HIJAB I HÅR-REKLAME: I denne reklamevideoen for L'Oreals nye hårprodukter, vises en rekke ulike hårfrisyrer. Én av modellene, Amena Khan, vekker mer oppsikt enn andre. Video: L'Oreal Paris Vis mer

Amena Khan - L'Oréal

Fikk massiv skryt etter denne sjamporeklamen. Nå trekker hun seg fra kampanjen

Fire år gamle Twitter-meldinger har skapt hodebry for Amena Khan.

(Dagbladet): Etter at den populære skjønnhetsbloggeren Amena Khan dukket opp blant modellene i kosmetikkgiganten L'Oréal Paris' siste sjamporeklame forrige uke, har den britiske jenta skapt overskrifter verden over.

I motsetning til de andre modellene som er hanket inn for å promotere L'Oréals hårproduktserie «Elvive», bruker Khan hijab. Poenget med stuntet, som nettfenomenet selv sier i videoen, var å vise at:

«Hvorvidt du viser fram håret eller ei, har det ikke noe å si for hvor mye du pleier eller tar vare på det».

«FORDI VI ALLE FORTJENER DET»: Slik ser L'Oréals siste hårpleiekampanje ut. Foto: L'Oréal
«FORDI VI ALLE FORTJENER DET»: Slik ser L'Oréals siste hårpleiekampanje ut. Foto: L'Oréal Vis mer

- Angrer dypt

Etter å ha takket publikum for «overveldende støtte» før helga, har fascinasjonen derimot tatt en lei vending.

Mandag opplyste Khan på Instagram, der hun teller nærmere 600 000 følgere, at hun velger å trekke seg fra kampanjen med umiddelbar virkning.

Årsak? Noen gamle Twitter-meldinger fra 2014.

«Jeg angrer dypt på innholdet i meldingene, og beklager hvis jeg har støtt eller såret noen. Jeg brenner for mangfold, og diskriminerer ingen», skriver bloggeren.

Twitter-meldingene som har stukket kjepper i hjula for Khan, skal ifølge CNN ha hatt en antisionistisk (negativ holdning til opprettelsen av Israel) ordlyd. Khan legger seg paddeflat:

«Innholdet representerer ikke det jeg står for. Jeg takket ja til L'Oréals reklamekampanje nettopp fordi det setter fokus på inkludering».

Videre opplyser Khan at hun opplever Twitter-meldingene som «ødeleggende for det kampanjen egentlig skal handle om». Meldingene er nå slettet.

- Riktig beslutning

L'Oréal Paris oppyser overfor CNN at de ikke visste om «det upassende innholdet».

- Vi ble gjort oppmerksomhet på dette nylig, og setter pris på at Amena har kommet med en beklagelse. L'Oréal Paris er forpliktet til å behandle alle mennesker med respekt og toleranse, og vi synes det er riktig at Amena trakk seg fra kampanjen, uttaler en talsperson for det franske selskapet.

Amena Khan er blitt verdenskjent for sine sminkevideoer på Instagram, og har som nevnt en stor følgeskare.

Da hun snakket med britiske Vogue forrige uke, før ovennevnte oppstyr, pekte hun på viktigheten av å stille opp i L'Oréals hårkampanje.

- Hvor mange merkevarer gjør noe slikt? Ikke mange. De har med en jente som bærer et hodeplagg, og som derfor ikke viser håret sitt, i en kampanje for hårprodukter. Jeg elsker å style håret mitt, ha produkter i det, og å lukte godt. Det er et uttrykk for hvem jeg er, fortalte hun.

Til tross for at kampanjen ble møtt med mange lovord da den først ble lansert, har ikke L'Oréal sluppet unna enkelte hijab-motstandere, som rakker ned på kosmetikkselskapets tilsynelatende støtte til bruken av plagget.

VEKKER REAKSJONER: Pepsis reklamefilm «Live For Now Moments Anthem» med Kendall Jenner i hovedrollen, vekker sterke reaksjoner. Flere mener det er et tonedøvt forsøk på en politisk bevegelse, og at det som skjer i videoen er virkelighetsfjernt. Pepsi sier i en uttalelse til Buzzfeed at reklamen ble laget for å vise folk fra rundt omkring i verden k... Vis mer