Isabel Raad og Pierre Louis:

Høster kritikk for nettbutikk: - Dårlig

Influenseren har importert billigvarer fra Kina og selger fra egen nettbutikk.

FÅR KRITIKK: Isabel Raads nye nettbutikk får tyn i sosiale medier. Foto: Tor Lindseth / Se og Hør
FÅR KRITIKK: Isabel Raads nye nettbutikk får tyn i sosiale medier. Foto: Tor Lindseth / Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag lanserte influenser Isabel Raad (27) og tidligere reality-deltaker Pierre Louis (27) sin nettbutikk Trendy Things.

Allerede rett før lansering begynte kritikken å komme. Like produkter finnes nemlig på internasjonale nettsider til en langt billigere penge.

Flere sosiale medier-profiler, som Jenny Huse og David Mokel, har lagt ut bilder av produktene i sosiale medier, fra blant andre AliExpress, med påfølgende kritikk mot influenserne.

- Jeg tenker at når Isabel har snakket om dette så lenge og har sagt at hun har jobbet veldig hardt med dette, for at det så viser seg å bli noe så upersonlig som å selge billige smykker fra Kina, da blir det litt sånn «oy, var det så lite du gjorde», forteller Huse til Dagbladet.

Mye kritikk

Hun legger ikke skjul på at hun selv er svært skuffet over influenser-kollegaen.

- Det er ikke noe rart med å kjøpe billig og selge høyt, men jeg trodde det skulle bli mer personlig når det er et produkt hun har pratet om så lenge, og «hypet» opp. Så kan du kjøpe akkurat de samme produktene til en tiendedel av prisen på for eksempel AliExpress, hevder hun, og legger til:

- Hun er Isabel Raad, og kan gjøre hva som helst. Og så blir det så dårlig.

LIKE PRODUKTER: Produktene fra Raad og Louis' nettbutikk finnes også tilsynelatende på AliExpress - men til langt lavere pris. Foto: Skjermdump AliExpress/TrendyThings
LIKE PRODUKTER: Produktene fra Raad og Louis' nettbutikk finnes også tilsynelatende på AliExpress - men til langt lavere pris. Foto: Skjermdump AliExpress/TrendyThings Vis mer

Det er også opprettet en bruker på Instagram viet til kritikk mot nettsida. Brukeren har også lagt ved flere bilder av produktene som selges av Raad og Louis, fra andre nettbutikker.

Flere har også skrevet negative anmeldelser på forbrukernettstedet TrustPilot, hvor de kritiserer influenserne for å ikke være åpne om hvor produktene er fra, og at de selger de til langt dyrere pris enn man får tak i andre steder. Flere mener også at de to har gitt inntrykk av at produktene er designet av dem selv.

Noen hevder at de har forsøkt å stille spørsmål om hvor produktene er fra, men at de har blitt blokkert av influenserne.

SVARER IKKE: Pierre Louis (t.h.), her med broren Daniel, har ikke uttalt seg om kritikken. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
SVARER IKKE: Pierre Louis (t.h.), her med broren Daniel, har ikke uttalt seg om kritikken. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer

Slik svarer hun

Raad har gått ut og forsvart nettbutikken på historiefunksjonen til Instagram. Hun mener at kritikerne har vært få, men at de har ropt høyt, og ikke unner henne suksess.

- Jeg hadde forventet dette, når man er et kjent navn eller har mange øyne på seg, er det alltid noen som er negative, som vil se deg mislykkes og gjør alt i sin makt for at du ikke skal være suksessfull. Jeg er veldig vant til det etter å ha vært i denne bransjen i seks år, innleder hun.

Videre avviser hun at de driver med såkalt drop shipping, som betyr at man ikke selv har varene, men kjøper dem fra en tredjepart og sender direkte til kjøper.

- Vi har alt på vårt varelager fysisk, vi har bygget et kontor, har kjøpt PC, printere, og vi gjør alt selv. Videre vil jeg også si at Trendy Things er noe vi har skapt fordi vi synes det er gøy. Det er ting jeg har sett på nett, og brukt selv som jeg synes er fint - hvorfor ikke skape et eget marked for dette i Norge? Jeg har aldri sagt at jeg har designet noe av dette, sier hun.

VISER FREM: Isabel Raad er klar for en ny sesong av «Isabel». I den nye sesong blir vi også bedre kjent med kjæresten Jack. Video: TV 2 Vis mer

Raad hevder at hun aldri har hørt om nettsida AliExpress, som selger flere av de samme produktene.

- Vi har våre distributører i Kina, som alle disse tingene er fra. Vi er veldig påpasselige med at våre distributører har bra arbeidsforhold, dette er ikke det billigste skrålet som man finner. Det er sånn at i Kina finnes det kopier av absolutt alt. Vi har fått en katalog fra vår distributør, og så velger vi ut produkter vi vil ha i vår nettbutikk, forklarer influenseren.

Utfordrende arbeidsforhold

Daglig leder i Etisk Handel Norge, Heidi Furustøl, sier til Dagbladet at det ikke er uvanlig at nettbutikker benytter seg av samme fabrikker, og at det er opp til den som mottar produktet, å bestemme prisingen.

- Det er ingen uvanlig problemstilling. Det som er utfordrende, er når man påstår at det er gode arbeidsforhold i fabrikken, og ikke framlegger noen dokumentasjon på det. Da begynner man å lure på hvordan man kan vite det, sier hun.

