TRUKKET FRA BUTIKKENE: Motehuset Gucci har sett seg nødt til å trekke denne genseren fra markedet etter anklager om at den er rasistisk. Her ser man genseren på butikkens nettside. Foto: NTB Scanpix
TRUKKET FRA BUTIKKENE: Motehuset Gucci har sett seg nødt til å trekke denne genseren fra markedet etter anklager om at den er rasistisk. Her ser man genseren på butikkens nettside. Foto: NTB ScanpixVis mer

Gucci trekker genser etter rasisme-anklager

Klagestorm fikk motehuset til å be om unnskyldning.

En høyhalset, svart ullgenser har blitt trukket fra samtlige av Guccis butikker og nettbutikk.

Årsaken er at motehuset har mottatt klager på at den minner om såkalt «blackface»-sminke, en type teatersminke som blir brukt på lyshudede mennesker for å framstå som fargede.

I et innlegg på Twitter beklager Gucci overfor alle som har blitt støtt av genseren.

- Rasistisk

Det er kommentarer i sosiale medier som skal være bakgrunnen for at Gucci besluttet å trekke plagget. Genseren dekket nemlig ansiktet til over nesa og åpningen rundt munnen var i rød farge. Den kunne derfor minne om store lepper.

På sosiale medier hevdet flere at genseren var lite sensitiv og regelrett rasistisk, spesielt gitt at flere amerikanske politikere har vært i hardt vær som følge av gamle bilder hvor de har på seg en «Black face»-utkledning. Blant disse er demokratene Mark Herring og Ralph Northam.

I sin uttalelse beklager blant annet Gucci at de kan ha fornærmet noen som følge av plagget.

Flere tilfeller

Ifølge nyhetsbyrået AP måtte også Prada i desember trekke produkter som hadde motiv av en sort person med overdrevet store lepper, og for et drøyt år siden måtte også H & M trekke en genser etter rasisme-anklager.

Den gang var det en liten mørkhudet gutt med en grønn genser trykket «coolest monkey in the jungle» på brystet, som fikk brukere på sosiale medier til å rase mot den svenske kleskjeden.

- Vi er forferdelig lei oss over dette bildet, og ber om unnskyldning. Vi har gjort en feil, og har derfor fjernet bildet fra samtlige av våre kanaler, samt besluttet å trekke genseren fra samtlige av våre markeder, skrev kommunikasjonssjef i H&M Norge, Joanna Morell, i en mail til Dagbladet den gang.