Sara Emilie Tandberg:

- Helt kaos

«Bloggerne»-profilens ferietur tok en uventet vending.

FLYSTREIK: Sara Emilie Tandberg og Therese Lien måtte endre reiseruta grunnet den pågående flystreiken. Foto: Privat Vis mer
Publisert
✈️

SAS-STREIKEN:

Fakta og rettigheter

Tidligere denne måneden ble det kjent at flertalls flyteknikere er tatt ut i streik. Årsaken er flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, et lønnskrav NHO Luftfart mener er urealistisk høyt. I skrivende stund har partene ikke kommet til en enighet.

Blant de mange rammede er influenser Sara Emilie Tandberg (29), som etter planen skulle reise til Italia lørdag denne helga.

29-åringen forteller nå overfor Dagbladet at en tre timers lang flytur plutselig ble et 24 timer langt reisemareritt.

- Kaos

Da Tandberg sammen med reisefølget, bestående av ei venninne og tre småbarn, dukket opp ved avgangsgata, fikk de beskjed om at de snart kunne gå om bord på flyet.

SLUTT: Influenser Sara Emilie Tandberg og samboeren Robin flytter fra hverandre etter nesten ti år som kjærester. Video: Steffen Pettersen/ TV 2 Vis mer

- Så da stiller alle seg i kø ved skranken og venter på flyet som står der. Og idet vi skal gå på så får vi beskjed om at flyet er forsinket, og da satt alle seg ned igjen. Noen minutter seinere så står det bare «kansellert», forteller Tandberg.

Ifølge influenseren var det en teknisk feil på flyet, noe som medførte at de reisende måtte omdirigeres.

- Det var på lørdag morgen, så da var det helt kaos og alle fikk beskjed om å hente koffertene og kontakte kundeservicen til Norwegian for alternativer, fortsetter hun.

TVILER: Christian Aune er i tvil om han og familien kommer seg til Gran Canaria på sommerferie på grunn av flystreiken. Reporter: Øystein Andersen. Video: Ivan Larsson Vis mer

Punget ut for taxi

Her skulle det vise seg at det neste direktefly til Venezia gikk to dager seinere - på mandag.

- Men vi tenkte at det fantes en risiko for at det flyet også kom til å bli kansellert. Og vi hadde jo tre unger med oss som hadde vært våkne siden klokka fire på natta, og vi var veldig innstilt på å reise.

RISIKO: Influenseren valgte å finne ei annen reiserute etter at direkteflyet ble kansellert. Foto: Privat Vis mer

Til slutt endte de med å ta ei rute som gikk via Stockholm til Pisa, på den andre siden av Italia. Derfra var de nødt til å slenge seg inn i en taxi som skulle kjøre dem fire timer til riktig destinasjon.

- Det var ganske mange nordmenn som tok den ruta vi tok, og når vi kom fram til feil flyplass, så var vi fire timer unna der vi egentlig skulle lande. Det var så mange som sto der og bare: «Hva gjør vi nå?». Vi betalte 8000 kroner for en taxi fra flyplassen til dit vi skulle. De fleste andre valgte å sove én natt på hotell og så ta toget dagen etter, men det hadde kostet det samme uansett, sier 29-åringen, og legger til at de på det tidspunktet bare ønsket å komme fram til riktig sted.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

- Vi var framme her klokka fire på natta. 24 timer seinere. I stedet for et fly som skulle ta to timer og 40 minutter.

- Alle sier avbestill

Tandberg understreker at oppholdet er det som blir kostbart ved eventuelle kanselleringer, men den største stressfaktoren er likevel hvordan de skal returnere hjem til Norge.

- Vi er stresset for eventuelt ikke å komme oss hjem, men jeg håper at teknikerstreiken er over til den tid, forteller Tandberg.

I begynnelsen av juli skal influenseren også reise til Spania, noe som hun har blitt sterkt frarådet å gjøre.

- Alle sier «avbestill» og «ta turen seinere», men for meg er det nå eller aldri - for min kalender er så full. Jeg har sett på muligheter for å reise med noen andre, men man må liksom bare følge med fra dag til dag.

RUMPE: Sara Emilie Tandberg er ny i «Bloggerne» så vi har tatt en prat med henne om blant annet hvilket innlegg som har skapt mest reaksjoner. Video: Steffen Pettersen Vis mer

Tandberg er likevel takknemlig for at de til slutt endte opp på riktig sted, og ser tilbake på opplevelsen som en god lærepenge.

- Det er ikke noe heldig, men jeg tenker at for vår del så gikk det egentlig helt greit. Ungene tok det som et eventyr, og selvfølgelig var det ikke sånn vi så det for oss, men vi fikk lære at ting ikke alltid går etter planen og at man får gjøre det beste ut av det.

- Vi kommer bare til å se tilbake på det og le, legger hun til lattermildt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger