Gikk amok med øks og styrtet flyet: Slik overlevde Trond og dattera

Passasjerene skulle bare fra Narvik til Bodø. Så ble de fanget i et mareritt som knapt kan beskrives.

ANGREP MED ØKS: I TV 2s nye dokumentarserie «Da Norge sto stille» belyses det vanvittige dramaet som skjedde under flykapringen av Kato Air i 2004. Episoden vises søndag kveld og er produsert av Norsk Fjernsyn. Video: TV 2 Vis mer

- Det er helt ufattelig å beskrive hvor redd det går an å bli.

29. september 2004 forsvinner et Kato Air-fly fra radaren like før landing i Bodø. Om bord sitter sju passasjerer, samt kaptein Stein Magne Lian og styrmann Kristian Andresen. Når flytårnet slår alarm, har ingen utenforstående kjennskap til skrekkscenarioet som utspiller seg cirka 5500 fot over bakken.

- Jeg tenkte at dette ikke ville gå. At vi kom til å dø, sier passasjer Trond Frantzen (51) - snart femten år seinere.

For det var ingen menneskelig svikt. Det var ikke mekanisk trøbbel eller dårlig vær som resulterte i at Kato Airs rute 605 fra Narvik gikk inn i et stup denne onsdagen.

PILOTENE: Det var kaptein Stein Magne Lian (avbildet) og styrmann Kristian Andresen som hadde ansvar for å fly passasjerene til Bodø lufthavn på formiddagen 29. september 2004. Foto: NTB Scanpix
PILOTENE: Det var kaptein Stein Magne Lian (avbildet) og styrmann Kristian Andresen som hadde ansvar for å fly passasjerene til Bodø lufthavn på formiddagen 29. september 2004. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Vi spoler litt tilbake: Det var en høstdag lik en hvilken som helst annen. Ved Framnes lufthavn i Narvik finner Trond Frantzen og dattera Marlene Føre Frantzen fram billettene sine og gjør seg klar for ombordstigning.

De passerer skranken og trasker ut av terminalbygget. Vel inne i flyet får kaptein Lian klarsignal fra tårnet. Kato Air takser ut på rullebanen, og klokka 10.10 vendes snuta i retning Bodø.

- GOD TUR: Dette er billetten til passasjer Marlene Føre Frantzen fra skrekkflyvningen 29. september 2004. Ruta gikk fra Narvik til Bodø. Foto: TV 2
- GOD TUR: Dette er billetten til passasjer Marlene Føre Frantzen fra skrekkflyvningen 29. september 2004. Ruta gikk fra Narvik til Bodø. Foto: TV 2 Vis mer

- Var syk

I TV 2s nye dokumentarserie «Da Norge sto stille», belyses den historiske hendelsen som sjokkerte en hel nasjon. Flere av de involverte forteller nå om sitt livs største mareritt - som har fått tilnavnet «den mirakuløse flyturen».

For det skulle ikke vært mulig. Ufallet besto etter alt å dømme av en eneste lang kjede med tilfeldigheter.

- Jeg var syk på den tida og hadde time på sykehuset. Det var derfor vi skulle til Bodø, sier Marlene Føre Frantzen (29) til Dagbladet.

I 2004 var Narvik-jenta 14 år, og gikk til behandling for barneleddgikt. Mor hadde fram til dette fulgt henne på samtlige av de jevnlige kontrollene. Akkurat denne onsdagen viste det seg at timeplanen hennes ikke gikk opp. Fordi Trond Frantzen hadde en rolig dag på jobb, ble det tatt en avgjørelse om at han skulle følge dattera til Bodø.

- At jeg skulle dra, ble bestemt dagen i forveien, sier han til Dagbladet.

Drar fram øksen

Etter en drøy halvtime i lufta, begynner flyet å nærme seg Bodø lufthavn. Pilotene setter motoren på tomgang og gjør klart til nedstigning. På dette tidspunktet har Marlene lagt merke til en mannlig passasjer, som sitter i et sete på skrått over hennes eget.

- Det er ikke så mye å se på i et lite fly. Jeg husker at jeg la merke til at han leste i ei bok. Jeg dro kjensel på den fra religionstimene på skolen, og tror i ettertid at det kan ha vært koranen.

Det var ingen tilløp til dramatikk - tvert imot. Noen passasjerer hadde døset av. Andre kikket ut vinduet.

Plutselig reiser mannen med boka seg resolutt opp. Han går noen få, men skjebnesvangre skritt fram. Så skyver han bort forhenget til cockpit, og drar ut ei øks fra bukselinningen.

- Voldsomt rykk

På småflyplassene i Norge 29. september 2004, var det ingen sikkerhetskontroll. Hvem som helst kunne ta med seg hva som helst. Grunnet størrelsen på flyet, fantes det heller ingen dør som sikret pilotene for potensielle angrep.

Det var slik den 34 år gamle asylsøkeren Brahim Bouteraa fikk fri tilgang, og dermed hugget løs mot kaptein og styrmann.

