Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Kristin Gjelsvik:

Disse blogg­innleggene slettet hun

- Det måtte bort.

VARSOM: Kristin Gjelsvik har de siste åra markert seg som en tydelig stemme i debatten mot kroppspress. Likevel har hun ikke alltid fulgt sine egne råd til punkt og prikke. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VARSOM: Kristin Gjelsvik har de siste åra markert seg som en tydelig stemme i debatten mot kroppspress. Likevel har hun ikke alltid fulgt sine egne råd til punkt og prikke. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Kristin Gjelsvik (32) er rett og slett «Paradise Hotel»-deltakeren som ble et godt forbilde. Etter å ha vært med i serien, ble bloggen hennes svært populær, og med åra har hun valgt å være mer og mer privat med leserne sine.

Leserne får blant annet et innblikk i hennes nye hverdag som mamma, etter at hun og samboeren Dennis Poppe (28) fikk sønnen Falk. Da hun meldte at de ønsket å oppdra barnet på en kjøttfri diett, ble det såpass mye oppstyr at paret ble klaget inn til barnevernet.

UVENTET: Kristin Gjelsvik og Dennis Poppe Thorsen får hakeslepp når de åpner et brev i den nye TV3-serien «Kjendismødre». Video: TV3 / Thea Hope. Reporter: Kine Falch Vis mer

Likevel er det nok hennes mantra om at man er bra nok som man er, og at man ikke behøver å legge seg under kniven, hun er mest kjent for. Like bastant på det har hun imidlertid ikke alltid vært.

- Helt idiotisk

- Jeg skammer meg ikke, men jeg kunne kanskje vært foruten et par innlegg, sier Gjelsvik til Dagbladet.

En av grunnene til at 32-åringen i år er nominert til «Årets Influenser», en pris som deles ut på Se og Hørs kjendisgalla, er at hun har stått mot kroppspress og kosmetiske inngrep. Tidligere i år gikk det blant annet en kule varmt mellom hun og Sophie Elise, noe som kulminerte i debatt hos NRK.

Selv om Gjelsvik mener hun alltid har forsøkt å være et «ålreit forbilde», innrømmer hun at hun en gang i tida prakket både betakaroten og tannblekning på følgerne sine.

- Jeg har aldri pratet negativt om min egen kropp, men jeg har hatt innlegg for betakaroten og tannblekning. I ettertid skjønner jeg jo at det er helt idiotisk. Jeg hadde det ikke på bloggen fordi det var et kosttilskudd, jeg solgte det inn som at leserne skulle bli brune, sier hun, og fortsetter:

- De har jeg faktisk slettet, selv om det er flere år siden de ble publisert. Akkurat det kunne jeg spart meg for, og det måtte bort, innrømmer 32-åringen.

DEN GANG DA: Her er Gjelsvik fotografert i 2012, like etter at hun entret offentligheten. Hun er klar over at hun har forandret seg en del de siste åra. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
DEN GANG DA: Her er Gjelsvik fotografert i 2012, like etter at hun entret offentligheten. Hun er klar over at hun har forandret seg en del de siste åra. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Ingen er perfekte, og man lærer med tida. Gjelsvik er klar over at hun har vokst som person siden den gang, og hun er i dag veldig bevisst på hvilke samarbeid hun sier ja til.

- Jo eldre man blir, jo mer bevisst blir man. Ting som virker harmløse i øyeblikket kan skape usikkerhet blant leserne. Derfor er det ekstremt viktig å velge samarbeidspartnere med omhu. Alt jeg skriver og gjør påvirker leserne mine på en eller annen måte.

GAMLE KLIPP: Kristin Gjelsvik og Dennis Poppe Thorsen har vært i rampelyset siden de fikk sine gjennombrudd i «Paradise Hotel» i 2012. Slik gikk det da de fikk se gamle TV-klipp av seg selv. Video: Viafree, TV2 Sumo, Ingebjørg Iversen / Rød Løper Vis mer

- 200 000, nei takk

Gjelsvik humrer når hun forteller at de fleste annonsører som jobber med skjønnhet, kosmetikk eller kosmetiske inngrep unngår å kontakte henne nå. De vet at et samarbeid aldri vil se dagens lys.

At hun ble mamma har derimot åpnet døra for en helt ny målgruppe for annonsørene, og nå står de i kø. Det gjør henne kanskje enda mer bevisst enn før.

- Når det står en aktør på døra og tilbyr gratis barnevogn, barnesete og 200 000 kroner for at jeg skal vise et bilde av sønnen min, tenker man seg litt om. Det hadde vært digg med gratis vogn, for det er svindyrt, og 200 000 kroner, men der går faktisk grensen, forklarer hun, og fortsetter:

- Falk er ikke til salgs. Vi kan ikke bruke ham til det, og jeg synes det er trist å se hvordan altfor mange influenser-barn brukes som virkemiddel i reklame, og i kommersielle sammenhenger generelt.

BABYLYKKE: Endelig fikk førstegangsfødende Kristin Gjelsvik og Dennis Poppe møte sin sønn, Falk, for første gang. Vis mer

Hun er tydelig engasjert i tematikken, og liker svært dårlig at kolleger bruker barna sine i markedsføring. Hun erindrer blant annet å ha sett en influenser som reklamerte for et kamera, hvor barnet hennes hadde kameraet rundt halsen.

- «Han elsker å bli tatt bilde av», sto det, eller noe sånt. Altså, en tre måneder gammel baby elsker ikke noe som helst. Jeg satt kaffen i halsen. Disse barna skal også vokse opp en gang, og internettet er evig. Det er ikke sikkert det er gøy for dem å se dette i framtida, sier hun.

KRITISK: Kristin Gjelsvik har sett seg lei på at Sophie Elise Isachsen fikser på komplekser og deler det med følgerne sine. Video: Kristin Gjelsvik og Rød Løper Vis mer

Sammen med samboeren, har de kommet fram til at de ikke kommer til å si ja til forespørsler fra aktører de ikke ville samarbeidet med om de ikke hadde barn.

- Vi har landet på at det er den beste løsningen. På den måten skjermer vi ham, og vi beholder integriteten. Ingenting skal være hektet på han, det er vel hovedsakelig konklusjonen, sier hun.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media