Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Enorm pågang fra kineserne - norske luksuskjeder ansetter folk som snakker mandarin

I år står de for 30 prosent av all luksusshopping i verden

LUKSUS: Oljebransjen i Norge har stagnert, etter å ha surfet på en bølge av gullmynter i årevis. Nå er oljeprisen halvert, og en svekket norsk krone gjør det attraktivt for utenlandske turister å komme hit.  Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
LUKSUS: Oljebransjen i Norge har stagnert, etter å ha surfet på en bølge av gullmynter i årevis. Nå er oljeprisen halvert, og en svekket norsk krone gjør det attraktivt for utenlandske turister å komme hit. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

- Kinesiske turister har i år vært på shoppingraid i hovedstaden og eksklusive butikker hyrer inn folk som snakker kinesisk, sier Jorun Sofie F. Aartun DN-journalist og forfatter av boken Avkledd- på innsiden av den norske motebransjen.

Oljebransjen i Norge har stagnert, etter å ha surfet på en bølge av gullmynter i årevis.

Nå er oljeprisen halvert, og en svekket norsk krone gjør det attraktivt for utenlandske turister å komme hit.

Kjøpesterke Kinesiske Yuans fall og myndighetenes påbegynte korrupsjonsjakt, har ført til at salgstallene for luksusvarer i Kina har gått kraftig ned.

Men pengesterke kinesere er det fremdeles mange av.

Det er estimert at rike kinesiske husstander, det vil si med en inntekt på over 1 million kroner, vil øke 20 prosent for hvert år, de neste 3 årene. De står for 30 prosent av all luksusshoppingen internasjonalt.

Halvparten av alle luksuskjøpene til kineserne foregår i resten av Asia, og 1/3 utenfor Asia.

Billigere i Norge - Omsetningen til mange av de eksklusive butikkene er godt smurt av internasjonale turister. Utenlandske luksusvarer er for utlendinger billigere i Norge enn noen gang, forteller Aartun.

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting, jobber med konsulentoppdrag for hoteller, kjeder og hotellinvestorer, og har overssikt over hotellstatistikk for Norge. Han forteller at det har vært en stor oppgang i antallet asiatiske turister i år.

- Kina er nå inne på «Topp 10»-nasjoner i Oslo når det gjelder hotellgjester. Det er interessant at Kina øker til tross for de «diplomatiske» problemene Norge står i vis a vis Kina. Det er en stor relativ vekst fra de asiatiske markedene til Oslo. Ser vi på økningen i antall hotellgjester fra perioden januar til september i fjor til januar og september i år finner vi blant annet følgende land: Kina (+83,7 prosent) og Japan (+24,5 prosent).

Stort luksusmarked Oslo er en relativt fersk destinasjon for luksusshopping.

Louis Vuitton var det første internasjonale luksus motemerket som etablerte frittstående forretning i Oslo, da de åpnet i 2006.

Forretningen i Akersgata har vist seg å gå så det suser. Fra å ligge med et underskudd på 3,6 millioner kroner i 2006, hadde de et resultat før skatt i 2014 på 17,5 millioner kroner. Tidligere i år flyttet Louis Vuitton til Nedre slottsgate, der også Gucci, Hermés, Bottega Veneta og Steen & Strøm holder til. Det ryktes at Prada eller Chanel flytter inn i de gamle lokalene i Akersgata.

Magasinsjef hos Steen & Strøm, Jim-Thomas Rengård, har absolutt merket pågangen av kinesiske turister.

- Det stemmer godt. Vi på Steen & Strøm merker helt klart pågangen fra Kina. Hermés for eksempel har ansatte som snakker blant annet mandarin, for å møte servicenivået våre turister forventer. Ifølge Global Blue er kinesere på topp over tax-free refusjon.

- Kineserne er absolutt noen av våre beste kunder, konkluderer magasinsjefen.