ADVARER MOT DYRE VESKER: Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, mener dyre vesker og merkeklær bidrar til ekskludering og mobbing av ungdom. Hun etterlyser privatøkonomi på pensum og økonomileksjoner fra foreldre. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ADVARER MOT DYRE VESKER: Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, mener dyre vesker og merkeklær bidrar til ekskludering og mobbing av ungdom. Hun etterlyser privatøkonomi på pensum og økonomileksjoner fra foreldre. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Designervesker til skolestart: - Foreldre bidrar til en runddans av kjøpepress

Flere eksperter kritiserer foreldre som kjøper dyre vesker til barna. 

(Dagbladet): Neste uke begynner de aller fleste på skolen igjen, mens enkelte skoler og studier allerede har startet opp igjen.

Første skoledag er utvilsomt en spennende dag for mange, og forventningene er store på flere områder. Blant disse finner vi stil og mote.

Det er derimot ikke alltid at dette har en positiv effekt. Ifølge forbrukerundersøkelsen til SSB fra 2012 bruker en gjennomsnittlig husholdning i Norge 23 618 kroner på klær og skotøy i året. I norske skolegårder ser vi ifølge flere eksperter jenter i tenårene med skolevesker til samme pris.

Det får enkelte til å reagere.

- Sjokkerer meg

Silje Sandmæl er forbrukerøkonom i DNB og er kjent fra TV 3-programmet «Luksusfellen», der hun redder kjøpeglade nordmenn fra økonomisk ruin.

Hun er godt kjent med motepresset blant ungdom, og forteller at enkelte går rundt med luksusvesker til rundt 15 000 kroner. Det mener hun er problematisk.

DYRE VESKER: Ungdom bruker flerfoldige tusen på skolevesker. Deriblant disse, fra Michael Kors, er populære i skolegården. Foto: Richard B. Levine, NTB scanpix
DYRE VESKER: Ungdom bruker flerfoldige tusen på skolevesker. Deriblant disse, fra Michael Kors, er populære i skolegården. Foto: Richard B. Levine, NTB scanpix Vis mer

- Skolesekken er bytta ut med dyre designervesker, noe som definitivt er en negativ trend. Det sjokkerer meg at unge har vesker som ikke står i samsvar til inntekten de har. Man kan spørre seg om hvorfor foreldre gir såpass mye penger til dem. De bidrar til en runddans av kjøpepress, forteller Sandmæl til Dagbladet.

Forbrukerøkonomen tror dette i hovedsak er et problem i hovedstaden, men har sett at det har bidratt til mobbing andre steder òg.

- Uavhengig av hvor man bor og om det er en veske eller vinterjakke, er vi nødt til å prate med barna våre om hva dette faktisk koster, sier hun og fortsetter:

- Snakk om penger hjemme! Hvis man viser barna hvor store de faste utgiftene er, skjønner de kanskje at det blir merkelig å bruke like mye på en veske som man gjør på klær hele året, forklarer Sandmæl.

Tv-profilen etterlyser også mer privatøkonomi på pensum, og tror det kan ha en positiv effekt på ungdommens forståelse av penger.

- Det kan føre til mindre ekskludering. Får man et fornuftig forhold til pengebruk er jeg sikker på at færre vil bli mobbet, konkluderer forbrukerøkonomen.

- Øker klasseskillet

Barne- og ungdomspsykolog Willy-Tore Mørch ved Norges Arktiske Universitet, UiT, forteller til Dagbladet at det er «meget problematisk at jenter på ungdomsskolen går rundt med vesker til 7-8000 kroner».

Mørch tror det kan ha negative konsekvenser.

- Den overordnede konsekvensen av dette er at barn får materialistiske og egoistiske holdninger. Det vi trenger er holdninger som fremmer solidaritet og hjelpsomhet overfor de som har problemer. Det å være opptatt av dyre vesker trekker det i helt feil retning, sier han.

- SKAPER FORSKJELLER: Barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener at ungdom med dyre designervesker kan skape et klasseskille blant skoleelevene. Han tror det kan føre til mobbing. Foto: Linus Meyer / NTB scanpix
- SKAPER FORSKJELLER: Barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener at ungdom med dyre designervesker kan skape et klasseskille blant skoleelevene. Han tror det kan føre til mobbing. Foto: Linus Meyer / NTB scanpix Vis mer

Den profilerte barnepsykologen ber skoler ta opp problemet med både elever og foreldre, og håper at en diskusjon rundt teamet kan starte. Han mener vi ikke bør undervurdere ungdommens evne til å reflektere.

- Man kan få dem til å tenke gjennom forskjellene og hvilke konsekvenser det kan ha. Ungdom er ikke dumme, så en diskusjon kan avle fram refleksjon hos dem selv, sier han og fortsetter:

- Alt barn trenger på skolen er funksjonelle og fornuftige hjelpemidler. Det trenger ikke være veldig kostbart. Pyntegjenstander som dyre vesker bør holdes til privatlivet eller være forbeholdt selskap, mener Mørch.

- Oppskriften på en ond sirkel

Moteekspert og redaktør i magasinet Vixen, Ida Eide Elise Einarsdottir, blir provosert av at unge får skolevesker i tusenkronersklassen.

Hun har selv hørt om jenter som møter opp i skolegården med vesker til rundt 15 000 kroner, men mener at modeller fra Michael Kors og Marc By Marc Jacobs til rundt 3000 kroner er det som dominerer.

På spørsmål fra Dagbladet om det er greit at ungdom bruker såpass mye penger på vesker, er hun klar i sin tale:

- SOSIAL VALUTA: Moteekspert og Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir er sterk motstander av at unge jenter skal ha dyre designervesker. Foto: NTB scanpix
- SOSIAL VALUTA: Moteekspert og Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir er sterk motstander av at unge jenter skal ha dyre designervesker. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Nei! Enkelt og greit. Det er én ting å være voksen og spare til drømmevesken. En helt annen er det at unge jenter bruker rådyre designervesker til å bære skolebøkene sine i. Det er så feil på så mange plan at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, forteller Einarsdottir.

Hun mener det skaper et stort kjøpe- og motepress, ved at designervesker fungerer som en slags sosial valuta i skolegården.

- Vi snakker altså om oppskriften på en ond sirkel. Igjen sitter rådville foreldres døtre bare må ha en skoleveske til mange tusen kroner, for det er det alle andre har, forklarer moteeksperten.

- Spille en avgjørende rolle

Einarsdottir mener man kan stå opp mot presset på flere måter.

- Her må både ungdom, voksne og media være med. I dagens motebransje handler det heldigvis mer enn noen sinne om å være seg selv, forteller hun og fortsetter:

- Jeg tror at den kommende ungdomsgenerasjonen kommer til å spille en avgjørende rolle i debatten om kjøpe-, merke- og motepress. De er lei av motebransjens standarder og ønsker et større mangfold, sier Vixen-redaktøren.