Sophie Elise Isachsen:

- Forstår at det er reaksjoner

NRK legger seg flate.

REKLAME: NRK legger seg flate etter Sophie Elise Isachsen tabbe i studio.
REKLAME: NRK legger seg flate etter Sophie Elise Isachsen tabbe i studio. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag delte Sophie Elise Isachsen (27) en annonse av en joggebukse på Instagram-story. Bildet i annonsen er fra NRKs studio, hvor podkasten «Sophie og Fetisha» spilles inn.

Influenseren frontet dermed produktet hun reklamerer for i NRKs studio.

Nå legger NRK seg flate.

Det melder Medier24.

Foto: Skjermpdump fra Instagram
Foto: Skjermpdump fra Instagram Vis mer

- Det hadde da ligget ute i to timer. Sophie Elise fikk umiddelbart beskjed om at bildet måtte fjernes, og gjorde det med en gang, skriver redaksjonssjef for underholdningsavdelingen i NRK, Rune Lind til Medier24.

DELER: Vi tok en prat med influenser Sophie Elise under feiringen av Petter Stordalen sitt nyåpnede hotell Sommerro. Vis mer

Lind forklarer videre at det er viktig at publikum kan skille mellom reklame og redaksjonelt innhold. Samtidig understreker han at NRK ikke er avsender av bildet.

- Våre studioer skal ikke brukes til annonsering av kommersielle produkter. Så jeg forstår at det er reaksjoner på akkurat dette ene bildet, sier han til nettstedet.

Da han får spørsmål om Isachsen har fått retningslinjer om hva hun kan legge ut på sosiale medier, svarer redaksjonssjefen dette:

- Dette har vi alle vært bevisste på. Reklame og redaksjonelle ting skal ikke blandes. Men her har nok Sophie Elise tenkt at det var ok siden det ikke var noe «NRK-stempel» på bildet. Men de rosa veggene og kulissene er lette å kjenne igjen som NRKs studio, så vi er enige om at det ble litt feil, dette.

Isachsen har selv ikke kommentert saken.

Klaget inn

Tidligere i høst ble det kjent at Isachsen og venninnen Fetisha Williams (28) skulle lage podkast for NRK.

Etter bare to episoder i september, kunne Kampanje opplyse at Isachsen og Williams allerede hadde sørget for at 69.000 ulike enheter hadde lastet ned eller strømmet podkasten.

Podkasten har siden oppstart også skapt mange reaksjoner. I november ble den behandlet i Kringkastingsrådet. Den gang kunne NRK opplyse at det hadde kommet 42 klager på podkasten.

«Jeg reagerer kraftig på at dere hyrer Sophie Elise som nytt flaggskip og trekkplaster», skrev en av klagerne den gang.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer