HAR SATT SINNENE I KOK: Det er dette bildet på H&Ms nettside i Storbritania som har gjort at H&M har blitt anklaget for rasisme. Foto: Faksimile H&M
HAR SATT SINNENE I KOK: Det er dette bildet på H&Ms nettside i Storbritania som har gjort at H&M har blitt anklaget for rasisme. Foto: Faksimile H&MVis mer

Hennes & Mauritz:

Hennes & Mauritz beklager etter anklager om rasisme

Et bilde av en mørkhudet gutt med trykket «kuleste apen i jungelen» har satt sinnene i kok i Storbritannia.

(Dagbladet): En liten mørkhudet gutt med en grønn genser trykket «coolest monkey in the jungle» på brystet, har fått brukere på sosiale medier til å rase mot den svenske kleskjeden Hennes og Mauritz.

På sosiale medier har kommentarer som «uansvarlig», «rasistisk», og «støtende» florert om det svenske klesselskapets valg av reklame. Det skriver flere internasjonale medier, deriblant CNN.

Det var på H&Ms britiske nettside at reklamen for genseren lå ute.

Den er nå blitt fjernet av klesgiganten, men det er uvisst hvor lenge bildet lå ute.

- Vi er forferdelig lei oss over dette bildet, og ber om unnskyldning. Vi har gjort en feil, og har derfor fjernet bildet fra samtlige av våre kanaler, samt besluttet å trekke genseren fra samtlige av våre markeder, skriver kommunikasjonssjef i H&M Norge, Joanna Morell, i en mail til Dagbladet.

Sammenliknet med lyshudet gutt

En bruker på sosiale medier har videre sammenliknet bildet av den mørke gutten med et bilde av lyshudet gutt.

På den lyse guttens genser står det nemlig trykket «Mangrove jungle official survival expert».

Mens mange raser, er det også enkelte brukere som mener det dreier seg om en uskyldig feil, og mener feilgrepet viser internasjonale selskapers behov for økt kompetanse i kulturell sensitivitet.

Har blitt kritisert før

Det er for øvrig ikke første gang H&M får kritikk for sine valg av trykk på hettegensere.

I november måtte H&M trekke en genser fra markedet etter protester fra dyrevernere. Bakgrunnen for protestene den gang var også genserens trykk.

På den oransje hettegenseren sto det nemlig trykket «Dogfight in random alley» i stor skrift på brystet, noe som kan oversettes til «hundekamp i en bakgate» på norsk. Kritikerne mente genseren glorifiserte dyreplageri.