«Da Norge sto stille»:

Einar (19) skulle hjem på perm. Så traff «Sleipner» et skjær

- Det første spørsmålet jeg fikk var «Skal vi dø nå?».

DRAMATISK: I 1999 skulle 19 år gamle Einar Eikeland ta båten MS «Sleipner» til en etterlengtet frihelg. Båtturen endte med tragedie, og 16 mennesker omkom. TV 2-serien «Da Norge sto stille» har pratet med flere av dem son var involvert den skjebnesvangre dagen. Video: TV 2 Vis mer

26. november 1999: 19 år gamle Einar Eikeland (38) sitter om bord på MS «Sleipner», på vei hjem til Kvinnherad fra befalsskolen på Madla i Stavanger, for en etterlengtet frihelg. Så treffer båten noe, etterfulgt av voldsom risting og dunking.

- Nå går du feil! Nå går vi på Bloksø, roper overstyrmann Olav Skjetne til Kaptein Sverre Hagland. Få sekunder seinere, er grunnstøtingen et faktum.

I TV 2s dramaserie «Da Norge sto stille», belyses historiske hendelser som satte preg på hele nasjonen. Denne uka har dokumentaren tatt for seg forliset av katamaranen «Sleipner» i 1999, en ulykke som kostet 16 mennesker livet.

«SLEIPNER»: Katamaranen ankommer Vågen i Bergen i 1999. Foto: Wikimedia commons
«SLEIPNER»: Katamaranen ankommer Vågen i Bergen i 1999. Foto: Wikimedia commons Vis mer

Passasjerer, ansatte og kaptein på båten Espeværeksepressen, som deltok i redningsaksjonen, kommer til orde om sin opplevelse av den skjebnesvangre novemberkvelden i dokumentaren.

Blant dem den da 19 år gamle Einar Eikeland (38), som ble hyllet som en helt for sin innsats under forliset.

Sterk vind og høye bølger

Fredag 26. november klokka 18.50 forlot en av Hardanger Sunnhordalanske Dampskipselskap (HSD) sine nyeste katamaraner, MS «Sleipner» Haugesund, i retning Stord og Bergen. Da hadde båten reist fra Stavanger tidligere samme dag.

Eikeland var på vei hjem for en to dagers permisjon, og møtte en kamerat og to bekjente om bord på «Sleipner». Han var en av totalt 76 passasjerer og en besetning på ni om bord på båten.

Været var ruskete med bygevær og en sterk vind sørvest medførte 2-3 meter høye bølger, men ikke verre enn besetningen hadde opplevd flere ganger tidligere på den vestlandske strekningen.

- Jeg registrerte denne fredagen at flere folk kom ut av terminalen og sa at det var for dårlig vær til å ta båten. Selv tenkte jeg ikke over det, og har fortsatt ikke gjort det i ettertid, sier Eikeland til Dagbladet, og legger til at han ikke kan huske å ha opplevd at noen ikke har turt å ta båten før akkurat denne fredagen.

Etter kort tid gikk likevel alt galt.

Ute av kurs

Klokka 19.08, mindre enn 20 minutter etter avgang fra Haugesund, sender MS «Sleipner» ut en nødmelding til Rogaland Radio om at båten har gått på grunn.

Kaptein Sverre Johan Hagland har forklart at han fulgte ruta han har brukt tidligere, og slo etter hvert av autopiloten for å styre manuelt mellom to grunn; Lille Bloksen og Store Bloksen ved Ryvarden.

Likevel gikk noe galt denne novemberkvelden. Når de passerer Lille Bloksen ser overstyrmannen at de er ute av kurs, og melder fra. Men det er allerede for seint når kapteinen slår på lyskasterne og setter båten i revers.

DRAMATISK: «Sleipner» kjørte på et skjær i 1999. Om bord var 76 passasjerer og en besetning på ni. Foto: NTB Scanpix
DRAMATISK: «Sleipner» kjørte på et skjær i 1999. Om bord var 76 passasjerer og en besetning på ni. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Eikeland og kameratene sitter i andre etasje når båten treffer skjæret. Han forteller til Dagbladet at de kjente at båten sakket farten, før de plutselig traff noe. Så fulgte en voldsom risting og dunking, før de fikk høre fra noen andre passasjerer at de hadde truffet et skjær.

- Vi tok på oss redningsvester, men oppe var det ingen tegn til panikk, og lyset var fortsatt på, minnes Eikeland i dag.

«Skal vi dø nå?»

Når «Sleipner» melder om ulykken til Rogaland Radio, omtaler de hendelsen som «svært kritisk». Rogaland Radio legger på sin side til grunn at ulykken ville kunne være katastrofal, og sender ut det radiotelefoniske nødsignalet «Mayday Relay» på vegne av «Sleipner». Alle båter med gangtid på 30-45 minutter blir bedt om å sette kursen mot havaristedet, og omkring ti båter ankommer kort tid etter.

ØDELAGT: Slik så «Sleipner» ut etter ulykka. Foto: NTB Scanpix
ØDELAGT: Slik så «Sleipner» ut etter ulykka. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ikke lenge etter at «Sleipner» melder fra om ulykka, brekker baugen, og båten sklir av grunnen. Båten begynner å synke.

Etter å ha tatt på seg redningsvester, bestemmer Eikeland seg for å gå ned og se om det er noe han kan bidra med. Kort tid etter, går lyset. I og med at han har på seg uniformen fra Madla, tror folk at han jobber på båten.

- Det første spørsmålet jeg fikk var «Skal vi dø nå?». Det hadde jeg ikke tenkt på da, forteller Eikeland om øyeblikket da han innså dramatikken.

Stemningen om bord blir panisk, folk hyler og skriker. Båten tar inn vann, og det lukter diesel. Men det blir ikke satt i gang evakuering, og det kommer heller ingen beskjeder over høyttaleranlegget.

«Dette kan jeg ikke påvirke»

Eikeland var selv i livsfare under forliset. Likevel beholdt han roen i starten, og forsøkte etter beste evne å hjelpe med det han kunne. Det gikk ikke upåaktet hen.

I 2003 ble Einar Eikeland kåret til årets navn av VG for sin innsats.

- Jeg skjønte at båten kom til å gå ned da vannet fosset inn i andre etasje. Jeg fant en overlevningsdrakt, og spurte om det var noen som ikke kunne svømme. Da så jeg en av de jeg hadde snakket med tidligere, som sto inntil veggen med håndveska og forsøkte å «ikke være til bry». Hun fikk på seg drakta, for hun så ikke ut til å kunne svømme. Kort tid etter gikk baugen rett ned, og båten gikk under, sier Eikeland.

Eikeland smalt hodet inn i noe da båten sank, og ble sittende fast under vann.

PASSASJER: Einar Eikeland var 19 år gammel og på vei hjem på perm fra befalsskolen da båten gikk på grunn. Foto: TV 2
PASSASJER: Einar Eikeland var 19 år gammel og på vei hjem på perm fra befalsskolen da båten gikk på grunn. Foto: TV 2 Vis mer

«Dette kan jeg ikke påvirke», tenkte han, og godtok at han satt dønn fast i en båt som gikk ned.

- Det siste jeg tenkte var at «nå er det kveld», sier han om opplevelsen.

18 mennesker i gummibåt

Eikeland vet ikke hvor lenge han var under vann, men plutselig var han løs. Redningsvesten dro ham opp, og så var han tilbake på overflaten igjen.

Han fikk øye på en punktert gummibåt med knust motor som kom mot ham, og han klarte å komme seg oppi. Sammen med flere hjalp han å dra mennesker opp fra sjøen. Til slutt var de 18 stykker i båten som bare ventet på hjelp.

TIL MINNE: Minnesmerke over de som mistet livet novembernatta i 1999. Foto: NTB Scanpix
TIL MINNE: Minnesmerke over de som mistet livet novembernatta i 1999. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Da en båt omsider kom til dem, og de alle var i sikkerhet, fikk Eikeland og de andre først melding over nyhetene om at ingen var omkommet. Jubelen sto i taket.

Så kom kontrabeskjedene på løpende bånd. Resten er historie, som han velger å si.

16 mennesker omkom denne novembernatta, mens 69 overlevde.