Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Elle refses etter omtale av Camilla Pihls sponsa Venezia-tur

Ser du Elles merking av saken?

SER DU MERKINGA? I marsutgaven av Elle deler Camilla Pihl Venezia-tips med magasinets lesere, og er avbildet med flere av merkets vesker. I den redaksjonelle artikkelen opplyses det med liten skrift om at Pihls Venezia-reise var betalt av Louis Vuitton. Foto: Sondre Steen Holvik / Nina Hansen / Dagbladet
SER DU MERKINGA? I marsutgaven av Elle deler Camilla Pihl Venezia-tips med magasinets lesere, og er avbildet med flere av merkets vesker. I den redaksjonelle artikkelen opplyses det med liten skrift om at Pihls Venezia-reise var betalt av Louis Vuitton. Foto: Sondre Steen Holvik / Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

(Dagbladet): I mars-utgaven av Elle kommer blogger Camilla Pihl med «sine aller beste Venezia-tips» i en reportasje.

I artikkelens hovedbilde er Pihl avbildet med en stor veske fra det luksuriøse merket Louis Vuitton i hånda.

Også på et annet bilde bærer bloggeren en veske fra Louis Vuitton.

Louis Vuitton åpnet pengeboka Over fire sider presenterer Pihl sine tips om alt fra broer og barer til ostebutikker man bør få med seg i den italienske byen.

Det som imidlertid ikke kommer like godt fram er at det ikke er tilfeldig at Pihl dro til Venezia i utgangspunktet.

Turen var nemlig sponset av Louis Vuitton.

Med knøttliten, loddrett skrift står det i artikkelen at «Elle er kjent med at Louis Vuitton betalte for Camilla Pihls Venezia-tur».

DELER VENEZIA-TIPS: Blogger Camilla Pihl. Foto: Nina Hansen / dagbladet
DELER VENEZIA-TIPS: Blogger Camilla Pihl. Foto: Nina Hansen / dagbladet Vis mer

Pihl har tidligere skrevet om Venezia-turen på sin blogg.

I et blogginnlegg datert 25. oktober i fjor skriver hun at hun «har vært på tur med Louis Vuitton og jobbet med noen prosjekter sammen med de (...)».

Nå får Elle kritikk for dårlig merking av opplysningen om at turen var betalt av motegiganten.
Det er ikke første gang Pihl samarbeider med det franske motehuset. I 2014 sponset de et Paris-besøk, som Pihl har omtalt på bloggen sin flere ganger.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få en kommentar fra Camilla Pihl.

- Uakseptabelt Det var reiseblogger Vibeke Montero som først omtalte Elle-reportasjen på sin blogg.

Presseetikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen reagerer på motemagasinets merking av saken.

- Jeg mener at merkingen er altfor dårlig. Man må jo lete med lys og lykte etter å finne den merkingen som forteller at dette er en reportasje som er finansiert av de som får god omtale gjennom å vise fram disse veskene, sier Bodahl-Johansen.

- Jeg mener det er helt uakseptabelt, ganske enkelt fordi det er med på å svekke det klare skillet mellom redaksjonell tekst og reklame, slik at publikum på sikt ikke lenger klarer å skille mellom de to.

FAKSIMILE: Slik ser to av sidene i Elles Venezia-reportasje med Camilla Pihl ut. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
FAKSIMILE: Slik ser to av sidene i Elles Venezia-reportasje med Camilla Pihl ut. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Han mener det er en «trend» i journalistikken at man aksepterer sponset innhold og produktomtale, bare det er tydelig nok merket.

- At man aksepterer en sånn utvikling bryter med de helt grunnleggende verdiene i journalistikken.

«Åpenbart» Presseetikkeksperten mener at Elle med Venezia-reportasjen bryter Vær Varsom-plakaten.

Der heter det blant annet:

«Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»

Elle-redaktør Signy Fardal er ikke enig med Bodahl-Johansen.

- Saken er merket med at Louis Vuitton betalte for Camilla Pihls reise på samme måte som vi vanligvis merker slike saker, og jeg er ikke enig i at vi bryter med Vær Varsom-plakaten, skriver Fardal i en epost til Dagbladet.

- Men jeg registrerer at Bodahl-Johansen mener at vi bør merke slike saker tydeligere, og det tar jeg til etterretning.

- Relevant Dagbladet har stilt Fardal en rekke spørsmål over mail, blant annet «Hvorfor er Camilla Pihl avbildet med Louis Vuitton-vesker i reportasjen, når saken er på redaksjonell plass, og Pihls Venezia-reise er sponset av Louis Vuitton?»

Fardal svarer på følgende vis:

- Dette er en reportasje hvor en ELLE-journalist har intervjuet en av landets største bloggere, Camilla Pihl, om hennes Venezia-tips. Venezia er et relevant reisemål for våre lesere, og Camilla Pihl et relevant intervjuobjekt, skriver Elle-redaktøren.

- Vi ble gjort klar over at Pihl hadde vært i Venezia på Louis Vuittons regning, men vurderte hennes generelle Venezia-opplevelser, hennes personlige tips om hoteller, restauranter, barer, sightseeing og shoppingsteder som relevante i en sak som handler om Venezia og om Camilla Pihl, og ikke om Louis Vuitton, skriver hun videre.

- I reportasjen er det totalt 12 bilder, hvorav Camilla er på 2 av dem. De fleste av bildene har vi kjøpt av Getty Images.

Fikk kritikk Skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold har fått økt oppmerksomhet de siste årene.

Elle fikk kritikk i fjor høst, da de presenterte en Max Factor-annonse som makeup-guide.

I januar ble VG felt i Pressens faglige utvalg (PFU) for brudd på god presseskikk, med bakgrunn i mediehusets kommersielle samarbeid med Rema 1000.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media