FÅR EN DATTER: Blogger Caroline Berg Eriksen og ektemannen Lars-Kristian Eriksen blir foreldre til datter nummer to om rundt tre uker. Dette bildet er tatt under innspillingen av TV2s «Senkveld» i fjor.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
FÅR EN DATTER: Blogger Caroline Berg Eriksen og ektemannen Lars-Kristian Eriksen blir foreldre til datter nummer to om rundt tre uker. Dette bildet er tatt under innspillingen av TV2s «Senkveld» i fjor. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB ScanpixVis mer

- Hadde min siste treningsøkt bare timer før fødselen

Blogger Caroline Berg Eriksen nekter å droppe treningen selv om hun er høygravid.

Om få uker blir blogger Caroline Berg Eriksen (29) mamma til ei liten jente.

Til tross for at hun er kommet mot slutten av svangerskapet har ikke den treningsglade sarpsborgjenta lagt sin sporty treninghverdag på hylla.

I et innlegg på bloggen forteller Eriksen at hun fortsatt jogger - i motsetning til ved forrige svangerskap da hun måtte slutte med jogging i uke 38 på grunn av kynnere.

- Lytt til kroppens signaler

Men 29-åringen fant andre måter å trene på, og hadde sin siste økt kort tid før lille Nelia kom til verden i november 2013.

«I mitt forrige svangerskap kastet jeg inn løpehåndkleet da jeg var 37 uker og 1 dag på vei, men det gjør jeg ikke denne gangen! Jeg holder fortsatt koken, og føler virkelig ikke at jeg kommer til å måtte stoppe joggingen med det første. Til tross for at jeg la løpingen på hylla i uke 38 forrige gang, fortsatte jo med trening som styrke og ellipse, og jeg hadde min siste treningsøkt bare noen timer før fødselen satte i gang. Jeg var bare så glad for at jeg ikke hadde noen bekkenplager eller noe annet som satte en stopper for at jeg kunne bevege meg, og akkurat slik føler jeg det denne gangen også».

Til KK.no har trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt at det ikke noe problem å trene regelmessig når man er gravid, så fremt man er frisk og rask. Man kan faktisk trene helt som vanlig med noen forbehold:

1) Øvelser som gir høyt «buktrykk» bør unngås. For eksempel: knebøy, benpress og lignende.

2) Dette er ikke tiden for å kjøre «terskeløkter» og øke prestasjonen, så ikke press deg selv veldig hardt. Målet må være å holde formen din ved like.

3) Lytt til kroppens signaler: er du sliten, har hodepine eller kjenner noe i magen under trening, avbryt og ta det rolig.

- Lettere svangerskap

Også Lommelegen.no-ekspert og gynekolog Peer Høvik mener at trening under svangerskapet er bra for både mor og barn:

- Jeg mener at det hersker mange myter omkring trening under svangerskap. Det er ingen tvil om at en gravid kvinne som er i god fysisk form vil ha et lettere og bedre svangerskap, samt en mindre belastende fødsel. Når det gjelder mengden av trening, og det gjelder også mage- og ryggøvelser, kan dette gjøres fritt så lenge det ikke føles ubehagelig og for slitsomt. Det er jo nettopp styrken av disse muskelgruppene du vil ha størst nytte av, spesielt under fødselen, har han sagt til KK.no.

Og for Caroline Berg Eriksen, som er gift med Odd-spiller Lars-Kristian Eriksen (33), er det ingen tvil om at trening både er godt for kropp og sinn:

«Når bitte lille melder sin ankomst så blir sikkert treningspausen ganske lang uansett, så jeg nyter disse timene for meg selv så godt jeg kan for tiden. Trening gir meg så mye, men det vet dere jo», avslutter hun innlegget datert 12. august med.

Caroline Berg Eriksen er gift med Odd-spiller Lars-Kristian Eriksen (33).

Dagbladet har forsøkt å nå Caroline Berg Eriksen uten hell. Denne saken ble først publisert hos Seher.no.

SKYPET TIL «GOOD MORNING AMERICA»: I går dukket den norske toppbloggeren Caroline Berg Eriksen opp i «Good Morning America» for å fortelle om alt oppstyret etter at hun la ut et undertøysbilde av seg selv fire dager etter fødselen. Video: ABC Vis mer