BEVIS: Flykapreren hadde med seg denne øksen om bord Kato Air, og brukte den for å slå ut kaptein og styrmann. Foto: NTB Scanpix
BEVIS: Flykapreren hadde med seg denne øksen om bord Kato Air, og brukte den for å slå ut kaptein og styrmann. Foto: NTB Scanpix Vis mer
ØKSEANGREP: Blodspor inne i cockpit etter angrepet på pilotene. Foto: Kriminalteknisk Bodø Politistasjon / NTB Scanpix
ØKSEANGREP: Blodspor inne i cockpit etter angrepet på pilotene. Foto: Kriminalteknisk Bodø Politistasjon / NTB Scanpix Vis mer

Etter knappe to år i Norge, hadde han fått avslag på asylsøknaden. I september 2004 skulle han allerede vært returnert til hjemlandet. Grunnet tvil om Bouteraas identitet, hadde det ikke vært mulig for norske myndigheter å sende ham til Algerie, ifølge TV 2.

Med skrekkslagne passasjer som vitner, forsøker Bouteraa å styrte flyet mot bakken. Målet var å drepe seg selv og alle de andre om bord.

- Jeg satt og halvduppet. Plutselig kjente jeg et voldsomt rykk i flyet og ser mannen slå ut kapteinen til venstre med ei øks. Så gikk han løs på styrmannen i setet ved siden av, sier Trond Frantzen.

Så oppstår full panikk.

- Jeg hørte et par raske sus, som jeg ikke vet hva var, og så kjente jeg et forferdelig smell i hodet. (...) Så hører jeg Kristian (styrmannen) rope: «Han dreper oss, han dreper oss», uttalte flykaptein Stein Magne Lian senere om den høydramatiske situasjonen.

Hjerteskjærende øyeblikk

En annen av passasjerene, daværende fylkesråd for samferdsel Odd Eriksen, skjønte raskt alvoret og var den første til å løsne setebeltet. Han stormet fram til cockpit, men lykkes ikke å overmanne flykapreren aleine. Det måtte flere krefter til.

Idet flyet stuper mot bakken, tar far og datter hverandres hånd. Trond tenker at han vil forsøke å hjelpe sin medpassasjer som slåss med kapreren. Marlene Føre Frantzen minnes at hun opplevde situasjonen slik at pappa trengte en bekreftelse fra henne. En slags aksept for å slippe taket før de sammen styrtet i døden.

DRAMATISK: Trond Frantzen og
dattera Marlene Føre Frantzen etter den
dramatiske kapringen i 2004. Marlene var
på vei til behandling for barneleddgikt da
flyturen ble et mareritt. Foto: Tor Guttormsen
DRAMATISK: Trond Frantzen og dattera Marlene Føre Frantzen etter den dramatiske kapringen i 2004. Marlene var på vei til behandling for barneleddgikt da flyturen ble et mareritt. Foto: Tor Guttormsen Vis mer

- Så roper hun av full hals: «Pappa, ta ham!». Jeg var ganske sikker på at det ikke ville gå, men tenkte at jeg ville påføre ham den største mulig smerte, om det så var det siste jeg gjorde.

Derfra raser sekundene om bord i flyet. Menn som slåss over en blodig øks. Kaos, skrik og dødsangst.

- Jeg husker passasjerer som hyler. Et støynivå som var helt ekstremt. Akkurat som overrusing av en motor. Jeg vil sammenlikne det med bombeflylyder, minnes Trond Frantzen.

- Brutal

Når den daværende 37-åringen får festet grepet rundt Bouteraas' hals, ligger flykapreren urokkelig over stikken. Pilotene er ikke ved bevissthet og maskinen raser mot bakken.

- Jeg skjønte at jeg måtte være brutal. Og jeg kjente at han hadde vondt. Jeg slapp aldri grepet.

Marlene følger det uvirkelige dramaet fra setet sitt. Sjokket, kombinert med ekstreme G-krefter gjorde henne handlingslammet.

«Det kommer til en punkt hvor man bare kniper igjen øynene og venter på smellet. Vil det gjøre vondt, eller vil det gå fort?» Marlene Føre Frantzen, passasjer

- Jeg var i panikk. Det var så mange tanker som gikk gjennom hodet. Jeg kikket ut vinduet, og så et jorde som kom nærmere og nærmere. Det kommer til en punkt hvor man bare kniper igjen øynene og venter på smellet. Vil det gjøre vondt, eller vil det gå fort?

- Ble livløs

Få tideler unna katastrofe får Trond Frantzen det han beskriver som «uante krefter». Han river kapreren ut av cockpit. Begge ramler bakover. I samme øyeblikk våkner styrmannen. Han tar spenntak og drar flyet opp.

Ifølge omtalen i Aftenposten var flyet cirka 30 meter over et boligfelt i Bodø da pilotene igjen fikk kontroll over maskinen.

På dette tidspunktet holder Trond Frantzen fortsatt et strupetak på mannen. Odd Eriksen satte seg oppå og låste flykaprerens håndledd og bein.

- Jeg klemte alt jeg hadde. Det var ingen rasjonelle tanker. Jeg kjente at han ble livløs, og mørkeblå i ansiktet. Da løsnet jeg taket. Jeg vet ikke hvorfor. Hvis han begynte å røre på seg, klemte jeg til igjen.

