USIKKER FRAMTID: Seint i sommer ble det stilt spørmsål rundt hvorvidt moteuka Oslo Runway ville overleve uten statlig støtte. I statsbudsjettet kommer det fram at det ikke bevilges penger til moteuka. Arrangørene må søke om midler privat. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
USIKKER FRAMTID: Seint i sommer ble det stilt spørmsål rundt hvorvidt moteuka Oslo Runway ville overleve uten statlig støtte. I statsbudsjettet kommer det fram at det ikke bevilges penger til moteuka. Arrangørene må søke om midler privat. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Statsbudsjettet 2017:

Etterspør midler til motebransjen: - Vi faller alltid utenfor

Oslo Runway må muligens legge ned. 

(Dagbladet): Klokka ti torsdag formiddag ble regjeringens forslag til statsbudsjettet neste år lagt fram.

Det kommer fram i forslaget at kulturdepartementet ønsker å bevilge mer penger til museer og sportslige arrangementer. Design, produksjon og visning av mote, nevnes derimot ikke med et eneste ord.

Oslo Runway, den største moteuka og visningsarenaen for klesdesign i Norge, har tidligere uttalt at de trenger så vel som to millioner kroner i støtte for å kunne fortsette. Det via Ditte Kristensen, som er initiativtaker og eventmanager i PR-byrået This Is PR.

Kulturminister Linda Helleland (H) uttalte den gangen til NRK at hun ikke kunne love penger fra staten, og håpet at moteuka skulle få nok privat finansiering til at de ville klare seg.

- Som vi uttalte i august vil Oslo Runway fortsette med AW 17 (visning av høstkolleksjonene, journ anm), og vi jobber hele tida med å søke støtte og andre økonomiske midler, skriver Kristensen i en tekstmelding til Dagbladet torsdag.

Hun vil ikke uttale seg ytterligere om saken.

- Det private på komme på banen

Moteekspert og redaktør i Vixen, Ida Elise Eide Einarsdottir, forteller til Dagbladet at hun ikke er overrasket over regjeringens planlagte budsjettering.

- Jeg hadde håpet at det skulle komme noe, men jeg er ikke sjokkert over mangelen på midler, forteller hun og fortsetter:

- Nå må private investorer komme på banen, ellers er jeg redd dette kanskje er siste spiker i kista, forklarer Einarsdottir.

Redaktøren tror ikke PR-byrået har mulighet til å drifte Oslo Runway på ren dugnadsånd, og hadde håpet at det skulle være øremerket noe midler til norsk mote i statsbudsjettet. Hun påpeker likevel at det ikke er første gang mote i Norge faller utenfor.

- Vi trenger penger til kunst og kultur, men mote faller alltid utenfor i Norge. Det er så sykt feil. Mote må havne innenfor det utvidede kulturbegrepet. Det er for første gang på lenge enighet i den norske motebransjen om at Oslo Runway er noe man trenger. Vi trenger backup, sier moteeksperten.

Hun er fult klar over at «mote ikke er den nye oljen», men at mulighetene er der.

- Politikere har vært flinke på å være tilstede på motevisninger, men det holder ikke. Vi trenger penger, sier hun.

- Ikke riktig

Kulturminister Linda Helleland forteller til Dagbladet at midlene til norsk mote ligger under posten omhandlende de 30 millionene som bevilges til Innovasjon Norge.

- Det er ikke riktig at vi ikke bevilger penger til norsk mote. Vi setter av rundt 30 millioner kroner til ulike prosjekter i Innovasjon Norge. Under her ligger norsk design og mote, forteller Helleland og fortsetter:

- Innenfor mote og design ser vi en sterk vekst nå. Det er i full blomst, og jeg har store forhåpninger til den kulturelle næringen, forteller Helleland til Dagbladet.

Hun forklarer at det totalt bevilges over 70 millioner til kulturell og kreativ næring.

Når det kommer til Oslo Runway forklarer Helleland at det er et kommersielt arrangement.

- Jeg synes Oslo Runway er et godt initiativ. Det er bare kommersielt arrangement, og jeg kan ikke skjønne annet enn at bransjen mobiliserer finansiell støtte. Jeg håper også at flere kommer på banen etter hvert. Moteindustrien er viktig å investere i, forklarer hun.

- Synd

Jorun Sofie Fallmo Aartun DN-journalist og forfatter av boken Avkledd på innsiden av den norske motebransjen mener det er avgjørende for Oslo Runways fremtid at næringslivet kommer på banen.

-Det er synd at få norske investorer vil investere i den norske motebransjen slik det er tradisjon for å våre naboland. For at Oslo Runway skal lykkes som en fullverdig kommersiell arena er det avgjørende at arrangørene klarer å bygge en bro mellom mote, sponsorer og næringsliv, sier Aartun

Hun påpeker at det er flere nordmenn som har tjent en solid formue på mote.

-Det er flere eksempler på vellykkede motegründere i Norge, men de vil ikke investere i egen bransje. I Sverige har Persson-familien som eier H&M vist en helt annen vilje til å bygge opp det svenske motemiljøet enn f eks Varner-brødrene, som eier Bik Bok, Dressmann og Cubus. Den svenske kleskjempen har i årevis tilført både økonomiske midler og kompetanse, sier Aartun