PRIVAT: Isabel Raad viser mye av privatlivet sitt i sin nye TV 2-serie «Isabel», men hun innrømmer at det er noe hun har holdt skjult for seerne. Vis mer

Hun forklarer at Etisk Handel Norge jobber med sine medlemmer for å gjøre risikokartlegging for å vurdere brudd på menneskerettigheter og negativ miljøpåvirkning, og deretter sette inn forbedringstiltak.

Ifølge henne er flere og flere forbrukere opptatt av bærekraft, og at det er mer fokus på å være åpen rundt virksomheten fra bedriftene. Nå kommer også lovkrav med den nye åpenhetsloven.

Videre peker hun, på generelt grunnlag, på at det er store utfordringer ved noen fabrikker i Kina, og at det er mange arbeidere som har dårlige arbeidsvilkår. I noen områder er det et problem med tvangsarbeid, særlig for den muslimske minoriteten uigerene.

- Jeg tenker at det er bra kundepleie å være så åpen som mulig, så ikke kundene sitter igjen og lurer på om bedriftene har noe skjule. Det tror jeg ikke vil være så god business. Det høres ikke ut som det har vært den beste forberedelsen her, men Isabel Raad har jo muligheter til å forbedre seg. Jeg vet ikke hvor bevisst hun er eller om hun kjenner til ansvarlig næringsliv, men nå som hun er blitt gjort oppmerksom på det, kan hun velge å opplyse forbrukeren mer, sier Furustøl.

- Å tjene penger i seg selv er ikke uetisk, men man må sørge for at de pengene man tjener, er på en ansvarlig måte, legger hun til.

ÅPNER OPP: Pierre Louis åpner seg om forholdet med eksen, Isabel Raad, om singellivet og ikke minst hvorfor han lå med «alle» på «Ex on the Beach». Video: Julie Easter Christiansen / Reporter: Jonas Scheie Hammer Vis mer

Etterlyser dokumentasjon

Carin Leffler, fagrådgiver om arbeidsrettigheter i Framtiden i våre hender, sier til Dagbladet at selskaper som Trendy Things bør informere på sine nettsider om hvordan de jobber med å sikre at det er gode arbeidsforhold hos sine leverandører.

- Påstander de kommer med, bør dokumenteres. Åpenhet om hvilke leverandører de kjøper varer fra, er helt grunnleggende for at forbrukerne skal kunne ha tillit til selskapet, sier Leffler.

ETTERLYSER ÅPENHET: Carin Leffler i Framtiden i våre hender mener Raad og Louis bør dokumentere påstander om arbeidsforhold. Foto: Arne Storrønningen
ETTERLYSER ÅPENHET: Carin Leffler i Framtiden i våre hender mener Raad og Louis bør dokumentere påstander om arbeidsforhold. Foto: Arne Storrønningen Vis mer

Hun sier videre at svært mange selskaper legger sin produksjon til lavkostland som Kina, hvor de selv ikke eier fabrikkene, samtidig som de kontinuerlig søker etter gode varer til billigst mulig pris.

- De har ofte god fortjeneste på denne produksjonen, mens risiko og ansvar skyves nedover i leverandørkjeden i form av lave lønninger, fagforeningsknusing og fravær av arbeidskontrakter, opplyser hun videre.

Hun understreker også at det kan være svært vanskelig å vite de faktiske arbeidsforholdene på fabrikker i Kina, som lager smykker, klær og andre varer til det norske markedet, nettopp fordi landet er så lukket som det er.

Raad forklarer at prisene er høyere enn andre nettbutikker produktene finnes på, på grunn av kostnader ved å drive en bedrift.

- Vi må betale toll på 25 prosent, skatt på alt, shipping med fly, som koster jævlig mye, det koster hundre tusen kroner. Og så er det forpakning. Dere kommer til å få dem i rosa fine Trendy Things-esker, i en annen emballasje som også er rosa med vår logo - alle sånne ting koster også.

Hun mener selv at de har priset produktene lavt, og at dette ikke er en forretningsidé som kommer til å gjøre dem «rike».

REAKSJONENE HAGLET: Isabel Raads blogglesere var svært observante da hun delte et helt vanlig antrekksbilde på bloggen. Video: Rød Løper Vis mer

La på telefonen

Dagbladet var et øyeblikk i kontakt med Isabel Raad, men hun avsluttet samtalen før hun rakk å bli stilt noen spørsmål. Videre har hun verken svart på tekstmelding eller på mail. Det har ikke lyktes Dagbladet å få kontakt med Louis.

På mail har Raad fått spørsmål om hun kan utdype hva hun mener om at hun og Louis har forsikret seg om at distributøren i Kina har sørget for gode arbeidsforhold, og om arbeiderne har levelønn og ellers gode arbeidsvilkår. Dagbladet har også etterspurt dokumentasjon på dette.

Det mangler også informasjon på nettsida om hvor varene kommer fra, og hva flere av produktene er laget av. Raad har fått spørsmål om hvorfor dette ikke er tilgjengelig for forbrukeren.

Avslutningsvis har hun blitt spurt om det stemmer at flere har blitt blokkert etter å ha stilt spørsmål om produktene og bedriftene, og i så fall hvorfor.

I henhold til produktkontrollovens paragraf 10 har enhver rett til få informasjon om blant annet hvem som er produsent av produktet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer