Lorna Jane:

Gigantbot etter «covid-beskyttende klær»

Reklamerte for klær som skulle beskytte mot coronaviruset.

BØTELAGT: Lorna Jane Clarkson, kvinnen bak klesmerket Lorna Jane, befinner seg i hardt vær. Foto: Jim Smeal / BEI / REX
BØTELAGT: Lorna Jane Clarkson, kvinnen bak klesmerket Lorna Jane, befinner seg i hardt vær. Foto: Jim Smeal / BEI / REX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Gjennom den verdensomspennende pandemien har vi sett flere eksempler på folk som har forsøkte å utnytte smittespredningen for egen vinning.

Flere har også spredd ville konspirasjonsteorier. Blant andre realitystjerna Kourtney Kardashian (41) hevdet i fjor at man kunne få kreft av å bruke blå munnbind. Det fikk flere til å reagere.

Nå har også det australske klesmerket Lorna Jane møtt motgang, etter at de forsøkte å selge klær de hevdet beskyttet mot covid-19.

«Banebrytende teknologi»

Lorna Jane Clarkson, kvinnen bak klesmerket, opprettet merket for mer enn 30 år siden. Siden den gang har hun hatt stor suksess, og har i dag butikker i Australia, New Zealand, USA og Singapore.

Det var imidlertid flere som begynte å stusse da klesmerket begynte å reklamere for «en banebrytende teknologi» de kalte LJ Shield, som skulle «hindre smitte og spredning av bakterier og virus» i juli i fjor, midt i pandemien, ifølge BBC.

«Her for å beskytte deg. LJ Shield er en banebrytende tekonolig som gjør spredning av alle bakterier og virus (og la oss være ærlige, det alle tenker på er covid-19) umulig, ved å eliminere viruset ved kontakt med stoffet», het det i reklamekampanjen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.