GOD GJENG: Flere kjente fjes blir å se i neste sesong av «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis». Fra venstre ser vi Carina Dahl, Marthe Kristoffersen, Abiel Tesafi, Karoline Dyhre Breivang, John Arne Riise, Lars Erik Blokkhus, Håvard Tvedten, Nadya Khamitskaya Andersen, Jan Thomas og SIlje Torp. Foto: Ingerid Medhus
GOD GJENG: Flere kjente fjes blir å se i neste sesong av «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis». Fra venstre ser vi Carina Dahl, Marthe Kristoffersen, Abiel Tesafi, Karoline Dyhre Breivang, John Arne Riise, Lars Erik Blokkhus, Håvard Tvedten, Nadya Khamitskaya Andersen, Jan Thomas og SIlje Torp. Foto: Ingerid MedhusVis mer

«71 grader nord - Norges tøffeste kjendis»:

Derfor får «71 grader nord»-kjendisene bruke sosiale medier under innspilling

Kjendisene i «71 grader nord» legger ut innlegg på nettet - mens innspillingen fortsatt pågår.

(Dagbladet): Forrige uke startet innspillingen av nok et vakkert norgeseventyr. Ti kjendiser ble sendt til skogs, for å konkurrere om hvem som egentlig er «Norges tøffeste kjendis».

Dette blir niende sesong av kjendisutgaven til «71 grader nord», og det er litt av en bukett som nå skal reise landet rundt. Stylist Jan Thomas (50), tv-profil Carina Dahl (32), danser Nadya Khamitskaya Andersen (34) og John Arne Riise (36) er blant disse.

Normalt sett får ikke publikum se noe av produksjonen før det kommer på tv, men denne gangen har Discovery bestemt seg for å gjøre noe uventet. De har latt deltakerne dokumentere sin egen reise på sosiale medier - flere måneder før det går på tv.

VANT 71 GRADER NORD: Den tidligere fotballproffen Ole Martin Årst kunne slippe jubelen løs. Foto: TV Norge Vis mer

Benekter problematikk

Flere av de nevnte kjendisene har de siste dagene dokumentert eventyret sitt på blant annet Instagram, og app'ens story-funksjon. Jan Thomas har blant annet informert sine 41 000 følgere om at han deler bad med Carina Dahl, og Nadya Khamitskaya har lagt ut bilder av barna - selv om hun ikke er med dem.

Karoline Dyhre Breivang (37) har publisert gruppebilder, Silje Torp (42) har lagt ut en video om kampanjen «#SjekkDeg» og Håvard Tvedten (39) har lagt ut et søtt bilde med barna.

Enkelte innlegg omhandler programmet direkte, mens andre innlegg baserer seg på hverdagslighet. Det har flere ganger i norsk reality skjedd at deltakere har røpet at de har røket ut av programmer på sosiale medier. TVNorge mener på sin side at de har gardert seg mot potensielle skandaler.

Mediesjef i Discovery, Hanne McBride, skriver i en e-post til Dagbladet at hun skjønner at dette kan oppfattes som problematisk. Hun mener likevel at det ikke bør være grunn til bekymring for at noen skal røpe seg.

- Vi syns det er positivt at deltakerne forteller sine fans om opplevelsene sine på denne fantastiske turen, forklarer hun, og fortsetter:

- I utgangspunktet får de «poste» underveis, men det er viktig at innleggene ikke avslører hvor lenge de blir værende i selve programmet. Det skal svært godt gjøres for publikum å lese ut av disse postene hva som vil skje i TV-programmet.

- Ingen datostempling på bilder

McBride mener det ikke er mulig for utenforstående å skjønne seg på hvor deltakerne befinner seg, verken i landet eller i programmets progresjon, ved å tolke innleggene på deres sosiale medier-kanaler.

- Man skal kjenne inngående til innspillingsplan, reiserute og andre detaljer for å klare å legge to og to sammen og få riktig svar. Dessuten er det jo noen som poster bilder fra tur etter at de har kommet hjem, forklarer McBride.

Saken fortsetter nedenfor.

Mediesjefen forsikrer videre om at deltakernes aktivitet i sosiale medier ikke skal ødelegge spenningen for seerne. Dette til tross for at deltakere i andre realityprogrammer har avslørt innhold på nettet flere ganger tidligere.

- Ingen bilder i sosiale medier kommer med datostempling for når de er tatt. Det eneste du kan lese, er at de er publisert på et gitt tidspunkt. De kan altså være tatt for flere dager, uker eller år siden, understreker hun.

Fungerer ikke alltid

TV 2s «Farmen» er et program som har lidd under problematikken McBride ikke frykter. Flere deltakere har avslørt seg selv på sosiale medier gjennom seriens leveår. Under innspillingen av «Farmen kjendis» i fjor avslørte en deltaker seg, og i år skjedde det samme igjen.

Deltakerne får imidlertid ikke, slik som deltakerne som skal til Nordkapp, bruke mobiltelefon under innspillingen.

Presseansvarlig for «Farmen» og kjendisversjonen av programmet, Alex Iversen, skriver i en uttalelse til Dagbladet at deltakerne har tilgang på telefon, men at løsningen er en annen enn TVNorges.

- Kjendisene på «Farmen» har mulighet til å ringe og ordne ting som har med butikk å gjøre en gang i uka. Forskjellen på «71» og «Farmen», er at programmet vårt foregår 100 år tilbake i tid. Der hører ikke mobiltelefoner, e-post og sosiale medier hjemme, forklarer han.

Likevel klarte «Farmen kjendis»-deltaker Aylar Lie å smugle inn en mobiltelefon på innspillingssettet.

Avhenger av bevissthet

Halvdan Haugsbakken, forsker ved Universitetet i Oslo og sosiale medier-ekspert, stiller seg imidlertid noe kritisk til praksisen.

Han mener vi kan forvente at utleveringen på nettet kan bidra til et godt samspill, men at det kan eksistere noen fallgruver.

- Avhengig av hvor bevisste deltakerne er i sine publiseringsstrategier, kan vi forvente at deltakerne forsøker å skape en viss form for autentisitet og ærlighet rundt seg selv, gjennom å spille på intimitet mellom seg selv og fansen, framheve enkelte fans, for eksempel, forklarer han overfor Dagbladet, og fortsetter:

- I denne bakgården kan det igjen skapes nye digitale historier mellom kjendiser, som muliggjør nye innlevelsesformer for fansen. Spørsmålet er hvor vellykket denne autentisiteten kan bli, og den er avhengig av hvordan den forvaltes av deltakerne og hvordan den leves ut av fansen på sosiale medier.