Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Prins Harry og hertuginne Meghan:

Går til sak mot storavis

Publiseringen av et brev skaper trøbbel.

GÅR TIL SAK: Meghan og Harry går til sak etter at Mail on Sunday publiserte et privat brev. Foto: NTB scanpix
GÅR TIL SAK: Meghan og Harry går til sak etter at Mail on Sunday publiserte et privat brev. Foto: NTB scanpix Vis mer

Prins Harry (34) og hertuginne Meghan (38) har bestemt seg for å saksøke britiske Mail on Sunday, som følge av en lang konflikt de har hatt med avisa. Det hele bunner i at avisa, som er søsteravisa til Daily Mail, publiserte et privat brev.

Det skriver Sky News. Brevet inneholdt privat informasjon som hertuginnen hadde sendt til sin far i fjor. Brevet skal ha inneholdt en bønn fra Meghan til sin far om å holde seg unna pressen, og et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet.

Allerede i februar varslet paret at de ønsket å gå til søksmål. I en sjelden uttalelse forteller prinsen nå om hvorfor de har valgt å gå til sak.

STOLT PAPPA: Hertuginne Meghan og prins Harry viste frem sønnen Archie på offisiell reise til Cape Town. Video: Instagram/@sussexroyal / Rød Løper Vis mer

Blitt et offer

- Min kone har uheldigvis blitt det siste offeret for en britisk tabloidpresse som kjører kampanjer mot individer - uten å tenke på konsekvensene. En kampanje som har eskalert det siste året, gjennom svangerskapet hennes og mens hun oppdrar vår nyfødte sønn, skriver han i uttalelsen, og fortsetter:

TILBAKE: Hertuginne Meghan viser seg for første gang for offentligheten etter at hun fødte Archie 6. mai. Her er hun med prins Harry i London i formiddag. Vis mer

- Denne nådeløse propagandaen har en menneskelig kost, spesielt når den bevisst er falsk og slem, og selv om vi har holdt fasaden oppe, som mange av dere kan relatere dere til, kan jeg ikke engang begynne med å diskutere hvor smertefullt det har vært.

Prinsen forklarer videre at de tror på en fri og uavhengig presse, og at de aldri har trengt «en ansvarlig presse» mer enn nå.

Likevel mener de at avisa denne gangen gikk for langt.

Avisa har flere ganger publisert saker om hertuginnens far. De har blant annet forfalsket paparazzi-bilder av ham, for å skape falske historier.

- Løgn etter løgn

Det er advokatfirmaet Schillings som har tatt saken. De saksøker avisa og eierselskapet Associated Newspapers på grunnlag av misbruk av privat informasjon, brudd på opphavsretten, fordi et brev anses som et litterært verk etter britisk lov, og brudd på personvernsloven.

Ifølge The Guardian har firmaet forsøkt å løse dette utenfor retten, men siden ikke det gikk, har de altså valgt å gå til sak.

I uttalelsen hevder prinsen at de ikke har klart å rette opp i misoppfatningene publiseringen av brevet medførte. Han kritiserer også dekningen av henne nylig.

- De har skapt løgn etter løgn på hennes bekostning, bare fordi hun ikke har vært synlig etter fødsel. Hun er den samme kvinnen som hun var for et år siden på bryllupsdagen vår, og hun er den samme kvinnen som du ser på turen vår i Afrika.

Mail on Sunday har foreløpig ikke kommentert søksmålet. Avisa har tidligere hevdet at publiseringen av det aktuelle brevet var godkjent med hertuginnens far.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media