak rapporterte om en salgsøkning på 97 prosent. Foto: NTB scanpix Vis mer

Jentas mor, hertuginne Kate, er kjent for å ha samme effekt på shoppere, og det samme har det nyeste hertuginne-tilskuddet i familien - Meghan. Sistnevnte har også vist seg i plagg som raskt er blitt revet vekk fra butikkhyllene, og det samme har hertuginne Kate. Sistnevnte skal angivelig også ha bidratt til milliarder i den britiske økonomien.

Likevel er det spådd at den yngste yndlingen i den kjente familien er den som til sjuende og sist trolig vil gavne den britiske økonomien mest.

På tross av å være milliardær i markedsverdi og en viktig økonomisk ressurs for Storbritannia, kan verken prins George eller prinsesse Charlotte svi av så mye penger de vil - i hvert fall ikke nå. De er ennå små, og har foreløpig ikke fått skrevet noen av familiens midler til sitt navn.

Ifølge Brand Finance, et London-basert selskap som jobber med å verdivurdere alt fra markedsverdi til kongelige imperier, sørger den britiske kongefamilien årlig for å sikre Storbritannia 14 milliarder kroner i inntekter. Dette er basert på turisme, mote, kongelige effekter og andre innbringende felt.

Professor Qing Wang ved handelshøgskolen i Warwick har gjennomført en undersøkelse som viser at et kongelig godkjenningsstempel fungerer bra på handel, spesielt for kinesiske turister.

Hele 57 prosent av dem undersøkelsen har tatt for seg, sier at det er veldig viktig at dronningen liker produktet om de først skal handle britiske merkevarer.