Her er skipsrederen, rikingene og redaktørene som har fått elsykkel-støtte

- Galskap, sier redaktør som selv har fått støtte.

(Dagbladet): Oslos nye byråd har gitt opptil fem tusen kroner til 1019 personer for å kjøpe rådyre elsykler.

Dagbladet har fått innsyn i hvem som har fått støtten. Flere av dem tilhører samfunnets absolutte topp. Blant personene finner vi mangemillionærer, skipsreder, direktører, og profilerte redaktører.

- Klart dette ga meg et spark i rumpa for å skaffe meg elsykkel, sier skipsreder Morits Skaugen (60).

Skaugen er én av dem som har mottatt tilbud om elsykkel-støtte på 5000 kroner. Skaugen er et kjent navn i norsk næringsliv. Han er gift med Grace Reksten Skaugen, som også har fått elsykkel-støtte.

- Det er jo ikke dagligdags at man får et tilbud fra kommunen å bruke penger på noe som er fornuftig, sier Skaugen til Dagbladet.

- Jeg har råd - Jeg er en sterk tilhenger av elbil, og en enda sterkere tilhenger av elsykkel, sier Skaugen. Han mener å bruke penger på elbiler og elsykler «usedvanlig fornuftig».

- Men er det ikke feil at det er rike folk som får støtte til å kjøpe disse syklene? Du har vel råd til å kjøpe sykkelen selv?

- Det er vel lite relevant kritikk og en helt annen debatt. Det er vel egentlig ikke noe forskjell på å få offentlig støtte til å kjøpe elbil og elsykkel. Skal man la være å støtte kjøp av elbil fordi man i Norge har råd til en dieselbil?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvor stor er formuen din?

- Jeg har fortsatt råd til sykkel, sier Skaugen.

Redaktører Også millionæren Richard T. Andvord (65) har fått elsykkel-støtte. I 2012 hadde han en formue på 93 millioner kroner.

- Ja. Det stemmer at jeg har fått støtte. Vil ikke kommentere det ytterligere, sier Adnvord til Dagbladet.

- GALSKAP: - Jeg gjorde det som et stunt. For å demonstrere hvor tåpelig denne ordningen er, sier redaktør Gunnar Stavrum til Dagbladet. Foto: DAGBLADET
- GALSKAP: - Jeg gjorde det som et stunt. For å demonstrere hvor tåpelig denne ordningen er, sier redaktør Gunnar Stavrum til Dagbladet. Foto: DAGBLADET Vis mer

Også en rekke profilerte medietopper har fått elsykkel-støtte. Blant dem Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum.

- Jeg gjorde det som et stunt. For å demonstrere hvor tåpelig denne ordningen er, sier redaktør Gunnar Stavrum til Dagbladet.

- Er du enig i kritikken mot ordningen?

- Ja. Jeg er helt enig, sier Stavrum.

- Kommer du til å bruke støtten?

- Det vet jeg ikke. Dette er mer som en markering og en demonstrasjon. Jeg har sett at jeg kommer til å få cirka like mye i eiendomsskatt som el-sykkelstøtte. Det viser galskapen i dette, sier Stavrum.

Dagbladet-profil får støtte Den profilerte Dagbladet-medarbeideren Martine Aurdal er én av dem som har fått inntil fem tusen kroner til å kjøpe elsykkel.

- Ja, nå skal jeg kjøpe meg elsykkel. Jeg håper jeg skal bruke den fram og tilbake til jobb, sier Aurdal til Dagbladet. Hun sier elsykkelen vil bli et reelt alternativ til å kjøre bil.

- Forstår du at folk reagerer på at støtten har gått til folk som har mye penger?

- Jeg forstår at folk reagerer på det, samtidig så har elbilfordelene vært en ubetinget suksess. Norge har blitt det landet i verden hvor flest bruker elbil. I den grad denne støtten får folk fra bil over til elsykkel så er det positivt. Men hvis man ser på dette som et alternativ til vanlig sykkel, forstår jeg at folk reagerer, sier Aurdal.

Også redaktøren for ABC Nyheter, Tor Strand, har fått støtte.

OGSÅ FÅTT STØTTE: Den profilerte Dagbladet-medarbeideren Martine Aurdal er én av dem som har fått inntil fem tusen kroner til å kjøpe elsykkel. Foto: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
OGSÅ FÅTT STØTTE: Den profilerte Dagbladet-medarbeideren Martine Aurdal er én av dem som har fått inntil fem tusen kroner til å kjøpe elsykkel. Foto: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET Vis mer

- Jeg hadde lyst til å teste ut ordningen, sier Strand til Dagbladet. Han har ennå ikke kjøpt noen sykkel.

- Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal bruke støtten, sier Strand.

- Forstår du kritikken?

- Det er jo et underlig tiltak. Det finnes argumenter både for og imot. For å vanliggjøre elsykler kan det jo ha effekt på sikt. Det blir flere elsykler i omløp, sier Strand.

- Hva er poenget? Flere samfunnstopper har også fått støtte. Blant dem tidligere ordfører Fabian Stang (60).

En annen samfunnstopp vi finner i oversikten er den profilerte juristen Knut Brofoss (67), som sammen med sin kone har fått støtte til å kjøpe elsykler. Brofoss er tidligere direktør for Statens institutt for rusmiddelforskning. I dag er han leder for Trygderetten.

- Vi hadde tenkt å kjøpe elsykler uansett, sier Brofoss.

- Er du enig med dem som kritiserer ordningen for å gå til de som allerede har penger?

- Ja, jeg forstår kritikken mot den ordningen veldig godt. Pengene går til folk som uansett ville kjøpt syklene. Det er dyre sykler, og det er mange som ikke har mulighet til å finansiere det. Hva man oppnår med dette kan i høyeste grad diskuteres. Det virker flott, men hva er poenget?

- Bidrag til velbeslått borgerskap - Ja. Jeg har fått et brev hvor det står at jeg får støtte, sier den profilerte direktør Erik Nadheim (61). Nadheim var tidligere en profilert advokat, blant annet for fotballklubben Lyn. Han har også være direktør for Det kriminalitetsforebyggende råd.
 
Nadheim har ennå ikke kjøpt sykkelen.
 
- Jeg tenkte at det var praktisk å ha en elsykkel som tursykkel. Når jeg skal sykle med barnebarna i tilhenger opp de bratteste bakkene, er det jo veldig tungt og slitsomt, sier Nadheim.
 
Nadheim er enig i at ordningen kan virke urettferdig og vanskelig å forstå begrunnelsen for.

- Svært mange av oss som har fått støtte er jo folk som ville hatt råd til å kjøpe dette uansett. Det blir jo spesielt når sykehjemmene i Oslo må spare 50 millioner kroner. Jeg kan jo tenke seg bedre måter å bruke skattebetalernes penger på, enn bidrag til elsykler for velbeslått borgerskap. Så ærlig må jeg kunne være, sier Nadheim.
 
Han er kritisk til at man gir så mange millioner til folk som stort sette uansett ville hatt råd til å kjøpe elsyklene.
 
- Da er det jo en manglende sammenheng med de kommunale prioriteringene. Selv om jeg ikke har noe imot å kjøpe elsykler, så er det jo andre ting skattepengene kan gå til, som eldreomsorg, helsetjenester og full barnehagedekning, sier Nadheim.

Vil at bilen skal stå Byråden for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, sier til Dagbladet at målet med elsykkel-støtten er å få folk til å la bilen stå, og heller benytte seg av elsykkelen.

- Det gjelder uavhengig av om du er fattig eller rik. Nå vil vi evaluere ordningen, og se om den har hatt den ønskede effekten. Uansett har vi bidratt til masse blest rundt elsykkel som transportmiddel. Så får vi se hvordan salgstallene er ved utgangen av året. Jeg håper og tror at kommunen har bidratt til å skape et marked for disse grønne og effektive transportørene, skriver Nguyen Berg i en e-post.

- Forstår du kritikken mot ordningen?

- Med tanke på at Oslo kommune er første i landet som tester ut en slik støtteordning, er det ikke overraskende at den møter kritikk. Samtidig er det jo interessant at de samme som retter kritikk mot byrådets klimapolitikk for å kjøre for hardt på forbudslinjen, også kritiserer dette tiltaket, som er et rent gulrot-tiltak.

- Når det er sagt, ser vi jo at ordningen også får mye støtte, og det har utvilsomt vært det enøk-tiltaket kommunen har igangsatt som har møtt mest entusiasme på svært kort tid, skriver byråden.

FÅR STØTTE Også den tidligere Oslo-ordføreren Fabian Stang har fått støtte. Foto: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
FÅR STØTTE Også den tidligere Oslo-ordføreren Fabian Stang har fått støtte. Foto: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET Vis mer