Tirsdag ble det kjent at Julianne «Pilotfrue» Nygård (30) hadde blitt felt av Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) for å ha anbefalt en måltidserstatter for gravide.
Utvalget er etablert for å redusere kroppspress hos barn, unge og voksne, og har en klageordning hvor influensere kan meldes inn dersom man mistenker brudd på etiske retningslinjer.
Nygård hevdet at produktet hjalp henne med et variert kosthold, og at det ga henne motivasjon under og etter graviditet. Hun og ektemannen Ulrik Nygård (40) ble tidligere i januar foreldre for andre gang.

Felt for reklame for måltidserstatning
Selv nekter influenseren for at hun har reklamert for måltidserstatningen - slik FIM hevder. Nygård delte et innlegg i samarbeid med Protein.no på Instagram i oktober, der hun blant annet reklamerte for proteinbarer.
Bildene hennes fra det samme innlegget ble imidlertid brukt i en reklame for måltidserstatningen på Protein.no sine Facebook-sider.

30-åringen reagerer på at hun har blitt felt til tross for at hun ikke direkte har reklamert for måltidserstatteren.
- Jeg opplever denne fellelsen urettferdig fordi jeg har blitt felt for en annonse jeg ikke står bak. Derfor opplever jeg også FIM svært useriøse i måten de bruker mitt navn på bare for å få oppmerksomhet, selv om de vet at jeg ikke er ansvarlig, sier Nygård til Dagbladet.
30-åringen sier videre at hun ikke ønsker å bidra til kroppspress i sine kanaler, og hevder at hun er et sunt forbilde når det gjelder trening og kosthold.
- Spesielt
Protein.no har altså benyttet seg av «Pilotfrues» tekst og bilder for å reklamere for et annet produkt - måltidserstatteren - på Facebook.
- Jeg synes det er spesielt at jeg er felt for å anbefale et produkt jeg aldri har smakt eller markedsført, sier Nygård til Dagbladet.
Sekretariatsleder i Fagutvalget for influensermarkedsføring Wenche Jacobsen sier imidlertid til VG at Nygård har et ansvar for egen markedsføring og hvordan det blir brukt av dem hun sponses av.

- Hun må jo gå god for det. Hun må ta ansvar for hvordan hennes markedsføring blir brukt, sier Jacobsen til avisa.
Sekretariatslederen sier til Dagbladet at Nygård ikke er frifunnet for ansvar selv om hun ikke reklamerer direkte for produktet i sine egne kanaler.

Felt for dette
- For det første har hun et samarbeid med Protein.no. Hun må være omhyggelig og nøye med hvordan hun framstår i det samarbeidspartnerne gjør, sier Wenche Jacobsen til Dagbladet.
I vedtaket fra FIM kommer Protein.no med et tilsvar der de mener klagen er «tynn og useriøs».
«Det stemmer at Slim måltidserstatning kan brukes av gravide. Hvorfor dette skal være negativt greier vi ikke helt å skjønne? De fleste som har vært gravide vet hvor vanskelig det kan være i få i seg nok næring. De fleste som har gått gravid har konstant kvalme, dårlig matlyst, ja, generelt sliter mange med å få i seg det de trenger», skriver de i tilsvaret.
FIM konkluderte i vedtaket med at Julianne Nygård har brutt deres etiske retningslinjer for influenserreklame. Det skal nevnes at FIM er en selvjustisordning.
«Hvilken motivasjon og for hva framgår ikke av teksten. Totalt sett etterlates et inntrykk av at Slim måltidserstatter anbefales for gravide. Navnet på produktet viser etter FIMs oppfatning at dette er et produkt for å holde seg slank. FIM vurderer at influensermarkedsføringen av måltidserstatteren medfører kroppspress», skrev de i pressemeldingen som ble sendt ut tirsdag.

Avslører navnet på babyen
FIM har i denne runden også behandlet en klage på influenseren Renate Eggen. Klagen gjaldt før- og etterbilder av vektnedgang etter en livsstilsendring.
Utvalget konkluderte med at dette ikke var brudd på retningslinjene.