Ny reklamelov trer i kraft:

- Drøyt

Flere influensere er skeptiske til effekten av ny retusjeringslov.

SKEPTISK: Julianne «Pilotfrue» Nygård har ikke troa på ny lov.Foto: Terje Pedersen / NTB
SKEPTISK: Julianne «Pilotfrue» Nygård har ikke troa på ny lov.Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

Fra og med 1. juli må reklame og sponsede innlegg merkes om de inneholder personer som har fått huden eller kroppsfasongen retusjert. Selve merket er en synlig hvit sirkel med teksten «retusjert person».

Hensikten med det nye tiltaket er å motvirke kroppspress og unaturlige kroppsidealer, ifølge barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp).

- Du skal bli oppmerksom på det som ikke er naturlig, sa familieministeren til VG tidligere i juni.

Norge er et av de første landene i verden som innfører et krav om merking av retusjert reklame.

Flere influenserne på sin side, er skeptiske til om tiltaket vil ha en effekt.

SVARER: Iselin Guttormsen har vært influenser i flere år, nå svarer hun på det teiteste rykte hun har hørt om seg selv. Video: Celina Morken Reporter: Thea Hope Vis mer

- En kompleks diskusjon

Sophie Elise Isachsen (27) har mange år på baken i influenserbransjen. Til Dagbladet forteller hun at regelen blir uproblematisk å forholde seg til for henne, og at hun selv bare redigerer lys og kontraster i sine Instagram-innlegg.

- Har du tro på at dette tiltaket kan minke kropp- og utseendepress?

- Nei. Kroppspress og utseendepress er en kompleks diskusjon, jeg tror ikke det å sette på et stempel hvis man har retusjert bort en kvise gjør at folk får det bedre med seg selv, mener influenseren.

HAT: Sophie Elise får hat etter å ha blitt nominert til årets Gullbarbie Vis mer

Isachsen får støtte fra influenserkollega og realityprofil, Caroline Nitter (23).

- Jeg føler at press kommer av ganske mye mer enn hva som blir publisert som reklame. Jeg vet ikke om det hjelper å begrense folk, og skjerme de for alt hele tiden, når det kanskje ligger noe annet i bunnen som man må ta tak i, forklarer Nitter.

- Drøyt

Martine Lunde (26) synes det er positivt at følgere får vite om et bilde er retusjert. Hun er likevel ikke overbevist om at kravet vil ha en stor effekt.

- De fleste følger også utenlandske profiler, og de har ikke de samme reglene. For eksempel Kardashian-familien. Jeg tror ikke det kommer til å gjøre en ekstremt stor forskjell i med at det gjelder bare norske profiler, forklarer 26-åringen, og legger til:

- Jeg tror problemet er mye større enn at norske influensere slutter å retusjere bildene sine.

FRIERI: Det var flere som sperret opp øynene da de så Aleksander Sæterstøls siste video på Instagram, sammen med kjæresten Martine Lunde. Video: Rød Løper Vis mer

Influenser Julianne Nygård (31) mener det bør være ulovlig å ikke opplyse om at man redigerer kroppen sin, men:

- Jeg synes det er drøyt at det skal bli ulovlig å fjerne en kvise i ansiktet, som gjerne ikke har noe med reklamen å gjøre, forklarer Nygård.

- Jeg er oppvokst med retusjert reklame og ser virkelig ikke problemet. De siste åra har det også heldigvis blitt mer aksept for alle størrelser, strekkmerker og det å se «menneskelig» ut. Jeg synes virkelig vi gikk i riktig retning uten denne nye loven.

GRISESLAKT: Det er spesielt én ting som forandret livet til Martine Lunde etter hennes opphold på «Farmen Kjendis» i vinter. Video: TV 2/Rød Løper Vis mer

- Et steg i riktig retning

Influenser Sara Emilie Tandberg (29) har selv hatt fokus på kroppspositivisme i sosiale medier. Tandberg beskriver tiltaket som en «fantastisk fin regel» som hun håper alle i bransjen vil følge opp.

- Det er et steg i riktig retning og jeg håper virkelig det fungerer bra i praksis og ikke minst at det vil bevisstgjøre samt påvirke både influensere og alle generelt til å legge bort «beautyfilters». Jeg håper også at regelen blir fulgt opp med konsekvens og advarsel hvis den blir brutt, skriver hun i en sms til Dagbladet.

SLUTT: Influenser Sara Emilie Tandberg og samboeren Robin flytter fra hverandre etter nesten ti år som kjærester. Video: Steffen Pettersen/ TV 2 Vis mer

- Kan føles hardt

Ingeborg Senneset (37) er journalist i Aftenposten og er utdannet sykepleier. Hun mener loven vil bidra til at man ikke lenger kan ta seg samme friheter som før.

Journalisten mener det derfor blir mer åpenbart at influensere som bruker seg selv i reklame, ikke er å regne som en privatperson.

- Dette kan føles hardt, for eksempel kan kritikk som er ment å ramme en bedrift, føles som et personangrep. Men å bli satt krav til og å bli kritisert er også å bli tatt på alvor, noe som innebærer ansvarliggjøring. Det er en god ting.

BYR PÅ SEG SELV: Sexolog og influenser Iselin Guttormsen er kjent for å dele svært ufiltrerte bilder på Instagram, noe som ikke bare høster positive tilbakemeldinger. Video: Rød Løper Vis mer

Senneset mener den største fordelen ligger i folkeopplysningen - som handler om å gjøre publikum oppmerksom på at det produktet man ser - selv om det er en person - ikke nødvendigvis er det det ser ut som.

- Er det problematisk å redigere bort en kvise her og der? Eller strekkmerker?

- På generelt grunnlag står alle fritt til å redigere kropp og ansikt etter eget forgodtbefinnende. Du kan velge å være et dårlig forbilde uten at det er forbudt. Retusjering er også en del av ytringsfriheten, mener journalisten, men understreker:

OVERRASKET: Den svenske influenseren hylles av følgerne etter en overraskende post på Instagram. Video: Emilie Rydning / Rød løper Vis mer

- Men i kommersiell sammenheng, altså når man selger noe, gjelder andre regler. Skillet oppstår når ansikt, kropp og hud er en del av et produkt eller en bedrift som du selger inn. Å justere utseendet drastisk vil prinsipielt sett kunne regnes som falsk reklame.

Falt for fristelsen

Senneset har selv følt på fristelsen til å redigere utseende sitt da flere redigeringsapper kom på banen, og kunne redigere bort en føflekk, eller justere hudfarge og ujevnheter.

- Jeg hadde unnskyldninger for hver eneste endring, rettferdiggjorde det for meg selv, som for eksempel å si at det å se mer normal ut, var en god grunn for å gjøre en dårlig ting.

Journalisten tror mange gjør nok dette fordi de selv er fanget i den samme påvirkningen som de selv utøver.

- Ond sirkel, men den kan brytes. Også for dem av oss som ikke selger produkter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer