Julianne Nygård:

Felt for reklame for måltidserstatning

Influenseren får refs etter kostholdsråd til gravide.

FÅR REFS: Julianne Nygård reklamerte for måltidserstatning. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
FÅR REFS: Julianne Nygård reklamerte for måltidserstatning. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) har det siste året felt flere influensere for brudd på deres etiske retningslinjer.

Utvalget er etablert for å redusere kroppspress hos barn og unge voksne, og har en klageordning hvor influensere kan meldes inn.

Denne gangen er det nybakt tobarnsmor Julianne «Pilotfrue» Nygård (30) som får kritikk.

«Medfører kroppspress»

Hun anbefalte nemlig måltidserstatter for gravide, og hevdet at produktet hjalp henne med et variert kosthold, og at det hjalp med å holde motivasjonen under og etter graviditet.

«Hvilken motivasjon og for hva framgår ikke av teksten. Totalt sett etterlates et inntrykk av at Slim måltidserstatter anbefales for gravide. Navnet på produktet viser etter FIMs oppfatning at dette er et produkt for å holde seg slank. FIM vurderer at influensermarkedsføringen av måltidserstatteren medfører kroppspress», står det i pressemeldingen som er sendt ut.

Innlegget ble publisert i oktober, og ordlyden er fortsatt den samme.

Dagbladet har foreløpig ikke lykkes i å få en kommentar fra Nygård.

AMMEBRÅK: Da Julianne Nygård, også kjent som «Pilotfrue», uttalte til Foreldre og Barn at hun vurderer å endre puppene etter fødsel, satt det sinnene i kok. Slik svarer hun på kritikken. Video: Ingebjørg Iversen / Se og Hør Vis mer

30-åringen ble som kjent mor til sin andre sønn i midten av januar, sammen med ektemannen Ulrik Nygård (40). Paret har fra før sønnen Severin (2).

Lov med slankeomtale

Utvalget har behandlet en klage på en annen influenser, Renate Eggen, men har her konkludert med at det ikke er brudd på retningslinjene. Klagen gjaldt før- og etterbilder og -vekt i forbindelse med en livstilsendring.

«Etter utvalgets syn er ikke det konkrete budskapet i kampanjen egnet til å skape kropps- og utseendemisnøye blant barn og unge. I sitt vedtak kommenterer FIM også at det ikke er slik at enhver omtale av slanking og sunn livsstil vil være egnet til å skape kroppspress», står det.

«Overvekt er et betydelig samfunnsproblem og et positivt budskap om sunnhet, trening, vekt og kosthold er bra i et folkehelseperspektiv og vil ikke i seg selv bidra til å skape kroppspress og utseendemisnøye blant barn og unge», understreker de.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer