Live-published photos and videos via Shootitlive

Dette er noe mer enn bare kjendisdesign

Kygos designdebut får terningkast fire. 

OBS: Anmeldelsen er basert på den ene delen av kolleksjonen, Kygo Vibe.

Det kom ikke som noen overraskelse at Kygo lanserer sin egen kleskolleksjon. Med det føyer han seg inn i rekken av såkalte kjendisdesignere, og er i godt selskap med både Olsen-tvillingene, Victoria Beckham, Kendall og Kylie Jenner og Rihanna, norske CLMD, som nylig gjorde et samarbeid med motemerket M.A.M.B og nå sist hockeystjerne Mats Zuccarello for Moods of Norway.

Selv om det har vært med varierende hell, er det ikke til å komme utenom at kjendisdesign virker å være det nye sorte. Eller kanskje har det alltid vært det? For er det ikke en naturlov at kjendiser, og kanskje spesielt pop- og hip-hop-artister, flørter med mote enten det er å sette navnet sitt på duft, hudpleie, makeup, klær eller tilbehør slik som blant andre Lady Gaga, Nicki Minaj, Taylor Swift, Justin Bieber, P. Diddy og Beyoncé.

I dag handler det kanskje minst like mye om å ha flere ben å stå på for både idrettsstjerner, kunstnere, skuespillere og artister. Og for motebransjen. Det er ikke så dumt i et stadig skiftende marked å bokstavelig talt ha flere strenger å spille på. Men det må selvsagt ikke skje på bekostning av merkevaren.

DESIGNDEBUTANT: Kygo, hvis egentlige navn er Kyrre Gørvell-Dahll, sjekker ut sin kleskolleksjon Kygo Life før lanseringen på Taket på Steen og Strøm i Oslo i kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
DESIGNDEBUTANT: Kygo, hvis egentlige navn er Kyrre Gørvell-Dahll, sjekker ut sin kleskolleksjon Kygo Life før lanseringen på Taket på Steen og Strøm i Oslo i kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

Kygos livsstilsmerke Kygo Life vil i første omgang inkludere klær og lydprodukter til både dame og herre. Kleskolleksjonen består av to linjer der den ene delen skal være mer high-end og distribueres gjennom utvalgte motebutikker, mens den andre delen skal være mer streetwear-inspirert og gå under navnet Kygo Vibe. Et smart trekk, og en slags pose og sekk-løsning som gir Kygo innpass også i mote-Norge hos motepresse, stylister, bloggere og influencers.

Det er verken dumt for Kygo Life eller merkevaren Kygo. For det er først og fremst kleskolleksjonen, og da kanskje spesielt high-end-delen, som kommer til å knyttes opp mot mote, ikke artisten Kygo. Til tross for at Kygo-stilen allerede er blitt et begrep og mange unge gutter mest sannsynlig har blitt inspirert til å kle seg i lange t-skjorter og snu capsen bak-fram, kan ikke Kygo kalles verken moteikon eller trendsetter. I alle fall ikke riktig enda.

Det har vært stor spenning knyttet til Kygos designdebut. Forventninger til tross, markedsavdelingen har holdt kortene tett til brystet i forkant av lanseringen. Noen velplasserte sneak peaks har det imidlertid vært. Kygo teaset lanseringen på Twitter i forrige uke med et bilde av seg selv i en shearling-jakke, lys overdel med print, lue og ørepropper fra kolleksjonen, som først ble vist i sin helhet under lanseringen onsdag kveld.

Materialene i kolleksjonen er gode med merinoull, økologisk bomull og bambus, og fargepaletten i svart, grå, hvit og duse farger. Det som kanskje er aller mest beskrivende for kolleksjonen er Kygos avtrykk på alt fra de lange, smale silhuettene til print, logoer og detaljer som forener mote og musikk fra den klassiske Kygo-logoen til tangenter og noter og noen litt søkte soundwaves-isbjørner. Stjerneproduktet i kolleksjonen er også det dyreste, en lammeskinnsjakke med Brainwashmotivet-motivet til kr 7999. Litt i overkant selv for hardnakka Kygo-fans.

Min umiddelbare tanke etter å ha sett kolleksjonen er at den er enkel, i positiv forstand, uten de helt store overraskelsene. Men aller viktigst, dette er noe mer enn bare kjendisdesign. For Kygo Life er et livsstilskonsept mer enn en kleskolleksjon, en viktig brikke i merkevaren Kygo. Det er noe av det som skiller han fra mange andre. For mens designsamarbeid blir stadig vanligere, er det langt færre som våger å bygge sitt eget slik Kygo nå gjør. Det krever guts å satse på den måten, men det hjelper å ha en allerede internasjonal sterk merkevare som fundament.

Fra å ha vært en fashion faux pas har kjendisdesign blitt tatt inn i varmen. Det er takket være navn som Olsen-tvillingene og Victoria Beckham som må sies å kunne være blant kjendisdesignerne som virkelig har lykkes. I dag er Olsen-tvillingenes The Row og Elizabeth & James og Victoria Beckhams merke ved samme navn blant verdens fremste motemerker. Og grunnen? Mest sannsynlig både blod, svette og tårer.

For til felles har de det at de har vært med på å bygge merkevaren sin fra starten og at de fortsatt står ved roret som kreative ledere, selvsagt godt hjulpet av dream teams. Mens andre igjen vil, vil, men får det kanskje ikke helt til? Ja, jeg snakker om Kanye West. Han vil jo så gjerne. Og kan i alle fall ikke beskyldes for ikke å ha troen på seg selv. Men mens motebransjen stort sett slakter kolleksjonene hans, virker mye av det å falle i smak hos forbrukerne - også her hjemme. De rådyre Yeezy-skoene for eksempel ble utsolgt på minutter da de ble lansert i Oslo i fjor.

Hva er oddsen for at Kygo-kolleksjonen vil ha samme effekten? Rent bortsett fra at han ikke er Kanye West, eller kanskje nettopp derfor, har ikke DJ-er generelt den samme åpenbare linken til mote som det mange andre artister har, og overgangen fra bak miksebordet til catwalken blir derfor mindre naturlig enn den ville vært for eksempel for Rihanna som ikke bare er en av verdens største artister, men også allerede et av våre fremste moteikoner.

På den annen side har jeg tatt feil før, og hvis de 800 inviterte gjestene, blant dem motepresse, stylister, bloggere og influencers, på lanseringen likte det de så, og hørte - for lanseringen ble naturligvis avsluttet med et DJ-sett fra designeren selv der vi i alle fall vet at han hører hjemme, nemlig bak miksebordet - er sjansen stor for at Kygos kleskolleksjon vil bli mer enn bare en hype.

Det virker i alle fall som om det er planen, både fra Kygos side og apparatet han har rundt seg. Vi snakker tross alt om mannen bak både Ulvang-sokken og Johaug-hanskene, Jon Inge Gullikstad. Men kanskje aller viktigst: det handler ikke lenger bare om personen bak miksebordet, men minst like mye om de som er på dansegulvet.

Det skader vel heller ikke akkurat lanseringen at Kygo nå også skal avslutte OL i Rio de Janeiro.

Ida Elise Eide Einarsdóttir
Moteekspert og redaktør for VIXEN Magazine