Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Hun har store pupper og et varmt nabojente-smil: Derfor kan Kate Upton selge sand i Sahara

- All ære til henne, men jeg tror hun er en døgnflue, sier norsk markedsføringsprofessor.

(Dagbladet): Den amerikanske modellen Kate Upton har tatt skrittet opp i eliteklassen i år. Etter at hun prydet forsida til badedraktutgaven til Sports Illustrated, har nettet flommet over av videoer og saker om 19-åringen.

Dagbladet har også skrevet flere saker om henne, til ergelse og fornøyelse i folket. Nå trekkes hun fram som det perfekte eksempelet på en markedsføringsbabe på den andre siden av Atlanteren.

- Kate Upton kan selge snø til eskimoer, slår Huffington Posts Mark Drapeau fast i en punktvis analyse av Kate Uptons ekstreme markedsføringsverdi.

På godt norsk sier vi heller at Kate kunne ha solgt sand i Sahara, eller regnvann i Bergen.

- Gudegave fra naturens side Tor W. Andreassen, professor i markedsføring på BI, er imponert over markedsføringsjobben som er gjort av team Upton.

- All ære til henne, men jeg tror hun er en døgnflue. Hun har ikke et budskap eller noe hun brenner for som kan skape interesse eller engasjement i det lange løp. Hun er pen. Punktum, sier Andreassen til Dagbladet.

Døgnflue eller ei, Kate Upton har klart å skape enorm oppmerksomhet rundt seg selv og varene hun skal selge. Alt fra satellitt-TV-selskaper til burgersjapper har hyret inn Kate for å selge sine varer.

 MINNER OM KATE:  Therese Johaug har også nabojenta-stilen. Hun er i likhet med Kate Upton en stor markedsføringssuksess. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet
MINNER OM KATE: Therese Johaug har også nabojenta-stilen. Hun er i likhet med Kate Upton en stor markedsføringssuksess. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet Vis mer

Samtidig driver 19-åringen en voldsom reklame for seg selv på utallige sosiale medier. Da er det stort sett kroppen hun viser fram.

- Det Upton har å by på er en flott kropp. Det er ingenting i hennes bakgrunn eller prestasjoner som hgjør at hun har noe å vise til, men fra naturens side har hun fått en gudegave, sier Andreassen.

- Forankringen i merkevaren Kate Uptonj ligger også i personligheten hennes, at hun er en utadvendt og likanes jente som kunne ha vært nabojenta. Det har hun absolutt klart å forankre, sier professoren.

- Hårfin balansegang Upton har fått mye kritikk fra modellmiljøet for å være litt for mye på glamour-modell-siden. Den kritikken har hun kontret med enda mer av det samme, og reklamevideoen begynner nærmest å bli parodiske i måten de framstiller modellen på.

 ELEGANT:  Kate Upton legger fra seg det mest tacky når hun skal på flotte tilstelninger. Her deltar hun på en fest i forbindelse med korrespondentmiddagen i Det hvite hus. Foto: REUTERS/Jonathan Ernst
ELEGANT: Kate Upton legger fra seg det mest tacky når hun skal på flotte tilstelninger. Her deltar hun på en fest i forbindelse med korrespondentmiddagen i Det hvite hus. Foto: REUTERS/Jonathan Ernst Vis mer

- Det som gjør Upton spesiell er at jeg lurer på hvor lenge hun kan ligge på kanten. Det er en hårfin balansegang hun har begitt seg ut på. For å få til det må du ha en flott kropp og noe å by på, det siste har ikke Upton. Det gir grunn til å tro at hun er en kortsiktighet, hun har ikke noe som bygger det langsiktige i å være et produkt. Hun er og forblir en flott kropp, sier Andreassen.

- Men det som gir henne drivkraft er at hun framstår som en utadvendt, likandes og jordnær jente innenfor de litt tacky glamourmodell-rammene. Personligheten hun har klart å utvikle - enten den er falsk eller ekte - gjør at folk kan kjenne seg igjen hos henne, sier Andreassen.

Sammenliknes med Dæhlie og Johaug Han forklarer at Upton rent teknisk representerer halo-effekten i markedsføringen, det at oppmerksomheten fra individet Kate Upton overføres til produktet hun selger.

- Det er det samme som å gi en Bjørn Dæhlie på topp en gressklipper, da selger den, sier Andreassen.

Han sammenlikner også Upton med en annen langrennsstjerne, nemlig Therese Johaug.

- Johaug har samme kvaliteter, men er fri for det glamour-aktige. I det norske markedet har jeg derfor mer tro på Johaug. Både Johaug og avdøde Alexander Dale Oen hadde samme kvaliteter som det Kate Upton har markesdføringsmessig - de var og er begge flotte, ekte, likandes, jordnære og utadvendte. Men i motsetning til Upton, har de i tillegg vist seg svært dyktige i noe. Med andre ord alt som skal til for at de blir gode reklameprodukter, sier Andreassen.

Omstridt i modellverdenen Kate Upton har som nevnt fått kritikk fra modellkretser, som mener hun slettes ikke er noe spesielt, men snarere en glamourmodell som leker seg i det gode selskap.

Eivor Øvrebø, manager i Team Model Norge og en av nestorene innen norsk motebransje, er enig med internasjonale kritikere som mener at Kate Upton har for store former til å være en klassisk modell.

- Jeg vil si at hun ser ganske «sliten» ut, men make-upen og stilen gjør henne slik. I noen kretser er glamourstilen populær, vi har også noen som likner litt på henne her i landet, sa Øvrebø nylig til Dagbladet.

- «Griseflott» Kate Upton ble av sjefen for rekrutteringen til Victoria's Secrets omtalt som en «side 3-pike og fotballfrue med for blondt hår og et ansikt som alle med nok penger kan gå og kjøpe». Eivor Øvrebø er ikke nødvendigvis enig i denne kritikken.

- Kate har former som ikke vil passe inn i klærne designere lager, og som motebladene ikke vil bruke. Men, det er ikke dermed sagt at jenta ikke er flott.

- Gutta synes nok jenta er «griseflott» i forhold til catwalkmodellene. Mye å ta i - mye å være glad i, sier Øvrebø.

- Tror du Kate Uptons suksess med «store» former kan føre til at catwalkmodellene blir større?

- Det vil være å gå litt langt. Hvis man kunne komme til en mellomting mellom hvordan modellene ser ut i dag og formene til Kate Upton, hadde det kanskje ikke skadet, sier Øvrebø.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media