Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Holder åpent for Ari

Theatercaféen i Oslo, der Ari Behn var en populær gjest, åpner kondolanseprotokoll for ham i forbindelse med hans bortgang.

THEATERCAFÉEN: En av de som var innom for å skrive i kondolanseprotokollen, var Jonas B. Eckhoff fra Lommedalen. Han forteller at han har møtt Behn flere ganger. Foto/video: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer

THEATERCAFÉEN (Dagbladet): Kondolanseprotokollen ble lagt ut lørdag klokka 12, selv om Theatercaféen er stengt for servering i romjula. Liv Aker var blant dem som sto klar ved inngangsdøra klokka 12.

- Jeg fikk sjokk da beskjeden kom, sier en gråtkvalt Aker til Dagbladet.

Overveldende beskjed

Hun forteller at hun ikke kjente Behn personlig, men at beskjeden fortsatt var overveldende.

- Sånn sett har han egentlig ikke betydd ekstremt mye for meg, men samtidig så har han virkelig det, sier Aker.

Aker beskriver Behn som en som skilte seg ut.

SJOKK: Liv Aker forteller at hun fikk sjokk da hun fikk beskjeden om dødsfallet. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
SJOKK: Liv Aker forteller at hun fikk sjokk da hun fikk beskjeden om dødsfallet. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer

- Norge ble noe mer med han. Han var fantastisk og han kommer til å bli dypt savnet.

- Fikk bilde av Ari

Jonas B. Eckhoff har også møtt opp for å skrive i kondolanseprotokollen.

Han forteller at han kjente Ari Behn fra da han jobbet på bensinstasjonen i Lommedalen.

Eckhoff forteller videre at han i et møte med Behn skrøt av bildene han lagde, og at Behn dagen derpå kom med et trykk til han.

- Sist vi møttes for åtte eller ni måneder siden spurte Ari om jeg hadde hengt opp bildet, og det hadde jeg. Det henger i leiligheten min, og på trykket står det til Jonas fra Ari. Så det er ganske spesielt, legger Eckhoff til.

Han tror Behn var veldig godt likt av alle de som kjente ham i Lommedalen.

- Han har vært åpen på at han ikke har hengt helt sammen, som han sa. Men det kom som et lite sjokk at det skulle ende sånn.

- Hva skrev du i protokollen?

- Nå skrev jeg bare navnet mitt egentlig, jeg visste ikke helt hva jeg skulle skrive akkurat nå, sier han.

DAGLIG LEDER: Elisabeth Brochmann, daglig leder i Theatercaféen, avbildes med kondolanseprotokollen. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
DAGLIG LEDER: Elisabeth Brochmann, daglig leder i Theatercaféen, avbildes med kondolanseprotokollen. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer

Stamgjest

Elisabeth Brochmann, daglig leder ved Theatercaféen, forteller til Dagbladet at Behn vil bli dypt savnet.

Hun sier videre at det er uklart hvor lenge de holder åpent, men at de skal se an utover dagen.

Ideen om kondolanseprotokollen kom fra Behns manager, Geir Håkonsund. Han tok kontakt med Theatercaféen, siden Behn alltid har vært en stamgjest der. Håkonsund er til stede på Theatercaféen i dag, men ønsker ikke å kommentere saken ytterligere overfor Dagbladet.

I 2016 ble Behn, sammen med Bjarte Hjelmeland, hedret med portrett på Theatercaféen.

Det er bare de aller fremste kulturpersonlighetene som får sitt bilde hengende der, sammen med blant andre André Bjerke, Olaf Bull, Toralv Maurstad, Erik Bye, Lalla Carlsen og Wenche Foss.

Ari Behn fortalte at han både var stolt og glad for å få portrettet sitt her.

2016: Ari Behn ble hedret med portrett på Theatercaféen i Oslo. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet

Bisettes i Oslo domkirke

Behn tok sitt eget liv første juledag, 47 år gammel. Familien hans roses for åpenheten rundt selvmordet. De siste dagene har kondolanser og minneord strømmet fram, både fra Behns venner og andre. Mange har også tent lys, lagt ned blomster og brev på Slottsplassen.

Fredag kveld fikk Dagbladet opplyst at Behns bisettelse vil finne sted i Oslo domkirke fredag 3. januar klokka 13.00.

Til Dagbladet opplyste Ari Behns manager og familiens talsmann, Geir Håkonsund, at bisettelsen vil forrettes av biskopen i Oslo, Kari Veiteberg.