Så treffer hjulene rullebanen. Dette takket være et kritisk og avgjørende samarbeid mellom de to passasjeren og pilotene.

BLODSPOR: Cockpiten og fremparten av Kato Air-flyet bar tydelig preg av dramaet som utspant seg om bord mens flyet befant seg mellom Narvik og Bodø.
Foto: Kriminalteknisk Bodø Politistasjon / NTB Scanpix
BLODSPOR: Cockpiten og fremparten av Kato Air-flyet bar tydelig preg av dramaet som utspant seg om bord mens flyet befant seg mellom Narvik og Bodø. Foto: Kriminalteknisk Bodø Politistasjon / NTB Scanpix Vis mer

- Det er flaks og en kjede av tilfeldigheter. Hadde ikke Odd Eriksen gått fram da han gjorde ... Hadde min datter skreket tre sekund seinere ... Hadde en av pilotene våknet bare litt etter at de gjorde... da ville utfallet kanskje vært fatalt.

- Jeg har tenkt mye på akkurat det, supplerer Marlene.

- Jeg tror det var helt avgjørende at det var pappa som var med. Mamma er sterk hun også, men det krevde mye styrke å få revet kapreren ut av cockpit, fortsetter hun.

BEREDT: Da flyet landet trygt i Bodø, ble passasjerene tatt hånd om av helsepersonell. Her blir en av de skadde pilotene båret inn i en sykebil.
BEREDT: Da flyet landet trygt i Bodø, ble passasjerene tatt hånd om av helsepersonell. Her blir en av de skadde pilotene båret inn i en sykebil. Vis mer

- Vil aldri tilgi

I 2005 ble Brahim Bouteraa dømt til 15 års fengsel av Hålogaland lagmannsrett. I et intervju med Helgelendingen samme år, hevdet Bouteraa at han ikke var strafferettslig tilregnelig i gjerningsøyeblikket.

BLE DØMT: Flykapreren Brahim Bouteraa sonet straffen sin i Bergen fengsel og ble løslatt i 2014. Foto: Thor-Wiggo Skille
BLE DØMT: Flykapreren Brahim Bouteraa sonet straffen sin i Bergen fengsel og ble løslatt i 2014. Foto: Thor-Wiggo Skille Vis mer

- Jeg husker ikke noen av passasjerene fra flyturen. I dag takker jeg Gud for at den mannen kom og holdt meg fast. Det var Gud som sendte meg denne mannen, uttalte han til avisa.

Etter å ha sonet to tredeler av dommen sin i Bergen fengsel, ble Brahim Bouteraa sendt ut av Norge i 2014, ifølge NRK.

- Jeg vil aldri tilgi ham for det som skjedde, sier Trond Frantzen til Dagbladet.

- Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke har noe til overs for ham. Det er ingenting som forsvarer det han har gjort, legger Marlene til.

NYE RUTINER: Etter dramaet
på Kato-Airs rute 605 ble det
innført nye sikkerhetsrutiner i
norsk luftfart. Foto: Robert S. Eik / Dagbladet
NYE RUTINER: Etter dramaet på Kato-Airs rute 605 ble det innført nye sikkerhetsrutiner i norsk luftfart. Foto: Robert S. Eik / Dagbladet Vis mer

Fløy hjem

Far og datter kom seg omsider til legetimen. Enda mer oppsiktsvekkende er det kanskje at de forlot Bodø samme dag - på et fly.

- Hvis man er litt kald, så kan man tenke: Hva er oddsen for at det samme skjer to ganger på en dag? Samtidig finnes et gammel uttrykk som sier at hvis man faller av hesten, må man komme seg raskt opp på den igjen. Jeg har flydd mye i ettertid. Hvis det oppstår turbulens, tenker jeg bare at det er ingenting i forhold til den turbulensen jeg har opplevd, sier Trond og legger til:

- Hendelsen har helt klart forandret meg som person. Jeg er veldig takknemlig for alt jeg har og alt jeg får oppleve.

TAKKNEMLIGE: Den vonde opplevelsen har fått far og datter til å sette
enda mer pris på livet. Foto: Privat
TAKKNEMLIGE: Den vonde opplevelsen har fått far og datter til å sette enda mer pris på livet. Foto: Privat Vis mer

Innførte strakstiltak

Det synet deler dattera. Samtlige om bord Kato Air kom fra hendelsen i live.

- Du blir veldig klar på at ting kan snu veldig fort. Man får en stor takknemlighet for livet. Du vet aldri hva morgendagen bringer.

Det som fant sted denne septemberformiddagen, førte til at Luftfartstilsynet innførte strakstiltak på alle de 25 kortbaneplassene i Norge. Ifølge Store norske leksikon førte hendelsen til at man også i Norge innførte at døra mellom cockpit og kabin ble låst, og at alle passasjerer og bagasje ble sjekket.

Tiltakene ble gjort permanente fra 1. januar 2005.

Dagbladet har vært i kontakt med Brahim Bouteraa, som er gjort kjent med innholdet i denne artikkelen.