Live-published photos and videos via Shootitlive

H&M x Kenzo:

H&M samarbeider med fransk motehus: - Tiger på syretripp i neondans

Her er moteekspertenes dom over det omdiskuterte samarbeidet. 

(Dagbladet): Hver høst samarbeider den verdensomspennende butikkjeden Hennes & Mauritz med noen av verdens mest anerkjente motehus. Dette for å gjøre luksus, kvalitet og design tilgjengelig for folket.

I fjor høst var det det franske luksusmerket Balmain som fikk handlere til å gå mann av huse, mye på grunn av kampanjestrategien motehuset valgte å benytte seg av. Her ble populære modeller som Gigi Hadid og Kendall Jenner brukt i markedsføringen.

Denne gangen er det det franske motehuset Kenzo som står for tur. Eksperter Dagbladet har snakket med har imidlertid ikke like stor tro på denne kolleksjonen som på de foregående.

Det var tidligere i oktober at bilder av kolleksjonen ble sluppet. Plaggene preges av tigerstriper, neonfarger og blomstermønstre. Onsdag denne uka ble kolleksjonen vist fram på modeller i New York, og det gjøres nå klart for lansering den 8. november.

Moteekspert Marianne Jemtegård sier til Dagbladet at kolleksjonen står i stil med hva Kenzo har vist av klær tidligere.

- Tiger på syre

For å markedsføre kolleksjonen har motehuset blant annet brukt norske Anna of the North, David Bowies enke Iman og «Snømannen»-aktuelle Chloë Sevigny.

- Dette er en super kolleksjon, og man får virkelig et innblikk i moteuniverset til Kenzo. Det er lekent og kunst du kan ha på deg, forklarer hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener derimot at mange av plaggene kanskje gjør seg bedre til våren, blant annet de korte kjolene og toppene med bare skuldre.

- Jeg synes plaggene med blomsterprint er fine. Ellers kan det nok bli litt for mye tigerprint til at mannen i gata kaster seg på. Jeg kan beskrive det som en tiger på syretripp i en dans av neon, mener Jemtegård.

Kenzo ble startet av Kenzo Takada i 1970 i Paris. Takada flyttet som ungdom fra familien i Japan, og ble på kort tid en populær designer i den franske hovedstaden. Hans sterke fargebruk og jungelinspirasjon er fortsatt svært tilstedeværende i H&M-kolleksjonen, selv om motehuset nå har andre sjefdesignere.

JUNGELFEBER: Slik ser noen av plaggene fra den kommende kolleksjonen ut. Sjekk ut bildeserien øverst i artikkelen for flere antrekk. Foto: NTB scanpix 
JUNGELFEBER: Slik ser noen av plaggene fra den kommende kolleksjonen ut. Sjekk ut bildeserien øverst i artikkelen for flere antrekk. Foto: NTB scanpix  Vis mer

Merket ble kanskje best kjent for nordmenn i 2012, da blant andre Tone Damli brukte den populære tigergenseren fra motehuset.

- Det er en genser i kolleksjonen som ligner på denne genseren, men det er ikke så lenge siden den var populær. Den føles litt oppbrukt og kjedelig. Samtidig er det selvfølgelig kolleksjonens mest kommersielle plagg. Personlig ville jeg styrt langt unna, sier Jemtegård.

- Hvordan tror du dette vil selge?

- Det blir neppe noe blodbad rundt kassene, som vi nærmest så med Balmain i fjor. Kenzo lager ikke klær til massene. Jeg tror i hvert fall ikke at det blir spesielt kaotisk i herreavdelingen, sier hun og fortsetter:

- Klærne er laget for dem som liker å være kunstneriske jungelprinsesser. Klærne appelerer kanskje ikke til alle, men det treffer målgruppen på en prikk, sier hun.

Var skeptisk

Vixen-redaktør og moteekspert Ida Elise Eide Einarsdottir forteller til Dagbladet at hun rynket på nesa da hun fikk vite at H&M skulle samarbeide med Kenzo.

Da hun fikk se de første plaggene, ble følelsen imidlertid omgjort til glede.

- Når jeg ser det nå må jeg spise ordene mine. Det er en veldig kul kolleksjon. De har dukket ned i arkivene og laget en ganske dristig kolleksjon. Jeg var redd for at de bare skulle fokusere på tigergenseren, forteller Einarsdottir.

Hun bruker ord som «fargerikt» og «lekent» for å beskrive kolleksjonen.

Spesielt trekker hun fram kjolene og bomberjakkene som fine, og tror klærne kan skape store køer utenfor butikkene rundt lanseringsdatoen.

- Det er kanskje ikke veldig typisk norsk, men vi trenger litt farger. Kolleksjonen treffer både trendbildet og tidsånden nå, og jeg håper folk tør. «Hypen» rundt kolleksjonen er stor, og jeg tror noen plagg vil fly ut av hyllene, forklarer hun.

- Kenzo er ikke like aktuelt som Balmain var i fjor, men jeg er sikker på at H&Ms designsamarbeid vil selge uansett. Det blir alltid hauset opp, og de er ekstremt flinke på markedsføring, mener moteeksperten.

Kjendisene først ute

H&Ms første eksklusive designsamarbeid var i 2004, med tyske Karl Lagerfeld (83). Han blir ansett som å være en av verdens mest innflytelsesrike motedesignere.

I senere tid har kleskjeden gjort suksess med kolleksjoner fra blant andre motehusene Lanvin, Versace, Alexander Wang og Balmain.

Sistnevnte ble lansert i november i fjor, og flere uker før plaggene var å se i butikkene, ble de observert på kroppene, bloggene og Instagram-kontoene til kjendiser verden over.

#HMBALMAINATION

Et bilde publisert av ASTRID S (@astridsofficial)

Her til lands var blant andre Linnéa Myhre, Astrid Smeplass og Dorthe Skappel først å se ikledd plagg og tilbehør fra kolleksjonen.

PR-sjef Vibeke Holann i H&M Norge fortalte at plaggene ble lånt ut til presse, bloggere, stilikoner og kjendiser i forkant av lanseringen, men påpekte at personene ikke fikk betalt for å kle seg i Balmain x H&M.

Gevinst for begge parter

Høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, uttalte overfor Dagbladet at slike samarbeid kan bidra til økonomiske gevinster for begge parter.

Hun sa at en driver for å stille opp gratis kan være at en kjendis ser potensial for å bygge eller forsterke sin egen merkevare ved å fronte klær for H&M.

Samtidig kan kleskjeden styrke sin merkevare gjennom bruk av for eksempel en blogg i merkevarebyggingen av både kleskjede og kolleksjon.

- Å få kjendiser som har store nettverk i sosiale medier til å ta bilder av seg selv med klær for en leverandør av mote er jo en form for gratisreklame, kan du si. Så annonsørene, i dette tilfellet motebransjen, vil jo få drahjelp når det gjelder å få oppmerksomhet rundt nye klær, sa Staude.