Støtende?: Den australske klageren trodde dette bildet var «en syk spøk». Klageren fikk medhold. Bildet trykkes med tillatelse. Foto: Lasse Berre
Støtende?: Den australske klageren trodde dette bildet var «en syk spøk». Klageren fikk medhold. Bildet trykkes med tillatelse. Foto: Lasse BerreVis mer

Er dette støtende?

Kari Traa som sexy sau ble for sterkt i Australia.

(Dagbladet): I en annonse for det australske selskapet Shear Ewe brukes et bilde fra en av Kari Traas reklamekampanjer for ullundertøy.

Bildet er blitt sendt ut til en rekke husstander i Australia, og viser saueklipping, hvor Traa selv sitter på gulvet ikledd rosa ullundertøy. En muskuløs mann står over henne med barbermaskin og «klipper» bort stilongsen.

Selskapet Shear Ewe har fått tillatelse til å bruke bildet i sin annonse, ettersom deres tjenester er nettopp ullklipping.

Det har satt sinn i kok.

- En syk spøk Nettsida Mumbrella skriver at kampanjen er blitt klaget inn til reklamekontrolløren Advertising Standards Bureau (ASB).

- Brosjyren viser tre mannlige klippere, hvor den sentrale av dem klipper en kvinne ved å fjerne hennes rosa drakt mens han holder henne nede. Denne objektiviseringen av kvinner, den seksuelle posisjonen, representasjonen av en kvinne som et dyr og tilbakeholdenheten er støtende. Jeg trodde faktisk dette var en ide om en syk spøk, står det i klagen.

Selskapet på sin side mener at bildet fra 2008 er et «kunstverk».

- Jeg kan ikke se at hun blir framstilt som et dyr der hun sitter komfortabelt og ikke motsetter seg behandlingen. Jeg tror det avhenger av synspunkt og hvem som blir utnyttet av hvem. Du kan argumentere for at Traa utnytter saueklipperen, men jeg ser det som en gjensidig ytelse, skriver Shear Ewe i sitt svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ASB mente likevel at annonsen var kjønnsdiskriminerende og påpekte at en kvinne fremstilt som sau ikke var relevant for tjenestene firmaet reklamerte for. Derfor felte de annonsen.

Uforstående Markedsføringssjef i Kari Traa, Sissel Himle, forteller at bildet ble tatt under VM i saueklipping i Rogaland.

Himle stiller seg uforstående til at bildet kan virke støtende.

- For oss er dette et helt annet bilde. Det er blitt tatt til en ullkampanje, og alle vi har møtt har vært positive til det og syns det er et veldig kult bilde, sier Himle til Dagbladet.

Hun forteller at bildet fikk mye oppmerksomhet da det ble tatt.

- I saueklippemiljøet syns de det var et morsomt bilde. Traa lærte seg å klippe sau, og syns det var veldig gøy. Likevel tror jeg dette var et engangstilfelle, sier Himle.

- Kick Traa fikk ideen til motivet sammen med fotograf Lasse Berre, og de tok bildet for å bruke det i en ullundertøy-kampanje for Traas eget klesmerke. Mennene på bildet var deltagere i verdensmesterskapet.

Under VM spilte også den tidligere kulekjøreren rollen som fersk sauefrisør fra scenen.

- Det var et kick! Et ekstremt kick! Jeg brukte fire og et halvt minutt, sa en lettere oppspilt Kari Traa etter at klippeseansen var overstått.

Dagbladet har ikke lykkes med å komme i kontakt med Kari Traa.

ULLJENTA:  Tidligere toppidrettutøver og nå gründer Kari Traa syns det et kick å leke sau, og la seg klippe.
Foto: Nina Ruud
ULLJENTA: Tidligere toppidrettutøver og nå gründer Kari Traa syns det et kick å leke sau, og la seg klippe. Foto: Nina Ruud Vis mer