Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Fusket med innholdet på bloggen - kan likevel bli årets blogger

- Dette er tatt opp med juryen, forklarer jurymedlem Hans-Petter Nygård-Hansen.

KAN HA JUKSA: Caroline Berg Eriksen skal ha brutt Forbrukerombudets regler for markering av annonser på bloggen sin og i sosiale medier. Jurymedlem for Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen, forklarer at de skal ta det med til nærmere etteretning. Her er Berg Eriksen gjest på programmet «Senkveld» i fjor.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
KAN HA JUKSA: Caroline Berg Eriksen skal ha brutt Forbrukerombudets regler for markering av annonser på bloggen sin og i sosiale medier. Jurymedlem for Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen, forklarer at de skal ta det med til nærmere etteretning. Her er Berg Eriksen gjest på programmet «Senkveld» i fjor. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

(Dagbladet): I vinter har juryen for Vixen Blog Awards beslutta å vrake flere av de nominerte bloggerne. Det fordi bloggernes innlegg eller bilder manglet nødvendig annonsemarkering jamfør juryens egne krav og lovverk fra Forbrukerombudet.

- Regelverket er klart og tydelig, kommersielt innhold skal tydelig merkes, sa jurymedlem, Hans-Petter Nygård-Hansen, i kjølvannet av at bloggerne Ida Gran-Jansen og Vibeke Klemetsen ble diskvalifisert.

En av dem som fortsatt er med i konkurransen om å vinne den gjeve bloggprisen, som deles ut i dag, er Caroline Berg Eriksen.

Dagbladet har sett flere skjermdumper som viser til at bloggeren derimot ikke har fulgt regelverket. Etter at Dagbladet gjorde juryen oppmerksom på ettermerkinga, er hun blitt gransket på nytt av juryen.

Markert i etterkant Eksemplene Dagbladet har sett, som er skjermdumper tatt før og etter, viser at Berg Eriksen ikke har markert innleggene sine for annonser.

De konkrete innleggene er fra august til slutten av november i fjor. Innleggene var ikke markert, men har blitt det i ettertid.

Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier skriver at «merkingen skal gjøres samtidig som innlegget/bildet publiseres. Merker du ikke samtidig, risikerer du at mange ikke får med seg at det er snakk om reklame».

I eget kommentarfelt innrømmet Berg Eriksen ett av tilfellene, der hun 6. november fikk spørsmål om hvorfor hun ikke hadde annonsemerket innlegget.

FØR OG ETTER: Slik endret toppbloggeren merkingen av annonser. Foto: Skjermdump
FØR OG ETTER: Slik endret toppbloggeren merkingen av annonser. Foto: Skjermdump Vis mer

Berg Eriksen svarte at hun ikke trodde det var en annonse, men rettet det siden opp, ettersom en av veskene på bildene var fra hennes egen kolleksjon.

Tok opp til vurdering Dagbladet har i flere dager avventet svar fra Berg Eriksen. Hun har har ikke besvart Dagbladets henvendelser. United Influencers ønsker heller ikke å kommentere saken.

Når Dagbladet spør jurymedlem Nygård-Hansen om han er kjent med ettermerking av innleggene, sier han at de så ekstra nøye på Berg Eriksen før nominasjonene falt.

- Disse tilfellene hadde jeg ikke hørt om, men vi gikk ekstra godt gjennom bloggen hennes. Ikke fordi hun nødvendigvis markerer innleggene dårlig, men fordi hun har vært sterkt i søkelyset mange ganger. Vi har også fulgt samme prosedyre med de andre største bloggerne, sier han.

Han synes det er drastisk å fastslå om merkingen av annonser etter publisering kan resultere i en eventuell diskvalifikasjon.

Etter Dagbladets henvendelse har Hans Petter Nygård-Hansen tatt opp saken med juryen.

- Juryen har drøftet dette og drøfter det til siste minutt. Jeg tviler på at hun blir diskvalifisert for å innrette seg, det er jo egentlig positivt. Men det kan få konsekvenser, mener han.

Diskvalifisere over 60 prosent Han forklarer også at et av kriteriene juryen stilte, var at de skulle vektlegge bloggernes egeninnsats til å bedre seg. Han beskriver Berg Eriksens annonsemerking som et av tilfellene på dette.

Ifølge Nygård-Hansen er alle bloggene som nå er nominert sluppet gjennom et trangt nåløyet.

IKKE MARKERT: I visse tilfeller har ikke Berg Eriksen merket annonser i sosiale medier. Her med veske fra egen kolleksjon. Foto: Skjermdump
IKKE MARKERT: I visse tilfeller har ikke Berg Eriksen merket annonser i sosiale medier. Her med veske fra egen kolleksjon. Foto: Skjermdump Vis mer

- 60 til 70 prosent av de jeg gikk gjennom måtte jeg bare diskvalifisere, fordi merkeringen var manglende og bildene som ble brukt var uten kreditering, sier han.

Sistnevnte eksempel var det tidligere «Costume»-redaktør Vanessa Rudjord ble fjerna fra kåringa for. Det kanskje derimot ikke alle er klar over, er at annonser i sosiale medier også skal markeres.

Her mener Nygård-Hansen at de har vært sjenerøse.

- Merkingen skal være tydelig og komme først. Når enkelte legger ut sponsede bilder på Instagram og gjemmer emneknaggen «ad» i et hasjtaghelvete med 20 andre emneknagger blir det for dårlig, forklarer han.

- Ikke verdt å kåre Merkingen til Berg Eriksen har ifølge dokumentasjonen Dagbladet besitter også være mangelfull på Facebook og i sosiale medier.

Nygård-Hansen forklarer at mange bloggere gjør feil her. De har i år droppa to av de planlagte kåringene, rett og slett fordi brukerne ikke følger åndsverkloven.

- Vi har endt opp med at Vixen må droppe å kåre årets Snapchat og årets Instagram. Brukerne bryter regler i så stor grad at de ikke er verdt å kåre, uttaler han.

Han tar Berg Eriksen i forsvar for enkelte av anklagene Dagbladet presenterer for ham. Et av eksemplene han nevner er et av hennes tidligere samarbeid med en treningstøykjede.

- Samarbeidet er avslutta, så om hun nå bruker tøy fra den kjeden nå får hun massevis av kommentarer på at hun mangler merkinger. Videre utvikler det seg til å spre seg til diverse fora på nettet. Hun er under lupen hele tida, forklarer han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media