- Dette er godt regissert, dessverre

PR-eksperter mener Justin Biebers konsertavlysning under norgesbesøket var nøye planlagt.

 REGISSERT?:  Her går artisten Justin Bieber av scenen på Chateu Neuf tilsynelatende forbanna på grunn av vannsøl på scenen og ivrige fans på første rad. PR-eksperter mener det hele var nøye planlagt på forhånd. Foto: John Terje Pedersen.
REGISSERT?: Her går artisten Justin Bieber av scenen på Chateu Neuf tilsynelatende forbanna på grunn av vannsøl på scenen og ivrige fans på første rad. PR-eksperter mener det hele var nøye planlagt på forhånd. Foto: John Terje Pedersen.Vis mer

(Dagbladet): Oppmerksomheten rundt popartisten Justin Bieber har nådd uvante høyder etter at 21-åringen gikk av scenen etter kun én låt på Chateau Neuf torsdag kveld.

Da den dramatiske avlysningen var et faktum økte interessen hos Dagbladets lesere betraktelig gjennom natten og dagene etterpå, også i antall saker.

Bare i norske papiraviser har rundt 120 artikler blitt skrevet om Justin Bieber og Norgesbesøket siden forrige onsdag, viser tall fra Retriever, som er leverandør av medieovervåkning i Norge.

Én million seere I hovedsak er disse artiklene skrevet i landets største aviser, NTB, Aftenposten, Dagsavisen, Dagbladet, VG og Klassekampen med flere.

På nett er totalt 414 artikler skrevet siden forrige onsdag. I tillegg kommer saker i tv-sendinger og en enorm interesse i sosiale medier. I går kom tv-tallene som viste at «Senkveld» trakk flere seere enn de har gjort på fem år.

- På generelt grunnlag kan man si at dersom man skulle hatt den samme rekkevidden og omfanget på en reklamekampanje som den omtalen Bieber har fått, hadde man trengt et heftig markedsbudsjett. At nesten hver femte nordmann så innslaget på Senkveld, med den lengden det hadde, har en verdi som det nesten er umulig å kjøpe seg til, sier Hanne Kjærnes i PR-operatørene.

Dramaet ble behørlig dekket i forkant av fredagens «Senkveld» med Thomas og Harald, der Bieber var gjest før han gikk på scenen, gikk som planlagt. Og det til svært god oppslutning fra tv-seerne.

På det meste fulgte 997 000 seere fredagens sending, mens 895 000 i snitt så hele sendingen, melder TV 2 mandag formiddag.

- Selv om omtalen i stor grad har vært negativ har nok omtalen generelt hatt større verdi enn kjøp av reklameplass. Hvem i Norge er det som ikke har diskutert Bieber minst èn gang siden torsdag?, spør Hanne Kjærnes som legger til at hun ikke tror Biebers oppførsel var et regissert stunt.

- Tidoblet oppmerksomheten - Med den enorme medieomtalen både før, under og etter Justin Bieber sitt besøk, er det hyggelig å se at så mange ville følge sendingen, sier kanalens programdirektør Jarle Nakken i en pressemelding.

Rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim mener det er vanskelig å anslå PR-verdien av det han mener er et planlagt stunt fra Biebers side, i kroner og øre.

- Dette er rockn' roll marketing deluxe. Dette er moderne artisteri der alt handler om kampen om oppmerksomhet. Dette er rett og slett genial markedsføring, sier Blindheim som er mener det er hans måte å posisjonere seg på. 

PÅ VERDENSKARTET: Biebers raserianfall i Oslo nådde raskt alle verdens hjørner. Foto: Faksimile
PÅ VERDENSKARTET: Biebers raserianfall i Oslo nådde raskt alle verdens hjørner. Foto: Faksimile Vis mer

- Han har tidoblet medieoppmerksomheten. Han har fått enorm respons for et lite stunt, mye mer enn om han hadde gjennomført en vanlig konsert. Stuntet har blitt en medieføljetong, hvor har vunnet oppmerksomheten, sier han.

Mener sjokk-exiten var planlagt Oppladningen med skandale-exiten under «Senkveld»-konserten, bronkitt-meldinga i forkant av Norges-besøket og et avbrutt intervju med spansk presse rett før han satte snuta mot Norge kunne ikke vært bedre timet før låt-slippet av «I'll show you» søndag kveld, mener pr-eksperter.

Låta som omhandler livet i rampelyset og hvor krevende og tøft livet er, kan relateres til oppførselen hans under mini-konserten i Oslo før helgen.

- At den nye låta ble sluppet tre dager etter den etterhvert så mye omtalte konserten i Norge, forsterker bare min mistanke om at konsert-exiten var planlagt i detalj. Justin Bieber visste at han skulle gå av scenen lenge før han gikk på, sier Trond Blindheim på Markedshøyskolen.

Oppførselen under Norges-besøket skapte massiv pressedekning i Norge og kort tid etterpå ble hendelsen behørlig dekket som «breaking news» av internasjonale medier også. 

- Det er umulig å ikke ha fått med seg Biebers opptreden. For TV 2 må dette være morsomt. Det er klart Bieber får mer PR av dette enn om han hadde gjennomført konserten og kanskje kaprer han flere guttefans når han oppfører seg så rampete. Verdien for TV 2 er god. De kapret ekstra  markedsandeler på fredag kveld, og særlig i blant de unge seerne som de ikke treffer så godt til daglig, sier Marianne Massaiu, broadcastsjef i Mediacom. 

- Godt regissert - Når man ser hvor fornøyd han var gjennom hele dagen, og ser hvor lite som skulle til før han gikk av scenen, ser det ut som om dette var noe han fremprovoserte selv, sier Hans-Petter Nygård-Hansen kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem.

Han har omtalt hendelsen i sin ukentlige medie-podkast, og mener at hendelsen passer litt for godt til tittelen på en av artistens nye låter.

- Han var kjapt ute med å si Sorry på Instagram, og hva heter låta han har sluppet, Sorry. Dette er godt regissert, dessverre, sier han.

Høyskolelektor ved BI, Cecilie Staude er ikke overbevist om at Biebers oppførsel var regissert.

- Det ville overraske meg veldig om dette var regissert. Jeg har store problemer med å se at dette er et pr-stunt. Jeg tror heller hans oppførsel tyder på at han hadde en dårlig dag. Han trenger vel ikke noe særlig mer pr enn han allerede har. Det blir bare spekulasjoner, sier Staude til Dagbladet.

Med fredagens knalltall setter «Senkveld» et høyvannsmerke de ikke har slått på flere år. Bieber-sendinga er den meste sette episoden av talkshowet siden høsten 2010, opplyser kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl til Dagbladet.

Dagbladet har vært i kontakt med Biebers plateselskap, Universal. Promotion manager Margit Bøhn sier til Dagbladet at de ikke vil spekulere i om popstjernas avbrutte opptredenen var et pr-stunt, eller om det har høynet 21-åringens markedsverdi.

Hun vil heller ikke si noe om stuntet vil få konsekvenser for Bieber.