Sofie Karlstad:

Flere influensere felt

Flere influensere får kritikk etter reklamering for kapsler.

FELT: Influenser Sofie Karlstad og en rekke kolleger er felt for markedsføring av kapsler i sosiale medier. Foto: Espen Solli / TV 2
FELT: Influenser Sofie Karlstad og en rekke kolleger er felt for markedsføring av kapsler i sosiale medier. Foto: Espen Solli / TV 2 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fagutvalget for influensermarkedsføring, forkortet til Fim, har det siste året felt flere kjente influensere for det de mener er brudd på retningslinjene påvirkerne burde følge.

Fim er en klageordning, hvor man kan melde inn saker som er mulige brudd på retningslinjene. Markedsføring som bidrar til kroppspress hos barn og unge voksne er i strid med retningslinjene, mener de. Retningslinjene omfatter alt fra kosmetiske inngrep til kosttilskudd.

ORDKNAPPE: Mikkel Christiansen og Sofie Karlstad flyttet sammen under corona, men har ikke ønsket å si så mye om forholdet. Nå forteller Broiler-Mikkel hvorfor. Video: Rød Løper/@mio Vis mer

Sistnevnte kategori har Fim nå dømt fire forskjellige influensere for brudd på markedsføring rundt. TV 2 skriver at de tre influenserne Nicoline Devik, Kristine Lillebakken og Kaja Seim Vorren har bidratt til kroppspress ved å reklamere for pillene «Tancare» fra Lab Pharma, mens VG skriver at tidligere «Paradise Hotel»-deltaker Sofie Karlstad har gjort det samme ved å reklamere for «Sunny Bears Betakaroten».

ULYKKESFUGL: «Paradise Hotel»-deltageren Sofie Karlstad var maksimalt uheldig da hun og Andreas «TIX» Haukeland skulle gjøre et opptak kun dager før innspillingen av «Pærra» var i gang. Vis mer

Felt

Hvem som helst kan klage influensere inn til Fim, og det er eksterne klagere som har reagert på Karlstads markedsføring. Hun har nemlig valgt å fremme kapslene ikledd en rosa bikini på en strand, med solbrun hud.

Fim mener at dette kan bidra til å skape kroppspress, og skriver i sitt vedtak at markedsføringen «ikke er akseptabel».

«Vurderingen legger særlig vekt på at Karlstads generelle profil, samt virkemidlene i den konkrete kampanjen framstår som avkledd og kroppsfokusert. Sofie Karlstad har mange unge følgere og hun må derfor utvise særskilt aktsomhet», heter det i vedtaket, ifølge avisa.

Verken selskapet Norisma, som produserer kapslene, eller Karlstad har besvart Fim eller VGs henvendelser i forbindelse med kritikken.

En fellelse har ingen reelle sanksjoner, annet enn at influenseren og produsenten blir hengt ut i en slags gapestokk - på Fims egne nettsider og ofte i pressen.

Mens Karlstad og selskapet som produserer kapslene hun reklamerer for ikke ønsker å uttalelse seg, snakker influenserne TV 2 har skrevet om ut.

SLUTT: «Paradise Hotel»-profilene Mario Riera og Sofie Karlstad har gått hver til sitt. Nå forteller Mario hvorfor det ble slutt. Video: Rød Løper/Viafree Vis mer

- Vanskelig

De har alle reklamert for «Tancare». Bildene de bruker i annonsene er ikke spesielt leddkledde, men Fim mener det helhetlige inntrykket av et besøk på profilene deres kan skape kroppspress. I vedtaket mot Devik står det blant annet:

«Når influenseren har en slik kroppsfokusert profil, så er det ikke tilstrekkelig for å hindre kropps- og utseendepress at det konkrete bildet i kampanjen er med klær».

Til TV 2 sier hun at hun mener hun selv fronter «body positivity», og at hun reagerer på dommen. Særlig reagerer hun på at totalt fem influensere ble klaget på, men at bare tre ble dømt.

REKLAME: Slik så Kaja Seim Vorrens reklame for kapslene ut. Foto: Skjermdump
REKLAME: Slik så Kaja Seim Vorrens reklame for kapslene ut. Foto: Skjermdump Vis mer

- Jeg syns det er vanskelig å ta stilling til om jeg skaper kroppspress, men jeg håper at jeg klarer å fronte en sunn livsstil fylt av trening og sunne valg. Jeg syns at vi burde være veldig mye mer åpne om kropp, og forskjellige kropper, sier hun til kanalen.

Til kanalen sier Vorren at hun kan være enig i at hun viser fram mye hud på Instagram, men at hun i det aktuelle innlegget hadde på seg klær. Hun mener det må være lov å vise fram hud når man tross alt reklamerer for et produkt som hevder å gi en dypere brunfarge. Hun skal likevel være mer bevisst framover.

Lillebakken har ikke uttalt seg til kanalen, men har svart i et eget brev til Fim. Hun mener at hensikten ikke var å fremme kroppspress, noe hun beklager. Lab Pharma har ikke besvart TV 2s henvendelser.

Lillebakken og Devik har for øvrig slettet sine reklameinnlegg.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer