(Dagbladet): «American Crime Story» er en serie som den siste tida har skapt overskrifter over hele verden. Serien tar for seg kjente, amerikanske krimmysterier, og denne sesongen sentrerer seg rundt drapet på den anerkjente, italienske designeren Gianni Versace.
Designeren ble skutt rett utenfor sitt eget palass i Miami, som i dag er verdenskjent for sitt Versace-preg og prangende interiør. Palasset står i stil med kolleksjonene det velkjente motehuset slipper hvert år.
Det er søsteren Donatella Versace (62) som har sørget for motehusets suksess og inntog i det 21. århundret. Hun tok over som sjefdesigner da broren ble skutt og drept i kaldt blod. Veien til suksess har derimot vært alt annet enn enkel, selv om hun praktisk talt arvet selskapet.

Versace-looken
Historien om det platinablonde ikonet fra Reggio Calabria sør i Italia startet i mai 1955. Den gang var håret mørkt, som resten av Versace-familien sitt, men Gianni skal ifølge flere biografier ha bedt søsteren om å farge det blondt allerede da hun var elleve år gammel.
Siden den gang har det knapt vært ettervekst å skimte i hodebunnen til italieneren. Da hun i 2008 ble spurt av The Guardian om hun noen gang kunne tenke seg å forandre sin ikoniske look, fikk journalisten nærmest en hånende latter til svar.

- Hva skal jeg gå i, en blomstrete kjole? Nei, nei, nei. Det hadde ikke passet bra med personligheten min. Jeg bruker ikke ting som er jentete, fordi jeg ikke er jentete, sa hun.
Samme om det er i begravelse, under sine egne visninger eller på butikken - Donatella har blitt verdenskjent for sin mørke stil. Hun kan lage en hel kolleksjon til plagg i neon med mønstre inspirert av antikken, men kommer selv ut i skinnbukse eller svart kjole. Blingen er derimot alltid tilstedeværende, om så i form av diamanter i ørene eller krystaller over hele kroppen.

Moteikonet Versace ble drept av en seriemorder. Den døde fuglen ved siden av liket ga politiet en teori
Botox er hun også glad i. Hun har av flere medier, blant andre Daily Mail og CBS, blitt kritisert for sitt «voks-/plastansikt» gjennom karrieren.
Overfor The Telegraph har hun tidligere innrømmet at hun har fått noen injeksjoner, men bare i ansiktet. «Ikke på kroppen, det er resultatet av hardt arbeid», har hun uttalt. Dessuten blir kremer og skjønnhetssøvn nevnt som viktige faktorer i livet hennes.
Jobb og kokain
Likevel var Gianni hennes store inspirasjon i livet, og hun var hans såkalte «muse». Da motehuset ble etablert i Milano i 1978, var Donatella til stede fra starten av.
Han skal ha brydd seg om rådene hennes, og sammen med broren Santo, ble selskapet hele veien i prinsipp styrt av de tre søsknene.
Donatella skal blant annet ha vært hjernen bak flere kampanjer og visninger, i tillegg til at hun hentet inn kjendiser som Madonna og Elizabeth Hurley som faste kunder og vandrende reklameplakater.

Den unge italieneren hadde samtidig kontroll over underlinjen, Versus Versace, som Gianni ga som en gave til Donatella i 1989. Hun var på tidspunktet gift med den tidligere modellen Paul Beck, og hadde allerede fått dattera Allegra og sønnen Daniel. Gudfaren deres er selveste sir Elton John.
Gianni døde ikke før i 1997, men familien hadde forberedt seg godt på en mulig bortgang. Designeren, omtalt som kongen av mote, hadde nemlig vært gjennom en tøff kreftbehandling, og konsernet så seg nødt til å gardere seg mot et eventuelt dødsfall.

Den 15. juli 1997 måtte nødplanen likevel iverksettes, da Andrew Cunanan skjøt og drepte Gianni Versace utenfor designerens palass. Bare dager etter dødsfallet tok hun over som kreativ leder i selskapet. Hun hadde allerede blitt en slags ansikt utad, som en konsekvens av Giannis tilbakelente rolle i perioden som syk.
Et år og tre dager etter at broren ble drept i kaldt blod, debuterte hun med sin første kolleksjon for Versace. Visningen var på Ritz-hotellet i Paris, og motemoloen ble bygget over et svømmebasseng. Dette var en hyllest til Gianni, som hadde gjort tradisjon av dette i sin karriere. Der han derimot brukte svart glass, gikk Donatella for gjennomsiktig.
Jobb og tung sorg ble derimot for mye for motedesigneren. Hun hadde misbrukt kokain i flere år allerede, men holdt seg unna i en liten periode etter at broren ble drept. Slik forble det derimot ikke.

- Jeg taklet ikke smertene. Jeg måtte gjemme unna følelsene mine. Finnes det en bedre måte å gjøre det på enn med kokain?, har hun sagt til Vogue.
Etter å ha vært ruset i sin egen datters 18-årsdag i 2004, bestemte hun seg for å ta grep. Elton John hadde uttrykket bekymring overfor venninnen, og hun bestemte seg derfor for å oppsøke behandling. Samme år ble hun lagt inn på rehab.
- Jeg er veldig klar på at det ikke skal bli sånn her igjen, forteller hun.
Ikonisk gjennombrudd
I flere år lagde Donatella kolleksjon på kolleksjon for Versace og undermerket Versus Versace. Hun var tidlig ute med å bruke kjendisnettverket hun hadde bygget opp i markedsføringen.
Å sende stjerner ned den røde løperen i Versace genererte mye publisitet, men Grammy-utdelingen i 2000 forandret alt.
Jennifer Lopez dukket opp i en grønn, plantemønstret kjole fra Versace i silke og chiffon. Med kløft ned til magen og en av de mest ikoniske splittene noensinne, ble kjolen «the talk of the town».

Ifølge People var kjolen grunnen til at Google startet med bildesøk, fordi tusenvis av mennesker søkte etter kjolen. Donatella viste for første gang fram kjolen høsten 1999, og brukte den selv på den årlige Met-gallaen i New York. Spice Girls-stjerna Geri Halliwell brukte også den dristige kreasjonen, men det var Lopez som gjorde den ikonisk.
Den er av flere moteeksperter kåret til 2000-tallets mest minneverdige kjole, og er blitt utstilt på utallige museer.
Vondt savn
I dag har Versace tre linjer - den normale, Versus og Atelier - samt at de produserer alt fra parfymer til puter. Motehuset har dessuten to hoteller rundt om i verden som de også drifter.
I 2016 hadde selskapet som helhet en vanvittig omsetning på over seks milliarder norske kroner, ifølge Reuters.
Nærmere 1500 mennesker er ansatt i selskapet. Donatella har fortsatt som kreativ leder og er i dag utnevnt som visedirektør i selskapet, mens broren Santo er direktør og styreformann.


Kjendismarkedsføring brukes fortsatt hyppig av selskapet, som har Madonna, Lady Gaga og Beyoncé på lista over kunder og fans. Selv om selskapet har overlevd tusenårsskiftet og fortsatt gjør det bra, savner Donatella broren sin ennå.
- Min sårbarhet har alltid vært godt gjemt. Jeg dro hjem og gråt der, men jeg lukket alltid døra bak meg. Jeg mistet ikke kongen av mote, som han var, jeg mistet broren min, sa hun til New York Times i 2015 og fortsatte:
- Nå er det 18 år siden Gianni gikk bort. Min jobb nå er å tenke på hvordan vi kan holde Versace relevant.
