GIKK UNDER «JORDA»: Supermodell Kendall Jenner har ikke ønsket å snakke om Pepsi-reklamen som ble totalslaktet i april. I et kommende klipp fra familiens egen reality-serie, letter hun imidlertid så vidt på sløret om hvordan hun opplevde det hele. Foto: Doug Peters/EMPICS Entertainment/NTB scanpix
GIKK UNDER «JORDA»: Supermodell Kendall Jenner har ikke ønsket å snakke om Pepsi-reklamen som ble totalslaktet i april. I et kommende klipp fra familiens egen reality-serie, letter hun imidlertid så vidt på sløret om hvordan hun opplevde det hele. Foto: Doug Peters/EMPICS Entertainment/NTB scanpixVis mer

Kendall Jenner og Pepsi:

Fikk totalslakt for Pepsi-reklame. Nå sier hun for første gang noe om kritikken

Slik opplevde supermodellen reklamefadesen.

(Dagbladet): Denne våren fikk Kendall Jenner (21) et modelloppdrag av den gjeveste sorten: Hun skulle være brusgiganten Pepsi sitt ansikt utad i en internasjonal reklamefilm.

Ingen annen modell hadde hatt dette oppdraget på nesten 25 år. Den gang var det supermodell Cindy Crawford som hadde den samme æren, tilbake i 1992.

Triumfen ble imidlertid til fiasko for Jenner. Reklamefilmen vakte sterke reaksjoner, og ble trukket tilbake av Pepsi etter et knapt døgn.

Siden den gang har 21-åringen, også kjent fra realityserien «Keeping Up With the Kardashians», vært tyst om slakten. I en kommende episode av familiens tv-serie, snakker hun endelig om reklamefadesen.

- Det føles som om livet mitt er over! sier Jenner i klippet, som er omtalt av blant annet Huffington Post.

Toppmodellens enda mer berømte halvsøster, Kim Kardashian (36), forsøker deretter å trøste henne:

- Du begikk en feil!

VEKKER REAKSJONER: Pepsis reklamefilm «Live For Now Moments Anthem» med Kendall Jenner i hovedrollen, vekker sterke reaksjoner. Flere mener det er et tonedøvt forsøk på en politisk bevegelse, og at det som skjer i videoen er virkelighetsfjernt. Pepsi sier i en uttalelse til Buzzfeed at reklamen ble laget for å vise folk fra rundt omkring i verden k... Vis mer

- Må snakke ut

E!, tv-kanalen som sender «Keeping Up With the Kardashians», har også tidligere lokket fansen med korte innblikk i kommende episoder - slik det ble gjort med ranet Kim Kardashian ble utsatt for i Paris i fjor høst.

Nevnte Kardashian har imidlertid utdypet sitt syn på lillesøsterens kontroversielle Pepsi-jobb.

I et stort intervju med The Hollywood Reporter i midten av august, omtalte Jenner seg selv som den «mest private personen» i den berømte familien, noe Kardashian illustrerte med følgende eksempel:

- Vi er ikke perfekte, men man ser ting i media, som Kendall og [Pepsi-reklamen], og jeg ser at hun gråter hjemme. Men i media ser hun en annen vei, fordi hun ikke snakker om det. Da blir jeg sånn: «Dette er galt. Du må snakke ut og si ifra.» Mens hun var sånn: «Jeg vil at det opptaket av meg som gråter aldri skal bli vist».

Fikk t-skjorte-kritikk

Pepsi-reklamen er for øvrig bare ett eksempel på kritikk som er blitt rettet mot Kendall Jenner i år.

Da hun og søsteren Kylie Jenner (20) introduserte en serie med «Rap vs. Rock»-trøyer som en del av sin nyeste «Kendall + Kylie»-kolleksjon i sommer, ble den berømte duoen stemplet som ufølsomme og taktløse på Twitter.

Søstrene fikk også mora til den avdøde rapperen Christopher George Latore Wallace, kjent som The Notorious B.I.G., på nakken. I et Instagram-innlegg tordnet Voletta Wallace mot de to, og kalte dem «respektløse».

T-skjortene var prydet med ikoniske motiver fra musikkhistorien, men ansiktene til Kendall og Kylie Jenner ble trykket over dem. Bilder av The Notorious B.I.G. - og Tupac «2Pac» Amaru Shakur - som begge ble skutt og drept på 1990-tallet, fikk også denne behandlingen.

I dette tilfellet valgte imidlertid Kendall Jenner, og søsteren, å komme med en offisiell uttalelse etter kort tid:

«Denne designen var ikke godt gjennomtenkt, og vi beklager på det dypeste overfor alle som er blitt opprørt og/eller fornærmet, spesielt overfor familiene til artistene», tvitret Jenner-søstrene blant annet i en melding.

Også klesmerket deres kom med en offisiell beklagelse, og t-skjortene ble trukket fra markedet.

I etterkant valgte likevel fotografen Michael Miller å saksøke Jenner-søstrene for brudd på opphavsretten. Fotografen ba om å få utbetalt minst 300 000 dollar for Jenner-søstrenes bruk av to av bildene hans.